شناسهٔ خبر: 44806 - سرویس جاده‌ای

یک مقام مسئول در سازمان راهداری مطرح کرد:

تاکید بر انجام سنجش‌های روان‌شناختی رانندگان از سوی وزارت بهداشت

مرکز طب کار مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پس از قراردادن نتایج دو سال مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بر روی رانندگان حرفه‌ای به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درخواست تسریع عملیاتی شدن طرح سنجش‌های روان‌شناختی در شورای عالی سلامت از سوی سازمان مطرح شد.

جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور برگزاری سنجش روانشناختی برای رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: باید توجه داشت که گواهی کارت سلامت رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌جاده‌ای که از سوی مراکز طب‌کار دارای مجوز از وزارت بهداشت صادر می‌شود، یکی از ملاک‌های صدور و تمدید کارت هوشمند رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای محسوب می‌شود.

وی افزود: در جلسه‌‌ای شورای عالی سلامت نتایج دو سال مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بر روی رانندگان حرفه‌ای از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و از سوی سازمان راهداری درخواست تسریع عملیاتی شدن طرح سنجش‌های روان‌شناختی در قالب معاینات شغلی رانندگان از سوی مراکز طب کار مطرح شد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک خاطرنشان کرد: شروع این طرح به‌طورقطع باوجود افراد جدیدالورود به شغل رانندگی کلید خواهد خورد. اما در ادامه می‌تواند در گروه‌های دیگر بر اساس نتایج انجام آزمون روانشناختی توسعه و تامیم یابد. به‌طور مثال رانندگان دارای سابقه تصادف شدید در یکی از گروه‌ها قرار می‌گیرند.

هدایتی پیشتر در تاریخ ۲۱ مرداد سال جاری به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود که « برای پیاده‌سازی سنجش‌های روان‌شناختی یک زمان‌بندی ۵ ساله در نظر گرفته‌شده است» و در این خصوص با استفاده از ابزارهای روز(اپراتوری) انواع آزمون‌های روان‌شناختی بومی‌سازی شده با عناوین آزمون‌های تحمل تنش و واکنش، زمان پاسخ‌دهی و عکس‌العمل، دید کلی ترافیکی و ادراک محیطی به مدت ۷۰ دقیقه و آزمون احساسات شدید، پایداری ذهنی، خطر و ریسک‌پذیری به مدت  ۲۷ دقیقه برگزار می‌شود.

به گفته وی طبق نتایج جلسات مشترک با مرکز  سلامت محیط کار وزارت بهداشت قرار شد از حدود ۱۴۰ مرکز طب کار  موجود در کشور، نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌اي رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت در نظام ارزیابی سلامت و کارت سلامت وزارت بهداشت متمرکز شود تا سیستم و ساختار جدیدی طراحی نشود.

هدایتی از  اعلام آمادگی  وزارت بهداشت برای تجهیز ۱۰۰ مرکز تخصصی به تجهیزات موردنیاز ظرف ۳ ماه  در آن گفتگو خبر داده بود.

گفتنی است موضوع «نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌اي رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت» در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح و كليات طرح تصويب شد و طرح سنجش‌های روان‌شناختی رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جاد‌ه‌ای نیز زیر مجموعه آن محسوب می‌شود.