شناسهٔ خبر: 44481 - سرویس استان‌ها

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

۲/۵ میلیون واحد مسکونی خالی کشور راکد ماندن سرمایه‌های ملی است

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: خالی بودن ۲/۵ میلیون واحد مسکونی در کشور موجب راکد ماندن سرمایه‌های ملی کشور و آسیب زدن به اشتغال مهندسان شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردانان و معماران تجربی طی روزهای پنجشنبه و جمعه، بیستم و بیست و یکم مهرماه در استان به طور همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، داود محمدی نماینده مردم شهرستان‌های قزوین، البرز و آبیک و مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی از این آزمون بازدید کردند.

مانی فر در بازدید از این حوزه آزمون گفت: بزرگ‌ترین آزمون حرفه‌ای کشور برای ورود فارغ‌التحصیلان به حرفه مهندسی در مدت دو روز پنجشنبه و جمعه برگزار شد که ۱۵۴ هزار نفر در سراسر کشور در این آزمون شرکت داشتند و در استان قزوین هم ۲۱۵۷ داوطلب در هفت رشته در آزمون شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مجموعاً ۲۰ آزمون در دو روز برگزار شده که هر شرکت‌کننده که حدنصاب لازم را کسب کند وارد این حرفه می‌شود و شرایط بهتری برای اشتغال خواهد داشت.

دو میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم

مانی فر در خصوص وضعیت ساخت و ساز در کشور و شرایط اشتغال مهندسان تصریح کرد: وضعیت اشتغال مهندسان تابع شرایط مختلفی در کشور است و سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در این حوزه اتخاذ شده می‌تواند در اشتغال مهندسان نیز مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر بیش از دو میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم که اشتغال مهندسان و فعالان این بخش نیازمند رونق ساخت و ساز در کشور است.

وی اضافه کرد: با این خانه‌های خالی در حال حاضر بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ملی در بخش مسکن راکد مانده است که اشتغال را محدود می‌کند و اگر این بخش فعال شود می‌تواند به رونق اشتغال مهندسان هم کمک کند.

مانی فر گفت: نحوه کارکرد مهندسان و داشتن اخلاق حرفه‌ای برای جلب اعتماد عمومی بسیار مهم است و با تهیه آیین‌نامه‌های تخصصی در وزارتخانه تلاش کرده‌ایم به متخصصان این بخش کمک کنیم.

وی یادآور شد: کنترل ساختمان در دستور کار دولت است و تلاش می‌شود مسئولیت‌های سایر دستگاه‌های مرتبط را با تصویب این آیین‌نامه در هیئت دولت مشخص کرده و زمینه اشتغال مهندسان را فراهم کنیم.

مانی فر بیان کرد: باید نظارت و بازرسی و اجرا در ساختمان‌ها جدی گرفته شود و با استفاده از پیمانکاران ضمانت لازم داده شود تا خریداران و مردم از کیفیت ساخت و ساز مطمئن شوند.

وی اظهار کرد: مراجع صدور مجوز ساخت و ساز باید بازرسی و کنترل را جدی بگیرند و اگر در حین اجرا تخلفی دیدند آن را متوقف کرده و با تخلف برخورد کنند.

مانی فر تصریح کرد: بخش نظارت هم جدی است و کارفرمایان باید به آن اهمیت دهند و در این میان حتی طراح ساختمان هم مسئول است و با در نظر گرفتن همه این تمهیدات لازم به کیفی سازی ساخت و ساز کمک شود.

مانی فر در ادامه گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان هستند و نیمی از آن‌ها دارای پروانه اشتغال‌اند.