شناسهٔ خبر: 44601 - سرویس مسکن و شهرسازی

شهردار تهران تشريح كرد:

جزئيات همكاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در حوزه بافت‌ فرسوده/ واكاوی زوايای پنهان املاک نجومی در دوره قبل

مصاحبه شهردار تهران ضمن تشریح راهکارهای حل معضل ترافیک و کاهش آن در پایتخت، توضیحاتی راجع به پشت‌پرده افشاگری املاک نجومی ارایه کرد و گفت:طرح جدیدی را با کمک وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده‌ایم که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود و اساس آن استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در بافت فرسوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدعلی نجفی شهردار تهران در نخستین نشست رسانه‌ای به سوالات خبرنگان پاسخ داد و در عین‌حال تاکید کرد شهرداری تهران نشست‌های فصلی را با خبرنگاران به منظور نقد عملکرد شهرداری تهران برگزار خواهد کرد.

نجفی در پاسخ به این پرسش که برنامه شهرداری تهران برای حل ترافیک و همچنین اخذ عوارض سوخت در تهران به منظور کاهش تردد خودروهای شخصی، گفت: ترافیک یکی از اصلی ترین مشکلات تهران است و بدین منظور ۴ اقدام اساسی در شهرداری تهران برای حل معضل ترافیک در دستور کار است که شلامل توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه، کاستن از سفرهای کاری در شهر تهران از طریق هوشمندسازی مسیر در دستور کار است.

شهردار تهران ادامه داد: گران کردن حمل و نقل شهری و همچنین نگاه علمی به مساله ترافیک از دیگر برنامه های شهرداری برای کاه ترافیک در سطح شهر تهران است. بدین معنا در نظر داریم در ساعات پرترافیک ترددکنندگان در بزرگراه‌های تهران هزینه‌هایی پرداخت کنند که امیدواریم از این طرح حمایت شود. همچنین با برخی از اصلاحات هندسی می‌توان وضعیت ترافیک شهر تهران را بهبود بخشید.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه های شهرداری تهران برای ساماندهی و بهبودبخشیدن وضعیت بافت‌های فرسوده(بافت‌های ناکارآمد) چیست؟، گفت: طرح جدید را با کمک وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده ایم که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود و اساس آن استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در بافت فرسوده بوده و در نظر داریم تا با توانمندکردن بافت‌های فرسوده موجب رونق کسب و کار در آن محلات شویم.

بافت‌های فرسوده تهران، دارایی‌های فرهنگی پایتخت

نجفی با تاکید بر اینکه بافت‌های فرسوده شهر تهران یکی از دارایی‌های فرهنگی پایتخت محسوب می‌شود، تاکید کرد: سیاست ما اینگونه نیست تا هر جا که بافت‌فرسوده وجود دارد تخریب شود و در نهایت ساخته و نوسازی انجام شوند بلکه در نظر داریم در بخشی از بافت‌های فرسوده با اصلاح بافت و اقدامات مرمتی بافت‌های فرسوده‌شهری را احیا(باززنده‌سازی) کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایده تشکیل نمایشگاه شهر آفتاب در بیرون شهر تهران قطعا مورد حمایت ما نیست بلکه تشکیل نمایشگاه دائمی در بافت‌فرسوده تهران که مردمی‌تر و فرهنگی‌تر است از جمله سیاست‌های ماست و در این زمینه نیازمندیم تا دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد و ایده‌های فرهنگی در مرمت بافت‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد که در این زمینه گروهی در حال فعالیت و برنامه‌ریزی هستند.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چرا از مدیران شهردار قبلی در بدنه این دوره از شهرداری استفاده کرده است، گفت: یکی از سیاست‌های من در انتخاب مدیران، مدیرانی است که در بدنه شهرداری باشند و انتخاب مدیر از بیرون شهرداری مورد نظر بنده نیست زیرا معتقدم باید ترازوی صرفا سیاسی را در انتخاب مدیران شهرداری کنار بگذاریم.

وی همچنین در پاسخ به میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران که در برخی از رسانه‌ها ۱۰ هزار مییارد تومان عنوان شده است، اینگونه پاسخ داد: بخشی از بدهی مربوط به سال ۹۶ است که در بودجه سال ۹۶ ردیف هایی به شهرداری تهران اختصاص یافته که باید پرداخت شود که تاکنون پرداخت نشده است و دولت قول مساعد برای پرداخت آن داده است.

نجفی ادامه داد: برخی از بدهی های دولت به شهرداری تهران نیز مربوط به سال‌های قبل از سال جاری است. شهرداری ادعای مطالبه دارد و دولت هم متقابلا ادعا دارد که چنین بدهی از سوی دولت به شهرداری وجود ندارد. در واقع یک بحث حقوقی بین دولت و شهرداری وجود دارد و ناشی از این از این مطلب است که از سال ۸۶ بر اساس ردیف‌های بودجه‌ای به دولت اعلام شد که دولت مجاز است به شهرداری مبالغی را بپردازد.

ترازوی صرفا سیاسی را در انتخاب مدیران شهرداری کنار بگذاریم

شهردار تهران افزود: به منظور تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری تهران و همچنین ادعاهای مطرح‌شده از سوی شهرداری تهران، کمیته‌ای تشکیل شده و در حال پیگیری موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: اگر توسط این کمیته گزارش شود که در بخش‌هایی دولت باید بدهی شهرداری را بپردازد با وضعیت که در حال حاضر دولت در بخش تامین‌مالی دارد در سال جاری، این امر امکانپذیر نیست.

