شناسهٔ خبر: 44748 - سرویس استان‌ها

در آذربایجان‌شرقی برگزار شد:

جزئیات ششمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف در آذربایجان‌شرقی

جلسه ششمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و نائب رئیس ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان در روز چهارشنبه مورخ ۹۶/۰۷/۲۶ در محل سالن اجتماعات عمارت استانداری تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، ششمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به ریاست پورمهدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و نائب رئیس ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان و با حضور بی‌مقدار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو، اخلاقی مدیرکل محترم راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی استان، فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد، نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری و رئیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان و سایر مدعوین روز چهارشنبه مورخ ۲۶/۰۷/۹۶ در محل سالن اجتماعات عمارت استانداری تشکیل شد.

بنا به گزارش در ابتدای جلسه توحید اخلاقی به‌ عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و اعضای جلسه، بر فرابخشی بودن موضوع حاشیه‌نشینی و هم‌افزایی منابع و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و انجام اقدامات مؤثر در راستای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تأکید و بیان کرد: با توجه به تثبیت روند رشد شهرنشینی بر اساس مطالعات طرح‌های جامع و تفصیلی، رویکرد دولت در جهت احیاء و بهسازی بافت‌های فرسوده و میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی بوده و امید است با توجه به وجود خدمات زیربنایی و زیرساخت‌های لازم در این محلات بتوانیم با مشارکت مردم برنامه‌های مؤثری تدوین و عملیاتی کنیم.

در ادامه نجفیان ضمن خیرمقدم به مدعوین جلسه و تبریک انتخاب پروژه بهسازی محور تربیت به عنوان پروژه منتخب و برتر دومین همایش رویداد ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایرانشهری را به مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهرداری تبریز، مصوبات صورت‌جلسه قبلی را قرائت و اقدامات انجام یافته و ارسالی به دبیرخانه را گزارش داد.

همچنین بی‌مقدار نماینده محترم مجلس شورای اسلامی به تلاش نمایندگان محترم مجلس برای جذب اعتبارات لازم برای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره و از طرح ایجاد دفاتر و نهاد توسعه محله ایده لو و از راهبرد محله محوری طرح مذکور حمایت و بیان کرد: این طرح می‌تواند به‌ عنوان طرح پایلوت مطالعه و عملیاتی شده و سپس به کل محلات و شهرهای استان تعمیم داده شود.

زنگانه اضافه کرد: کارشناس محترم دفتر هدایت برنامه‌های بازآفرینی شهری شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به تبیین طرح ایجاد نهاد توسعه محله پرداخته و برنامه‌ها، اهداف، رویکرد و راهبردهای این طرح در حل معضلات حاشیه‌نشینی را تشریح کرد.

در پایان پورمهدی ضمن تقدیر از حضور اعضای جلسه بر لزوم تشکیل منظم و ماهانه جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان و شهرستان‌ها تأکید کرد. وی جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و گسترش حاشیه‌نشینی را از وظایف قانونی شهرداری‌ها دانسته و خواستار توجه و اقدام جدی شهرداران شهرهای استان در این خصوص شد.

وی در ادامه افزود: اعتبارات پرداخت شده از محل ارزش‌افزوده‌ها و ... به شهرداری‌ها توسط دارائی و امور اقتصادی باید جهت‌دار و بخشی از آن در جهت توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی هزینه گردد.