شناسهٔ خبر: 44725 - سرویس جاده‌ای

کشاورزیان اعلام کرد:

ضرورت تعریف اعتبارات پایدار برای نگهداری راه‌های کشور/ اولویت اصلی در نگهداری راه‌ها ارتقای ایمنی است

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال‌های گذشته چه در بخش راه‌های شریانی و چه در بخش راه‌های غیر شریانی با تنگنای اعتباری جدی مواجه بودیم و در این زمینه انتظار داریم که استانداران توجه بیشتری به مسئولیت‌های سازمان راهداری داشته باشند و برای تأمین منابع پایدار جهت نگهداری راه‌ها به این سازمان کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: چهار سال پیش در ابتدای دولت یازدهم، آقای مصدقی به عنوان مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان منصوب شد و در این مدت خدمات موثر و خوبی در استان انجام داد.

 وی افزود: حدود یک سال قبل مسئولیت راهداری از اداره کل راه و شهرسازی جدا و به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها واگذار شد و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جایگزین ادارات حمل و نقل و پایانه‌ها در استان‌ها شدند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: این اداره کل علاوه بر مسئولیت حمل و نقل، وظیفه نگهداری راه‌ها را نیز بر عهده گرفته است و در این زمینه شرح وظایف جدیدی برای مدیران ادارات کل در نظر گرفته شد.

کشاورزیان عنوان کرد: نیاز بود در این مقطع در مدیریت استان بازنگری صورت گیرد و مدیری که به لحاظ تخصصی به بخش راهداری نیز اشراف داشته باشد در استان خوزستان جایگزین شود.

وی اظهار کرد: آقای بهرامی نیا فارغ التحصیل مهندسی عمران است و سال‌های زیادی به عنوان مدیرکل حمل و نقل در استان‌های مختلف مشغول فعالیت بوده و با دو حوزه حمل و نقل و راهداری آشناست.

کمبود اعتبار برای نگهداری راه‌ها

به گزارش ایسنا معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: استان خوزستان به لحاظ حمل و نقل، وسعت و طول راه‌ها، استان مهمی است و از این رو انتخاب مدیرکلی برای این استان که بتواند دو حوزه حمل و نقل و راهداری را پوشش دهد، بسیار دشوار بود.

کشاورزیان گفت: وظیفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در بخش راهداری، نگهداری از حدود ۱۵هزار کیلومتر راه‌های استان شامل آزادراه‌ها و راه‌های روستایی است. البته باید توجه داشت وظیفه نگهداری از آزادراه‌های احداث شده توسط بخش خصوصی، بر عهده سازنده است.

وی ادامه داد: در تقسیم کار صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار نگهداری راه‌های شریانی استان از محل اعتبارات ملی و اعتبار نگهداری از راه‌های غیر شریانی از بودجه استانی تأمین می‌شود. البته بارها عنوان کرده‌ام اعتبارات استانی پاسخگوی نیازهای موجود و نگهداری راه‌های غیر شریانی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود یک هزار کیلومتر راه شریانی در خوزستان وجود دارد و باقی راه‌ها یعنی حدود ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های استان، غیر شریانی هستند و در این زمینه به لحاظ عملکردی، راه‌های شریانی بخش قابل توجهی از ترافیک کشور را در خود جای می‌دهند.

کشاورزیان اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته چه در بخش راه‌های شریانی و چه در بخش راه‌های غیر شریانی با تنگنای اعتباری جدی مواجه بودیم و در این زمینه انتظار داریم که استانداران توجه بیشتری به مسئولیت‌های سازمان راهداری داشته باشند و برای تأمین منابع پایدار جهت نگهداری راه‌ها به این سازمان کمک کنند.

باید اعتبارات پایدار برای نگهداری راه‌ها تعریف شود

وی ادامه داد: نگهداری راه‌ها یک امر مستمر و جاری است و نمی‌تواند تحت تأثیر کمبود اعتبار عمرانی قرار گیرد. ماهیت کار به گونه‌ای است که باید اعتبارات پایدار برای نگهداری راه‌ها تعریف شود و بهترین راه تامین اعتبار، وضع عوارض بر سوخت است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان این‌که همه برای تردد به مصرف سوخت نیاز دارند اگر بتوانیم عوارض مختصری را بر سوخت مصرفی وضع کنیم، منابع کافی برای نگهداری راه‌ها تأمین خواهد شد، گفت: پروژه‌های بخش راه‌داری زودبازده و از گستردگی بسیار خوبی برخوردار هستند و به یک استان و شهرستان و بخش اختصاص ندارند، بنابراین پروژه نگهداری از راه‌ها پروژه‌ای گسترده در سطح ملی است و اگر اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها تامین شود، همه کشور از آن بهره‌مند خواهد شد.

کشاورزیان عنوان کرد: امیدواریم دولت توجه بیشتری به موضوع نگهداری راه‌ها داشته باشد و انتظار داریم مقامات استانی به تأمین اعتبارات مورد نیاز در این زمینه کمک کنند.

اولویت اصلی در نگهداری راه‌ها ارتقای ایمنی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اولویت اصلی در نگهداری راه‌ها ارتقای ایمنی است، اظهار کرد: اقداماتی از جمله تجدید به موقع خط‌کشی‌ها، تعمیر تابلوها، اصلاح شانه‌ها، اصلاح دوربرگردان‌ها، نصب تابلوهای هشدار دهنده، خاک ریزی که به ارتقاء ایمنی راه‌ها و تردد ایمن کاربران کمک می‌کند، باید به صورت صد درصدی در اولویت قرار گیرد.

کشاورزیان ادامه داد: نگهداری از راه‌ها که سرمایه ملی هستند، وظیفه دوم ما است زیرا اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرند باید راه جدید ساخته شود و در این زمینه بستن راه‌ها در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست.

وی گفت: بخشی از کارها در زمینه ایمنی راه‌ها به صورت زیربنایی انجام می‌شود و بخشی از کارها از جمله مدیریت سرعت، اقدامی است که پلیس راه با انجام آن می‌تواند به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کند.

رشد دو رقمی تصادفات در جاده‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شاهد رشد حدود دو رقمی تصادفات در سطح جاده‌ها هستیم، عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۱۱ درصد رشد تلفات جاده‌ای در سطح راه‌های کشور را داشتیم.

کشاورزیان ادامه داد: تقریبا ۱۰ درصد خودروهای موجود در کشور در سال گذشته پلاک شدند و افزایش ترددها باعث افزایش تلفات در سطح راه‌های کشور شد.

وی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل کالا، خوزستان استان مهمی است. بخش قابل توجهی از کالاهای فله از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود. همچنین پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه از سال‌های گذشته تا کنون بویژه در ایام اربعین شاهد تردد جمعیت زیادی از زائران عتبات عالیات هستند./