به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بینالمللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: در پی اقدامات انجامشده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای درزمینهٔ توسعه و بهبود زیرساختهای حملونقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حملونقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل بینالمللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، یکمیلیون و ۵۴۰ هزار تن را مواد نفتی و ۳ میلیون و ۳۱۷ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل دادهاند كه عمدهترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات كشاورزی و مواد غذایی بوده است.
مدیركل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی افزود: در مدتزمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهید رجایی با یکمیلیون و ۷۰۴ هزار تن معادل ۱ / ۳۵ درصد فعالترین مرز درزمینهٔ ترانزیت ورود كالا به شمار میرود. پسازآن مرزهای پرویز خان با ۸ / ۲۰ درصد و بازرگان با ۱ / ۱۰ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
نفیسی بیشترین حجم تردد كامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: بیشترین حجم مسیرهای پرتردد كالا از مرزهای كشور طی مدت مذكور از پرویز خان به بندر امام، بندر شهید رجایی به مرز باشماق و بندر شهید رجایی به مرز دوغارون بوده است.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئوپلتیك خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حملونقل میباشد و تجار و بازرگانان كشورهای منطقه و فرامنطقهای به لحاظ ایمنی و سهولت تردد تمایل و علاقمند به ترانزیت كالاهای خود از قلمرو جمهوری اسلامی ایران میباشند.