شناسهٔ خبر: 44862 - سرویس بنادر و دریانوردی

برای نخستین بار در بنادر کشور برگزار شد:

جزئیات دوره آموزشی تحقیق و بررسی علل حریق به میزبانی بندر امام خمینی(ره)

جلسه نخستین دوره آموزشی تحقیق و بررسی علل حوادث حریق (fire incident investigation) بر اساس الزامات استانداردهای FPA۹۲۱ و NFPA ۱۰۳۳ با حضور بیش از بیست نفر از آتش‌نشانان زبده بنادر کشور طی مهرماه امسال به میزبانی بندر امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در آیین گشایش این دوره آموزشی که با حضور مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از اعضای شورای اداری این اداره کل برگزار شد، آقای کریمی طی سخنانی ضمن تشکر از میزبانی شایسته این اداره کل در برگزاری این دوره آموزشی که برای نخستین بار در سطح بنادر کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: موقعیت بنادر به لحاظ تبادل انواع کالا، موقعیتی خطرزا است و ضرورت مدیریت ریسک در آن‌ها همواره احساس می‌شود.

وی با اشاره به تهدیدات همیشگی ناشی از عملیات‌های سنگین خدمات دریایی و بندری در بنادر، بر لزوم تلاش مستمر و پیگیر برای حفظ و تداوم خوش‌نامی بنادر در صیانت از اموال و سرمایه‌های کشور تأکید کرد.

کریمی با اشاره به حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان بنادر و دریانوردی برای برگزاری این دورهٔ آموزشی منحصر به فرد برای ارتقاء تخصص حرفه‌ای آتش‌نشانان کشور تصریح کرد: این دوره می‌تواند بستر مناسبی برای تبادل تجربیات و بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای نخبگان حوزه ایمنی و آتش‌نشانی باشد تا ضمن تجمیع و انعکاس آن به مدیران سازمان بنادر و دریانوردی از این تجربیات ارزشمند برای ارتقاء ایمنی در همه بنادر کشور بهره برد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای حوزه ایمنی و آتش‌نشانی و لزوم اتخاذ رویکرد جدید در این خصوص تصریح کرد: بهره‌گیری از منابع غیردولتی و توان‌بخش خصوصی با توجه به نقش پررنگ این بخش در توسعه بنادر کشور و متناسب‌سازی سطح این ایمنی با حجم از توسعه‌های روزافزون، یکی از مهم‌ترین راهکارهاست تا ضمن تسری ایمنی به تمامی بخش‌ها، در مدیریت هزینه‌ها نیز تحولی صورت بپذیرد.

کریمی با تأکید بر وجه عملیاتی این دوره آموزشی بیان کرد: انتظار می‌رود با اتمام این دوره تأثیر ملموسی در سطح ایمنی در بنادر کشور و به حداقل رساندن حوادث ناایمن مشاهده شود و می‌باید بر ابعاد عملی این دوره آموزشی برای ارتقای ایمنی توجه بیشتری شود.

وی در تشریح پروژه‌های آتی اداره کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای ارتقاء ایمنی عنوان کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی آتش‌نشانی، استانداردسازی ایمنی، ساماندهی نیروهای انسانی این حوزه، ارزیابی علمی نیروهای آتش‌نشانی، هوشمندسازی نظارت و کنترل بر مسائل ایمنی از جمله پروژه‌های عمده‌ای می‌باشند که با هدف ارتقای ایمنی و آتش‌نشانی به دنبال اجرای آنان در سراسر بنادر هستیم.

کریمی با اشاره به تلاش‌های آتش‌نشانان بنادر کشور که علیرغم گسترش حوزه‌های عملیاتی و برخی محدودیت‌ها در امکانات، موفق به کاهش محسوس درصد حوادث و خطرات شده‌اند و همچنان با جدیت به تلاش خود ادامه می‌دهند، از آنان به پاس این زحمات تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این نشست رضازاده معاون مهندسی و عمران این اداره کل به نمایندگی از مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن خوشامدگویی به میهمانان شرکت‌کننده در این دوره آموزشی، به تبیین اقدامات و دستاوردهای این اداره برای حفظ و صیانت از سرمایه‌های کشور در این بندر و تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با حوادث خطرناک پرداخت.

در ادامه این نشست رئیس و کارشناس مرکز ایمنی و آتش‌نشانی بندر امام خمینی(ره) طی گزارش‌های اهم اقدامات این اداره کل و چالش‌های پیش رو در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی را تشریح کرد.

یادآور می‌شود این دوره آموزشی با همکاری نمایندهٔ رسمی شرکت فالک در ایران و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آموزش و انتقال دانش روز جهان با موضوع مقابله با حریق برای نخستین بار در بندر امام خمینی (ره) برگزار شده و تا سوم آبان ماه ادامه خواهد داشت.