شناسهٔ خبر: 44774 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه دریایی؛

پیشنهاد تاسیس واحد‌های لجستیکی در بنادر ایران/ بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سفیر دانمارک از بندر شهیدرجایی/جزئیات توافقات هشتمین اجلاس مدیران بنادر کشورها‌ ساحلی دریای خزر

گزارش آخر هفته  دیدار وزیر راه‌وشهرسازی ایران با همتای کره‌جنوبی‌اش و گفتگو پیرامون مسائل مختلف از جمله تاسیس واحدهای لجستیکی در بنادر ایران، بازدید سفیر دانمارک و سفر راستاد و معاونان وی به هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی، پیگیری برای نوسازی و توسعه ناوگان گردشگری دریایی در جزیره قشم، هشتمین اجلاس مدیران بنادر همسایگان خزر در ترکمنباشی و بازدید نمایندگان مجلس از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اهم اخبار حوزه دریایی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

در هفته گذشته وزیر حمل و نقل کره جنوبی به ایران آمد و با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، وزیر راه و شهرسازی کشورمان پیشنهاد تاسیس واحدهای لجستیکی در بنادر ایران را داد و گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تأسیس واحد‌های لجستیکی توسط شرکت‌های کره‌ای در بنادر آبی و بنادر خشک ایران است. تا شرکت‌های کره‌ای از صنایعی که در ایران سرمایه گزاری کرده‌اند و حتی از صنایع تحت سرمایه‌گذاری همچون نفت، انرژی، کشتیرانی و فناوری اطلاعات خود در منطقه پشتیبانی لجستیکی کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سفیر دانمارک از بندر شهید رجایی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پایانه مسافری دریایی شهیدحقانی در جنوب کشور که به عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری شناخته می‌شود بازدید کرد. همچنین در هفته گذشته، سفیر کشور دانمارک نیز در سفر به استان هرمزگان از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی دیدن کرد. این هیات با حضور در بندر شهید رجایی از امکانات و قابلیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی دیدن کردند. پایانه های ۱ و ۲ کانتینری، پایانه های کالاهای متفرقه و عمومی و بندر نفتی خلیج‌فارس از جمله بخش‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

توافقات هشتمین اجلاس مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای‌خزر

خسرو سرایی مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر اهم عناوین و توافقات هشتمین اجلاس مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر را تشریح کرد و گفت: ایجاد وب سایت رسمی تبادل اطلاعات مورد نیاز تجارت دریایی، درج علامت بر روی کالاهای مورد حمل در دریای خزر، تاکید در خصوص جلوگیری از رفتار تبعیض‌آمیز نسبت به شناورهای دیگر طرف‌ها در خصوص تعرفه، تاکید براهمیت توسعه و جذب کالاهای ترانزیتی در کریدور های شمال به جنوب و شرق به غرب و اعلام آمادگی طرف ایرانی برای امضا کردن موافقت نامه در خصوص حمل دریایی از طریق بنادر جنوبی با هر یکی از کشورهای ساحلی دریای‌خزر به منظور فراهم نمودن امکان دسترسی به آب‌های آزاد، از بخش‌های مهم و راهبردی هشتمین اجلاس مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای‌خزر بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید نمایندگان مجلس از منطقه ویژه اقتصادی آستارا

همچنین در هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستار بازدید کردند. هدف از این سفر، بازدید از مناطق مختلف شهرستان مرزی بندر آستارا و بررسی مشکلات و رفع موانع توسعه در این شهرستان بود که پس از بازدید مناطق حساس و مهم شهرستان مرزی بندر آستارا، گزارشی در زمینه وضعیت حوزه‌های مختلف این شهرستان برای ارائه به مجلس تهیه خواهد شد.

پیگیری برای نوسازی و توسعه ناوگان گردشگری‌دریایی در جزیره قشم

اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پیگیری نوسازی و توسعه ناوگان گردشگری دریایی در جزیره قشم خبر داد و گفت: طی نشستی با حضور مدیران ارشد اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، راهکارهای مربوط به توسعه ناوگان و نوسازی شناورهای گردشگری دریایی در جزیره قشم، مورد بررسی قرار گرفت.

رشد ۲ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از رشد ۲ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان خبر داد و گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد ۲ درصدی روبه رو بوده است. طی این بازه زمانی ۴۰ هزار و ۸۳۰ تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

رشد ۴۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر

عادل دریس مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام رشد چشمگیر صادرات کالا در بندر خرمشهر از رشد ۴۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، در مجموع یک هزار و ۱۰۸ فروند شناور بالای هزار تن و زیر هزار تن در بندر خرمشهر تردد کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی دارد.