شناسهٔ خبر: 44458 - سرویس جاده‌ای

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته:

سهم ۱۲ میلیارد دلاری وزارت راه و شهرسازی از فاینانس/نیاز اعتبار یکهزار میلیارد تومانی برای رفع ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خيز/ آغاز عملیات اجرایی قطعه ۴ کنارگذر غرب اصفهان

طرح تاکید آخوندی بر بازنگری طرح‌های هادی روستایی بر مبنای منظومه روستایی،اعلام نیاز یکهزار میلیارد تومان برای رفع ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خيز از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، آغاز عملیات اجرایی قطعه ۴ کنارگذر غرب اصفهان و پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصدی آزادراه همت-کرج به عنوان مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است.

بیش از ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تن كالا از مرزهای كشور ترانزیت شد

طی ۶ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شد كه این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است.

سهم  ۱۲ میلیارد دلاری وزارت راه و شهرسازی از فاینانس

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توزیع ۵۵ میلیارد دلاری فاینانس‌های مصوب شده در بودجه، هیچ سقفی برای هیچ یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است، گفت: تاکنون تکلیف بیش از ۳۰ میلیارد دلار از این فاینانس‌ها، مشخص شده است و وزارت راه و شهرسازی برای ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پروژه‌هایی تعریف کرده که برای اجرای آن می‌تواند از وام خارجی ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند. از این رو قرارداد تامین فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با روس‌ها را در حال انعقاد داریم. البته بخشی از این منابع ۵ میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند.

هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای اتمام همت- کرج نیاز است

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در بازدید معاون رییس جمهور از آزادراه همت- کرج گفت: به منظور اتمام این آزادراه، هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مشارک دولت اعتبار مورد نیاز است که ۳۵۰ میلیارد ریال آن به صورت نقدی صرف هزینه‌های تملک اراضی می‌شود.

وی پیشرفت فیزیکی این آزادراه را ۷۴ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی قطعه دوم این پروژه  در محدوده گرمدره تا شهرک جهان‌نما شهر کرج با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد در مرحله تکمیل اجرای آسفالت است.

اراده دولت تکمیل سریع‌تر پروژه ادامه بزرگراه همت است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه بازدید از ادامه پروژه بزرگراه همت، با اشاره به اینکه از دیدگاه مردم زمان زیادی صرف اتمام عملیات ادامه پروژه بزرگراه همت شده است، افزود: براساس گزارش های ارائه شده ازسوی پیمانکار، مانع اصلی در راه ادامه این پروژه مهم با رفع مشکل نقدینگی و حل معضل تملک و معارضین رفع خواهد شد.

نوبخت گفت: اهتمام ویژه ای در مسئولان استانی و ملی وجود دارد که پروژه شهید همت در اسرع وقت بهره برداری کامل شود، از این رو زمانبندی پایان طرح با برنامه ریزی دقیق به عهده استاندار البرز گذاشته شده است.

دوربین‌های هوشمند در کاهش سوانح رانندگی نقش به سزایی دارد

اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تاکید براینکه استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت، در ابتدای استفاده ازسامانه‌های هوشمند به علت کم بودن تعداد دوربین، ثبت تخلف به صورت متمرکز در مرکز انجام می‌شد اما امروزه دوربین‌های هوشمند نقش موثری در کاهش سوانح رانندگی دارد.

وی به تاثیر نصب دوربین‌های جاده‌ای در کاهش تخلفات اشاره کرد و گفت: پس از نصب این دوربین‌ها در روزهای اول ۱۰ درصد خودروها تخلف داشتند اما حالا پس از گذشت یکی، دو سال این آمار به کمتر از یک درصد رسیده بنابراین کاهش سوانح محصول این رویکرد جدید و اقدامات بین بخشی است.

سرعت غیر مجاز برای اولین بار در کشور مهار شد

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ در سراسر کشور گفت: از امروز این مراکز تاییدیه تخلفات را انجام خواهند داد و امکان ثبت ۱۵ هزار تخلف سیستمی وجود دارد.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در ۷ محور اصلی جاده‌های کشور نشان‌دهنده بهبود رفتار کاربران است، گفت: متوسط سرعت غیرمجاز ۵.۸ کیلومتر کاهش داشته است و برای اولین بار سرعت غیرمجاز در کشور مهار شد.

