شناسهٔ خبر: 44108 - سرویس مسکن و شهرسازی

گزارشی درباره تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی؛

سهم ۶ درصدی زنان از احراز پست‌های دولتی/ وزارت راه و شهرسازی در صدر دستگاه‌ها نسبت به حضور بانوان در پست‌های مدیریتی/ حضور ۶۰ زن در عمرانی‌ترین وزارتخانه دولت

امور بانوان افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی یکی از وعده‌هایی بود که حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در ایام انتخابات و بعد از انتخابات همیشه عنوان کرده وحتی برای اجرایی شدن این وعده‌ دستورالعملی را نیز بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس دولت دوازدهم به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که طبق آن تا پایان برنامه ششم دستگاه‌های اجرایی ۳۰درصد کرسی‌های مدیریتی‌شان را به زنان اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حالا با گذشت ۳‌ماه از شروع كار دولت دوازدهم و رسمي شدن فعاليت دولت دوازدهم بررسي‌هاي روزنامه همشهري از ۱۲وزارتخانه نشان مي‌دهد كه سهم به‌كارگيري زنان در پست‌هاي مديريتي اين وزارتخانه‌ها همچنان بسيار كم است تاجايي كه از بين ۲هزار و ۷۱۲پست مديريتي (معاون وزير، مشاور وزير، مديركل و معاون مديركل) در اين ۱۲وزارتخانه سهم زنان ۱۷۱پست است؛ يعني ۶.۳درصد از كل. در واقع سهم مردان از پست‌هاي مديريتي در اين وزارتخانه‌ها كه شامل آموزش و پرورش(بخش ستادي)، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت جهادكشاورزي، وزارت راه و شهرسازي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور (بخش ستادي)، وزارت نفت، وزارت ورزش و جوانان مي‌شود، نزديك ۹۴درصد است.

بررسي‌های همشهری از اين ۱۲وزارتخانه نشان می‌دهد از ۱۳۱مشاور وزير ۱۲نفر زن، از بين ۱۱۳معاون وزير تنها ۴نفر زن، از بين ۹۱۹مديركل ۴۳نفر زن و از يك هزار و ۵۴۹معاون مديركل در اين وزارتخانه‌ها ۱۱۲نفر مدير زن، مشغول فعاليت هستند.

لزوم استفاده از مديران ز‌ن در سطوح بالا

زهرا سعيدي، ‌ نماينده مجلس با اشاره به اينكه تعدادي از وزارتخانه‌ها انتصاب زنان را در مشاغل مديريتي شروع كرده‌اند، به همشهري گفت: تا رسيدن به سقف ۳۰درصدي كه رئيس‌جمهور قول آن را داده بود فاصله زيادي داريم. وي با ابراز اميدواري از اينكه تا پايان برنامه ششم توسعه شاهد تحقق اين برنامه باشيم، گفت: صحبت‌هايي كه آقاي واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهور درخصوص مشاغل مديريتي زنان داشتند و گفتند زنان بايد براي كسب مسئوليت بالاتر مراحلي را طي كنند دلخوري‌هايي را به‌وجود آورد و اگر قرار باشد براساس اين تفكر به انتصاب زنان در حوزه‌هاي مديريتي نگاه كنيم به جايي نمي‌رسيم.

سعيدي گفت: ‌اميدواريم به‌زودي شاهد حضور پررنگ‌تر زنان در سطوح مديريتي بالا باشيم، از توانايي زنان در اين سطوح بايد استفاده شود. مشكلي كه الان وجود دارد اين است كه آقايان در پست‌هاي مديريتي جابه‌جا مي‌شوند و تغيير نمي‌كنند.
بايد در ارتباط با حضور زنان در پست‌هاي بالاي مديريتي كشور و وزارتخانه‌ها ديدگاه‌‌ها‌ عوض شود. به گفته او اگر قرار باشد پست‌هاي مديريتي بين عده‌اي از آقايان جا به جا شود و فقط عده خاصي در اين مناصب حضور داشته باشند مشكلي حل نمي‌شود.

پيش از اين نيز معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري از پيگيري‌به كار‌گيري زنان در ۳۰درصد پست‌هاي اجرايي خبر داده و گفته بود كه اين ابلاغيه را به‌صورت مستمر رصد و پيگيري مي‌كند. به گفته ابتكار تعداد بانوان داراي تحصيلات تكميلي در كشور رو به افزايش است و بسياري از آنان با تخصص‌هاي گوناگون در دستگاه‌هاي دولتي شاغل هستند كه اين امر اجراي مصوبه شوراي‌عالي اداري را تسهيل مي‌كند.

اطهره نژادي، معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي معاونت رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده نيز در اين‌باره به همشهري گفت: قرار است در طول ۴سال فعاليت دولت دوازدهم، تعداد مديران زن در دستگاه‌هاي اجرايي به‌گونه‌اي افزايش يابد كه ۳۰درصد از مديريت دستگاه‌ها را زنان برعهده داشته باشند.

وي با بيان اينكه معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آخرين جلسه هيأت دولت از وضعيت موجود تعداد مديران زن دستگاه‌هاي اجرايي در رده‌هاي مختلف مديريتي گزارش داده است تا مبنايي براي رصد اجرايي‌سازي‌ بخشنامه مرتبط با افزايش تعداد مديران زن در دولت دوازدهم باشد، گفت: «اين گزارش به استناد آمار ارائه شده از دستگاه‌ها تهيه شده است. همچنين علاوه بر معاونت امور زنان و خانواده همزمان سازمان اداري استخدامي كشور نيز به‌منظور اجرايي‌سازي‌ بخشنامه «ضرورت ارتقاي جايگاه زنان در مناصب مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي» با دستگاه‌ها در تعامل است و كار را پيگيري مي‌كند.

نژادي گفت: سال‌ها از امكان همراهي زنان در فرايند توسعه صحبت و بر ضرورت آن تأكيد شده است و بايد اذعان داشت كه اين بخشنامه نه تنهافرصتي براي زنان كه فرصتي براي جامعه است كه از توان تخصصي زنان بهره‌مند شود. وي همچنين گفت: اجرايي شدن اين بخشنامه با توجه كامل به قوانين مرتبط و مصوبات شوراي‌عالي اداري خواهد بود و اميدواريم با اين اقدام، گام بزرگي در جهت تحقق عدالت جنسيتي در دستيابي به مناصب مديريتي برداشته شود.

جدول