به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خانه ملت دكتر علي لاريجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت به تقویت مسیرهای پر رفت و آمد ریلی از حیث مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران-مشهد و اصفهان- شیراز مسافر بیشتری از طریق ریل جابجا شود که نیازمند تقویت ناوگان است.
وی در ادامه اظهار داشت: باید به سمت سرمایه گذاری های خارجی حرکت کرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تقریبا سودی ندارد چرا که این منابع صرف هزینه های جاری می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید به کارخانجات تسهیلات داد تا حمل و نقل خود را از طریق ریل صورت دهند، خاطرنشان کرد: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزه مند شوند که طرح های قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه می شود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی جابجا شود/ درآمد بالای حاصل از ترانزیت از طریق کریدورها نیازمند تکمیل شبکه ریلی کشور است
سعید محمدزاده در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه شرکت راه آهن از ابتدای سال ۹۲ تعرفه خود را افزایش نداده است، گفت: ما حتی یک ریال هم حق دسترسی از مسافر و یا کانتینر نمی گیریم و از سال ۹۳ تا کنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی یارانه ها یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۲۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز معادل ۱۸۰ میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام می شد که مجلس موافقت نکرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه سهم قطار از حمل و نقل عمومی صرفا ۱۰ درصد است، عنوان کرد: در سال ۹۵ حدود ۲۳ میلیون نفر مسافر جابجایی مسافر داشتیم که با سرعت حداقلی ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بوده است.
وی در ادامه به برخی از دستآوردهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: کاهش زمان مسافرت میان تهران و مشهد از ۱۲ به ۱۰ ساعت، افزایش ظرفیت از ۵۵ قطار در روز به ۲۰۰ قطار و راه اندازی قطارهای ۵ ستاره و قطارهای به مقصد کربلا در اربعین ۹۵ از مهم ترین دستآوردهای این شرکت بوده است.
محمدزاده همچنین با اشاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران-هشتگرد، گفت: این قیمت برای جذب مسافر است و در حالی که روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر وارد تهران شده و به همین میزان نیز خارج می شود، البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود ۵۰ میلیون مسافر حومه ای را منتقل کنیم.
مدیرعامل راه آهن در ادامه با تأکید بر اینکه باید با سیاست هایی که دولت در نظر دارد به انتقال ۱۹۵ میلیون تن بار در سال برسیم، اظهار داشت: متأسفانه در ایران مترو با راه آهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده لذا قصد داریم در نقاطی مترو را با راه آهن مرتبط کنیم که میدان راه آهن تهران یکی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد بود.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیاورد اما برخی مخالفت ها در این زمینه صورت می گیرد لذا حمل و نقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جاده ای نیز کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مقایسه سهم برخی کشورها از حمل و نقل ریلی حومه ای پرداخت و عنوان کرد: حمل و نقل ریلی آلمان ۵۸ درصد، انگلیس ۵۳ درصد و ایران تنها ۲ درصد سهم انتقال حومه ای را دارد که این میزان باید افزایش یابد.
محمدزاده همچنین ایران را به لحاظ کریدورهای بین المللی دارای موقعیت ممتازی دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه ترانزیت تا کنون نیم میلیون تن بوده که به ۱.۵ میلیون تن باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کریدور ایران با ترکیه با رشد مواجه بوده و حمل بار در ۶ ماه گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است لذا باید در بودجه ۹۷ به سیاست های بند ۲۴ و ۲۵ حوزه حمل و نقل توجه ویژه شود./