 ضرورت استفاده از دو راننده اتوبوس در ایام اربعین

رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اظهار آمادگی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای برای جابه جایی مسافر در اربعین گفت: لزوم به‌کارگیری حداكثر توان و ظرفیت ناوگان اتوبوسی در این بازه زمانی محدود و اعزام  ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به‌طور روزانه به مرزهای چهارگانه ورودی و خروجی به كشور به‌منظور رفت‌وبرگشت  ۵ / ۲ میلیون زائر كه قریب به ۶۰% آنها با وسایط نقلیه عمومی جاده‌ای جابجا می‌شوند، اتوبوس‌ها ملزم هستند كه به‌صورت یکسرخالی مسیر را تردد نمایند تا سریعاً به مرزها و مبادی اولیه مراجعه نمایند.

وی تصریح كرد: با توجه به محدودیت زمان رانندگی كه حداكثر ۹ ساعت در شبانه‌روز است و نظر به اعزام ناوگان از نقاط مختلف كشور، به‌کارگیری حداقل ۲ راننده ضروری است (در بعضی  از موارد تا ۳ راننده نیز می‌بایست در یك سرویس پیش‌بینی گردد) و از طرفی وجود ترافیك سنگین در راه‌های منتهی به مرزهای چهارگانه و توقف در مرزها به‌منظور مسافر گیری، باعث افزایش زمان سفر و بالتبع افزایش هزینه‌های جاری مترتب بر حمل‌ونقل گردیده و هزینه اضافی به ناوگان و مالك تحمیل می‌نماید.

تشریح مباحث حمل‌و‌نقل یکپارچه به منظور ایجاد اشتغال و ارتقاء کیفیت زندگی‌ روستایی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر در سالن اجلاس سران ضمن تشریح برنامه‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی به منظور ارتقای کیفیت زندگی‌روستایی و نظام برنامه‌ریزی مسکن، گفت: دولت با کمک شما روستاییان عزیز می‌تواند حوزه اشتغال روستایی را با تاکید بر مباحث حمل‌و‌نقل یکپارچه، ایجاد پایانه‌های ویژه حمل کالاهای کشاورزی و همچنین سیستم حمل‌ونقل متناسب با کالای فسادپذیر، ارتقا بدهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۳ درصد جمعیت روستایی از طریق ۱۰۷ هزار کیلومتر راه روستایی به راه آسفالته دسترسی دارند. اگر ۷ درصد باقی مانده را بخواهیم ۱۰۰ درصدی در نظر بگیریم بدین مفهوم است که باید برای این ۱۰۰ درصد مجددا ۱۰۰ هزار کیلومتر دیگر راه احداث شود. این بحثی است که باید راجع به آن اندیشه کنیم که آیا باید چنین هزینه‌ای صورت بگیرد یا اینکه اساسا نظام حمل و نقل و دسترسی مجموعه‌ها و منظومه‌های روستایی باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

شناسایی ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام اين خبر كه در ۶ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش تلفات جاده‌اي داشته‌ايم گفت: حدود ۱۵۰۰ نقطه به عنوان نقاط پر حادثه شناسایی شده است و برای رفع آنها به اعتباری حدود هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی در مراسم افتتاح سامانه تایید تخلفات جاده‌ای در ۳۵ قرارگاه پلیس راه‌ کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرک آزمایش و  شرکت مبین ایران برگزار شد، با اشاره به نقش ثبت تخلفات و اخذ جرایم از متخلفان اظهارداشت: سهم ایران از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر  تلفات جاده ای جهان در سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر بوده است که با توجه به سهم یک درصدی جمعیت جهان ۱.۲۵ درصد تلفات جاده‌ای را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: طبق قانون باید۶۰ درصد تخلفات در اختیار سازمان راهداری و ۴۰ درصد در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار گیرد اما در دو سال گذشته علیرغم تصویب این اعتبار در بودجه فقط ۳۰ درصد به دلیل تنگنای اعتباری دولت به سازمان راهداری اختصاص یافت.

اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی لجستیک پارک در اصفهان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در شهریور سال گذشته عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان آغاز شد و هم‌اکنون شاهد آغاز زیرسازی کل پروژه هستیم که قطعه ۱ دارای ۶۵درصد و قطعه ۲، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی است،  براین اساس قطعه اول در سال جاری و قطعه دوم در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به جاده اردستان – اصفهان اشاره کرد و گفت: این جاده بعد از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان بیشترین اهمیت را برای شهرستان اردستان دارد زیرا باعث اتصال ۲ آزادراه به یکدیگر می‌شود و خوشبختانه در این مسیر ۲۷ کیلومتر زیر بار رفته است و ۱۷ کیلومتر باقیمانده نیز فعال خواهد شد.

آخوندی در پایان جلسه به درخواست مسئولان شهرستان برای احداث لجستیک‌پارک ابراز داشت: با توجه به هم‌خوانی این پروژه با ظرفیت منطقه و با توجه به اشتغالزایی متکی به حمل و نقل برای راه‌اندازی آن کمک خواهیم کرد.

افزایش دوربین‌های ثبت تخلفات جاده‌ای به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تا سال آینده

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تعداد دوربین‌های نصب شده در جاده‌ها به ۱۳۰۰ دستگاه فعال رسیده است و این تعداد باید در سال آینده به ۲۲۰۰ دستگاه افزایش یابد تا بتوانیم بخش عمده‌ای از راه‌های شریانی را به صورت برخط کنترل کنیم.

به گفته آخوندی بهترین وسیله برای کنترل عبور کامیون‌های غیرقانونی و احتمالا و کامیون‌ها دارای بار قاچاق که بتواند نقش مؤثری ایفا کند همین سامانه‌های هوشمند توزین در حال حرکت است که خوشبختانه با قرارداد نصب و راه‌اندازی سامانه WIM بدون مزاحمت برای تردد کامیون‌ها، دقت، نظارت و اطلاعات کافی برای تردد خودروهای سنگین در اختیار خواهیم داشت.

آغاز عملیات اجرایی قطعه ۴ کنارگذر غرب اصفهان

آغاز عملیات اجرایی قطعه ۴ کنارگذر غرب اصفهان به طول ۱۵ کیلومتر، بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن خارجی فولاد سبا و ایستگاه ریز لحظاتی پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد، همچنین عباس آخوندی پس از مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه مذکور به محل بهره‌برداری پروژه راه‌آهن خارجی فولاد سبا عزیمت کرد که به طور همزمان راه‌آهن فولاد سبا در ایستگاه ریز در حضور ایشان به بهره‌بردرای رسید.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه برای زائران اربعین حسینی آماده می‌شود

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی طی سفر به استان خوزستان به همراه معاون عمرانی استاندار خوزستان از پایانه های مرزی شلمچه و چذابه بازدید کرد و گفت: پایانه های مرزی شلمچه و چذابه به منظور توسعه و افزايش تسهیلات تردد زائران اربعین حسینی و تأمین امکانات عبور و مرور زائران حسینی در مراسم اربعین امسال آماده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر به استان خوزستان با حضور در مرز چذابه از پروژه های راهسازی در حال انجام منتهی به این مرز و پارکینک پیش بینی شده جهت مراسم اربعین در مرز چذابه و همچنین پروژه های زیرساختی شامل محوطه سازی و احداث ساختمان های جنبی بازدید و ابراز امیدواری نمود، مجموع برنامه ریزی ها، نشست ها و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان، سبب فراهم آمدن زمینه ارائه خدمات شایسته و مطلوب تردد روان زائران از پایانه های مرزی شلمچه و چذابه در سفر به عتبات عالیه در اربعین سال جاری خواهد شد.

تامین اعتبار تعمیر بیش از ۱۰۰۰ دستگاه پل از منابع داخلی

رضا اکبری، مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نگهداری ابنیه فنی در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری، تعمیرات اساسی و بهسازی بیش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ در راه‌های كشور در دست اجرا است كه برای این منظور، ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی و تامین اعتبار شده است.

به گفته وی؛ برخی از این فعالیت‌ها برای اولین بار از طریق منابع عمومی و منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌­ای تامین اعتبار می­‌گردد و پیش بینی می‌شود، تعداد پل‌ها و تونل‌هایی كه در این ردیف پروژه­‌ها قرار می­‌گیرند بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه پل بزرگ و كوچك باشند./