شهردار تهران ضمن تاکید بر شفاف سازی در رابطه با بدهی دولت و شهرداری، تصریح کرد: شهرداری تهران خود را موظف به پاسخگویی می‌داند.

نجفی همچنین در رابطه با گزارشی که از عملکرد شهرداری تهران در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ تهیه شده و همچنین در تعریف هزینه فاقد نیز، گفت: از سال ۸۶، به همراه تعدادی از دوستان، وارد شورای شهر شدیم تا مساله عملکرد شهرداری را در طی سال های ۸۲ تا ۸۴ مورد بررسی قرار دهیم که به مواردی از تخلفات جدی نیز برخوردیم.

وی ادامه داد: تعریف هزینه فاقد به این معناست که هزینه ای که پیش بینی نشده اما هزینه شده مورد بررسی قرار گیرد. فاقد نیز بر دو بخش مشتمل است که شامل هزینه های دفاع پذیر و هزینه های غیرقابل دفاع می شود. در همان سال ها نیز لااقل ۳۲ میلیاردتومان هزینه فاقد در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۴ شناسایی و کشف شد و طی گزارشی نیز به آقای مهندس چمران که در ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشتند ارایه کردیم اما وی اجازه طرح موضوع را در شورای شهر، نداد.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از نهادهای امنیتی شرطی را برای وی در نظر گرفته اند، گفت: در مورد انتخاب بنده، نه تنها از طرف شهرداری که از طرف هیچ مرجعی هیچگونه شرطی ارایه نشده است و من به صراحت اعلام می‌کنم که شرط هیچ مرجعی را نمی‌پذیرم.

عملکرد آقای قالیباف در اداره شهر تهران اشکالاتی داشت

نجفی ادامه داد: در مورد عملکرد آقای قالیباف در دوران مسئولیت در شهرداری تهران، قطعا اشکالاتی وجود دارد زیرا مدیریت ۱۲ ساله در مجموعه بزرگ شهر تهران، قطعا خالی از اشکال نخواهد بود. در این زمینه، دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی‌های لازم هستند.

وی همچنین در مورد انتشار بخشی از مجلات همشهری، گفت: انتشار بخشی از مجلات همشهری با سیاست‌های شهرداری تهران همراستا نیست و از محل سوبسید مردم برای شهر تامین می‌شود که به نظر بنده این وضعیت در مورد برخی از مجلات قابل ادامه نخواهد بود.

شهردار تهران دو بخشنامه صادرشده را در طی مدت ۵۰ روز کاری خود از بخشنامه های تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: بخشنامه‌های صادر شده در شهرداری تهران در طی ۵۰ روز کاری، یکی از مهمترین ریشه های فساد را نشانه گرفته است و بخشنامه هایی اثربخش بوده اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۷ نفر از معاونان خود را در شهرداری تهران انتصاب کرده‌ام که ۴ نفر از آنها اصلاح‌طلب و ۳ نفر از آنها نیز معتدل بوده‌اند و اینکه گفته می‌شود بخشی از معاونان انتصاب شده اصولگرا هستند نظریه ای اشتباه است.

نجفی تاکید کرد: انتخاب بنده به هیچ عنوان سیاسی نیست. بلکه افرادی را انتخاب می‌کنم که برنامه‌های شهرداری وقت تهران را به شورای‌شهر قبول داشته باشند. قاعدتا تفاوت اساسی بین برنامه‌ها بنده و شهردار قبلی وجود دارد و تاکید می‌کنم که انتخاب‌های سیاسی نداشته‌ام.

افشای پشت پرده افشاگری املاک نجومی

شهردار تهران درباره زمزمه‌های این مطلب که در افشاگری املاک نجومی تهران وی نقشی موثر داشته است، گفت: بنده نقشی در افشای گزارش املاک نجومی نداشتم و یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر این گزارش را به بنده نشان داد که یک نسخه آن را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری ارایه کردم و در مورد اظهارنظر در این مورد، اعلام کردم که باید پاسخ شهرداری وقت تهران را نیز در این مورد شنید تا بتوان این مطلب را رسانه ای کرد. همان زمان نیز عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گزارش فوق را در اختیار یاشار سلطانی قرار داد و مطلب رسانه ای شد.

نجفی ادامه داد: آقای قالیباف در زمان مسئولیت خود مشاوری خاص را به منظور پیگیری املاک نجومی معرفی کرده بود که در این دوره بنده نامه ای به دادستان تهران ارسال کردم که نماینده معرفی شده توسط آقای قالیباف مورد تایید بنده نیست و در حال حاضر نماینده شهرداری تهران محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: سه نفر نماینده را از سوی شهرداری تهران مسئول پیگیری املاک نجومی معرفی کرده‌ام.

نجفی یادآور شد: قابل ذکر است که بخشی از واگذاری‌ها از طریق سازمان املاک شهرداری تهران انجام نشد بلکه به نام شهرداری تهران و با هزینه شهرداری تهران بود که آنها در دست پیگیری قرار دارند.