شناسهٔ خبر: 44766 - سرویس استان‌ها

در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین مطرح شد:

رونق صنعت ساختمان باید از مهم‌ترین دغدغه‌های مهندسان و صنایع فعال در این بخش باشد/لزوم توجه به سیمای بیرونی، نیازهای درونی و مصالح مناسب در ساختمان سازی

جشنواره معاون عمرانی استاندار در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین با اشاره به اینکه یک سوم اقتصاد کشور در بخش صنعت ساختمان است گفت: روش‌های ساخت و ساز در حال حاضر نسبت به دهه‌های گذشته تغییر نکرده و باید در این رابطه شاهد تغییرات جدی بود، این در حالیست که به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، مهندسان امروز باید با توجه به آخرین دانش‌های مهندسی در حوزه ساختمان، الگو و سبکی ویژهٔ روزگاری که در آن زندگی می‌کنیم طراحی و اجرا نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، علی فرخ‌زاد با اعلام این خبر عنوان کرد: امروز تمام افراد درگیر در این صنعت اعم از تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی و بنگاه‌های املاک به عنوان عضوی از اعضای صنعت ساختمان به نوعی با این معضل مهم دست به گریبان هستند.

علی فرخزاد با بیان این مطلب که رونق صنعت ساختمان را از مهم‌ترین دغدغه‌های مهندسان و صنایع فعال در این بخش است افزود: امروز دیگر نمی‌توان ساخت و ساز را به روش‌های گذشته ادامه داد و باید هم از لحاظ نحوه فروش، نوع ساخت، فناوری و ذائقه مردم شاهد تغییرهای اساسی باشیم.

وی با اشاره به بازنگری و تغییر نگاه در حوزه ساخت و ساز تأکید کرد و گفت: یک سوم اقتصاد کشور در بخش صنعت ساختمان است و بدون توجه به پیش‌شرط‌های ساخت و ساز، رونق این بخش امکان‌پذیر نخواهد بود.

فرخزاد اضافه کرد: روش‌های ساخت و ساز در کشور با روش‌های چند دهه قبل تغییر چندانی نکرده و تغییرها شاید تنها به مواردی چون گذار از اسکلت فلزی به بتنی و برخی مسائل ظاهری خلاصه شده باشد.

وی در ادامه بر لزوم داشتن شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌ها تأکید کرد و افزود: این شناسنامه هم‌اکنون در بخش اجرا، طراحی، تأسیسات برقی و مکانیکی اجرا می‌شود اما بر اساس آنچه ساخته شده به درستی اجرا نمی‌شود، از این رو در این زمینه نیز باید بازنگری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در ادامه خواستار ارائه نتایج تحلیلی از جشنواره ملی ساختمان‌های برتر برای کمک به رشد و پیشرفت صنعت ساختمان شد.

وی افزود: از نظر تکنولوژی ساخت، ذائقه مردم، قیمت تمام شده، نحوه فروش و تکنولوژی ساخت دیگر مثل سال‌های قبل نمی‌توان ساختمان ساخت که نیازمند تغییر تفکر در این صنعت است تا همچون ذائقه مردم قدم برداشت.

فرخزاد با بیان اینکه شاید زلزله هر چندین سال در استان اتفاق بیفتد اما اگر از تأسیسات مناسب در صنعت ساختمان استفاده نشود ممکن است هر روز شاهد بحران در ساختمان‌های شهر باشیم، افزود: آرامش روانی را باید داخل خانه‌های مردم ببریم. هم‌اکنون شهروندان از آرامش دورند و حتی یکی از دلایل به وجود آمدن بحران و بخصوص تصادفات جاده‌ای این است که مردم آرامش ندارند.

همچنین داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در اختتامیه دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین عنوان کرد: با توجه به جایگاه فاخر و شایسته معماری ایرانی در طول زمان می‌توان به آثار برجسته و منحصر به فردی رسید که هر کدام دارای شرایط مناسب با اقلیم و منطقه جغرافیایی و زیبایی خاص خود بوده است.

وی در ادامه افزود: مهندسان و معماران امروز هم باید به نحوی کار کنند که معماری این دهه هم ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

داوود محمدی با بیان اینکه امروز معماری مدونی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: امروز آینه‌ای که بتواند معماری عصر معاصر را با ویژگی خاصی نشان دهد وجود ندارد.

وی با تأکید بر توجه به اقلیم، جغرافیا و فرهنگ در معماری و طراحی، بیان کرد: ما در ساخت و سازها باید هم به سیمای بیرونی و هم مسائل درونی و هم مصالح و ابزارها توجه ویژه‌ای کنیم.