شناسهٔ خبر: 44642 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران:

تاکید بر حفظ هویت شهرها و عدم تخریب آثار با ارزش تاریخی

درجمع معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: حفظ هویت‌های شهری امر مهمی است که باید در سراسر کشور توجه ویژه‌ای به بناها و آثار با ارزش تاریخی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی‌اصغر مونسان در حاشیه امضاء‌ تفاهم‌نامه میان ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با سازمان میراث فرهنگی به خبرنگاران گفت: تفاهم‌نامه دو جانبه همکاری امروز میان ستاد بازآفرینی شهری پایدار و سازمان میراث فرهنگی به امضاء رسید که در این تفاهم‌نامه به گسترش همکاری‌ها دوجانبه تاکید شده است.

مونسان با اشاره به تخریب بناهای تاریخی و با ارزش در کشور گفت: در زمان نوسازی و توسعه شهرها بعضا شاهد تخریب بناها و اثار با ارزش تاریخی شهرها هستیم که این امر موجب قطع رابطه خوب شهری بین شهروندان می‌شود.

وی به وجود حوزه‌های همکاری مشترک زیاد میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: امیدوارم با امضاء این تفاهم نامه همکاری خوبی هم در طراحی شهرها و هم تلاش‌های جدی و خوبی برای احیاء و حفاظت از بافت‌های با هویت شهری با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی کشور به وجود بیاید.

مونسان با اشاره به اینکه امضاء‌ این تفاهم‌نامه ضروری بود خاطر نشان کرد: با امضاء‌ این تفاهم نامه چارچوبی برای همکاری نزدیک بین این وزراتخانه و سازمان میراث فرهنگی به وجود خواهد آمد.

 وی با بیان اینکه حفظ بافت‌های با هویت و تاریخی در شهرها یک مزیت برای آن کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران دارای یک تمدن تاریخی بزرگ است، حفظ و احیاء‌ این بناها موجب رونق حوزه گردشگری در کشور خواهد شد و راه را برای کسب درآمد هموار خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: این مزیت مخصوصا برای شهرهای تاریخی و شهرهای کوچک که یا حتی روستاها که داری بافت‌های تاریخی و با ارزش هستند می تواند ضمن کمک به اقتصاد منطقه تاثیر مناسبی در جلوگیری از مهاجرت به شهرها داشته و موجب افزایش اشتغال افراد ساکن در این مناطق شود.

مونسان با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری برای احیاء‌ و حفظ بناها تاریخی سرمایه‌گذاری اندک نسبت به دیگر صنایع نیاز دارد خاطر نشان کرد: با سرمایه‌گذاری اندک در بخش گردشگری می توان به درآمدزایی رسید ولی در دیگر صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد درآمد و ایجاد شغل هستیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه ما به صورت طبیعی و خدادادی دارای هویت تاریخی گسترده هستیم  . بنابراین  باید ضمن حفظ و احیاء فضاهای تاریخی آنها را به خدمت گردشگری درآورده تا به کمک یکدیگر به اقتصاد شهر و استان‌های  کشور کمک کنیم.

مراسم امضاء تفاهم نامه میان ستاد بازآفرینی شهری پایدار و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حاشیه سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی و مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.