شناسهٔ خبر: 44733 - سرویس استان‌ها

در پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم مطرح شد:

پیگیری مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در استان قم

جلسه دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم گفت: دستگاه‌های عضو ستاد، مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری را با سرعت بیشتری پیگیری و اجرایی نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم که با حضور معاون امور عمرانی استانداری و سایر اعضا برگزار شد، محسن بهشتی اظهار کرد: در راستای تسریع در اجرای مصوبات، کارگروه‌ها و کمیته‌های فرعی فعال‌تر شوند و گزارش اقدامات انجام شده به دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان برای بحث و بررسی ارسال شود.

معاون امور عمرانی استانداری قم در ادامه افزود: در اجرای مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری، در کنار نگاه کالبدی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و بومی محلات هدف توجه ویژه شود.

در ادامه جلسه حسن صبوری دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم بیان کرد: در سال ۱۳۹۴، ۱۶ مصوبه در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری برای اجرا و عملیاتی شدن ابلاغ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم توضیح داد: ساماندهی بستر رودخانه قمرود، تهیه طرح و سند بازآفرینی شهری با رویکرد اندیشه ایرانشهری و حمل‌ونقل ریل پایه، ایجاد خانه‌های گفتمان شهری (پاتوق محلی)، برنامه مشارکتی و اجتماع محور با تأکید بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر و رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، طرح ایستگاه راه‌آهن تا حرم حضرت معصومه (س)، تعیین تکلیف واگذاری اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان، اسکان مجدد ساکنان حریم دکل‌های فشارقوی برق، بهسازی و توسعه محله چهل اختران، اختصاص بودجه کلان‌شهرهای مذهبی، ایجاد خانه محلات و دفاتر تسهیل گری، توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و حمل‌ونقل حومه‌ای و ریلی، حفاظت و مرمت گذر تاریخی خان، پیشگیری و پیش‌نگری از گسترش بافت نابسامان، توسعه اقتصاد و کسب و کار خرد و اجتماع محور و در نهایت، فعال‌سازی ستاد بازآفرینی پایدار شهری سایر شهرهای استان و کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه، مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال ۱۳۹۴ بوده است.

وی در خصوص ایجاد خانه‌های گفتمان شهری و پاتوق‌های محلی بر ضرورت تنوع و گستردگی فعالیت‌ها و اقدامات تأکید کرد و گفت: هرچند غالب اقدامات و مباحث در این نوع پاتوق‌های محلی مباحث شهری و تخصصی است ولی می‌توان سایر مباحث مانند اقتصاد مقاومتی، آسیب‌های اجتماعی، هویت بومی و محلی و... در این خانه‌های گفتمان شهری مورد بحث و توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری و مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان به تخصیص اعتبار و بودجه کلان‌شهرهای مذهبی اشاره کرد و گفت: از کل بودجه کلان‌شهرهای مذهبی ۸۵ میلیارد ریالی به شهر قم اختصاص یافته است که بر اساس آن احداث، بهسازی و بازسازی چهار پروژه سکونت‌گاهی و ۱۰ پروژه بافت تاریخی و فرسوده مرکزی شهر تعریف شده است.