شناسهٔ خبر: 44260 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یزدانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

هیچ تَرَک و فرونشستی در حریم خطوط راه‌آهن کل کشور وجود ندارد/ پایش ۲۴ ساعته خطوط از سوی شرکت راه‌آهن/ مسائل زیربنایی خط‌آهن در تخصص کارشناسان ریلی است

مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم» تصریح کرد: پایش ۲۴ ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط مأمورین مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به‌طور مداوم انجام می‌شود.

مازیار یزدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مطالب منتشرشده در برخی رسانه‌ها با عنوان «تَرَک‌ها، خط تهران- مشهد را تهدید می‌کند» اظهار کرد: موضوع ترک‌ها در حریم خطوط ریلی طی یک سال اخیر با جدیت از سوی معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در دست پیگیری قرار دارد. البته در همین راستا قراردادی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.

وی افزود: پیرو همین قرارداد، مرکز تحقیقات بر روی سوژه موردنظر مطالعات و بازدید‌های میدانی انجام داده است و خوشبختانه علی‌رغم تائید موضوع از سوی مجامع مختلف، اما در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اهمیت موضوع فرونشست زمین در حریم راه‌آهن گفت: پایش ۲۴ ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط مأمورین مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به‌طور مداوم انجام می‌شود.

یزدانی با اشاره به توجه کارشناسان به مسئله احتمال فرونشست در دشت ورامین تصریح کرد: اگرچه تاکنون اتفاقی در حریم راه‌آهن رخ نداده است اما باید نگاه پیش‌گیرانه داشته باشیم و از همین رو به‌طور مداوم حریم ۱۰۰ متری خطوط ریلی را مورد پایش قرار ‌می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مباحث مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراتر از حریم راه‌آهن را هم در دست پایش دارد و البته در قالب شرکت راه‌آهن جلساتی با سازمان مدیریت بحران نیز برگزار شده است و این موضوع از ابعاد مختلفی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن صحبت‌هایی همچون منجر شدن فرونشست زمین به نشست خط آهن، سیر قطار با سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر در چنین مسیر‌هایی و عدم کارایی زمین برای ساخت قطارهای سریع‌السیر را نیازمند انجام یک کار کارشناسی دانست و گفت: هم‌اکنون و به‌صورت روزانه قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در مسیر تهران-مشهد سیر می‌کند؛ اما در صورت نشست زمین به میزان و سطح مقطع نشست ممکن است رفتار سیستمی تفاوت کند.

یزدانی تصریح کرد: با توجه به پایش ۲۴ ساعته خطوط ریلی در صورت بروز چنین مسائلی اجازه اعزام قطار انجام نمی‌شود و شرکت راه‌آهن در صورت مشاهده نشست مقطعی به‌جای کاهش سرعت به‌منظور حفظ ایمنی و سلامت مسافران قطار را متوقف می‌کند.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در خصوص مسئله احداث و راه‌اندازی خطوط راه‌آهن سریع‌السیر یادآور شد: بالاترین سرعت قطارهای سریع‌السیر در ژاپن به‌عنوان کشوری که در یک منطقه زلزله‌خیز جهان قرار دارد از سوی مردم آن کشور در حال تجربه شدن است. پس با این تفاسیر کشور ژاپن به‌جای بهره‌گیری از قطار‌های سریع‌السیر با سرعت‌هایی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت باید از مد‌های دیگری استفاده کند.

یزدانی تصریح کرد: اظهارنظر در این خصوص نیازمند انجام یک کار کارشناسی است که در تخصص کارشناسان حمل‌ونقل ریلی قرار دارد.

معاون شرکت راه‌آهن، انجام اقدامات عملیاتی برای مقابله با تبعات این پدیده را مستلزم رخ دادن اتفاق بر اثر فرونشست زمین عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع اتفاق به سرعت عملیات تثبیت زیرسازی انجام می‌شود، اما شرکت راه‌آهن به قدری از تجربه و توان کارشناسی برخوردار است که قبل وقوع اتفاقاتی از این قبیل، اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما