شناسهٔ خبر: 44833 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پرداخت بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران با ۸۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی/ تاکید بر مهندسی ارزش در پروژه‌های زیربنایی

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: اسناد خزانه اسلامی با توجه به شرایط مالی دولت، ابزاری کارآمد و موثر در پرداخت بخشی از بدهی دولت و تامین توان پیمانکاران در راستای ادامه فعالیت‌های عمرانی کشور است که در این خصوص خبرهای خوشی در راه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی در دیدار با اعضای انجمن شرکت‌های راهسازی ایران ضمن اعلام این خبر گفت:‌ با انتشار اسناد خزانه اسلامی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سهم شرکت ساخت و توسعه است که امیدواریم به زودی ابلاغ شود که در این میزان تمامی طرح‌ها اعم از راه، راه‌آهن و آزادراه لحاظ شده است.

وی افزود: این اسناد، با توجه به شرایط مالی دولت، ابزاری موثر و کارآمد در جهت پرداخت بخشی از بدهی دولت و تلاش برای حفظ توانمندی پیمانکاران به عنوان سرمایه ملی به منظور ادامه فعالیت های عمرانی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از همبستگی میان وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران ابراز خرسندی کرد و گفت: ما همگی اعضای یک خانواده در راه عمران و آبادانی کشور هستیم و در شرایطی که دولت در بحران مالی قرار گرفته است باید با تمام قوا با همکاری یکدیگر فعالیت‌های زیرساختی را پیش ببریم.

خادمی همچنین با تاکید بر مهندسی ارزش در پروژه‌ها اظهار داشت: مهندسی ارزش هزینه‌های پروژه را در ساخت، بهره‌برداری و استهلاک کاهش می‌دهد و تکنیکی کارآمد در بهبود ارزش پروژه است. 
وی افزود:این مبحث باید در تمام پروژه‌ها حین طراحی و اجرا استفاده شود و پیمانکاران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

در ادامه این جلسه دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران به توضیح مشکلات جامعه پیمانکاران پرداخت و گفت:‌ لازم است وزارت راه و شهرسازی در خصوص مسائل خارج از وزارتخانه که پیمانکاران با آن درگیر هستند پیگیری بیشتری داشته باشد.

علی آزاد افزود: یکی از عمده‌ترین مسائل در خصوص قرضه‌های جانبی و مصرفی در خاکریز است و مشکلاتی که با وزارت صنعت و معدن در خصوص حق معدن و مباحثی از این دست با آن درگیر هستیم نیز قابل توجه است.

وی در ادامه خواستار رسیدگی به وضعیت فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی شد و افزود:‌ اوراق مشارکت که با تنزیل فروخته می‌شود آسیب جدی به بدنه پیمانکاری کشور وارد می‌کند و لازم است ترتیبی اتخاذ شود که این موضوع حل شود که پیشنهاد می‌شود شورای عالی فنی به این موضوع به این موضوع رسیدگی کند.

رییس هیات مدیره انجمن نیز خواستار رسیدگی به مسائلی پیمانکاران در ارتباط با اداره منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و معدن، شرکت آب و فاضلاب و سازمان‌های مشابه شد.
محمد باقر گلبن بررسی خسارات ناشی از تاخیر در ارایه  اسناد خزانه اسلامی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: بدنه پیمانکاری کشور ضعیف شده است و در صورت عدم توجه به مسائل مالی و پرداخت معوقات به طور حتم این جامعه با مشکلات جدی رو‌به‌رو می‌شود.