شناسهٔ خبر: 44965 - سرویس وزارتی

وزیر راه وشهرسازی خبر داد:

تولید ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در كشور/ تاكید بر استفاده از قیرهای تركیبی برای افزایش بهره‌وری و ارزش بازار قیر

درجمع آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفت: در ایران سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تولید می‌شود كه نكته بسیار مهم آن نرخ بهره‌وری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه و غرفه‌های قیر و آسفالت در مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایران سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تولید می‌شود كه نكته بسیار مهم آن نرخ بهره‌وری است.

وی افزود: نرخ بهره‌وری به مسائل مختلفی بستگی دارد كه در عمل می‌تواند این سرمایه را نابود كند. به طور مثال افت دما در زمان حمل قیر موجب اتلاف منابع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت:  وقتی قیر با رزین‌های مختلف و لاستیك تركیب می‌شود ارزش افزوده آن در ۲.۵ ضرب می‌شود و این مسئله ارزش بازار قیر ایران را می‌تواند به ۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

آخوندی خاطرنشان كرد: مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی همكاری جدی و نزدیكی با تولیدكنندگان و فروشندگان قیر داشته است و طی این مدت اقدامات خوبی نیز انجام گرفته و در این راستا به سمت حمل تدریجی تمام تولیدات قیر توسط تانكرهای دو جداره گام برمی‌داریم.

این مقام مسئول با اشاره به نظارت و كنترل دستگاه‌های متولی در حمل قیر تصریح كرد: افرادی كه قیر و گازوئیل را با یكدیگر جابه‌جا كردند و یا مرتكب تخلفات این چنین شده‌اند در تمام طول مسیر كیفیت قیر از جهت دما و مواد كنترل می‌شود.

عضو كابینه دولت دوازدهم در ادامه از راه‌اندازی ۲۰ كارخانه دارای آزمایشگاه قیر به غیر از آزمایشگاه موجود در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی خبر داد و گفت: در حال حاضر قیرهای ایرانی در سطح جهان خوش‌نام هستند و موقعیت صادراتی خوبی پیدا كرده‌اند. به طوری‌كه با عرضه این محصول با قیمت بالاتر بازار خود را از دست نمی‌دهند.

وی در ادامه بیان داشت: این همكاری محصول همكاری مراكز تولید، تحقیق و پیمانكاران است. از طرفی همكاری كامل بین شركت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و به منظور استفاده از دانش‌های جدید نیز دارند.

آخوندی تاكید كرد: باید از آسفالت سرد به جای آسفالت گرم در راه‌های روستایی و از امولسیون و لایه‌های نازك استفاده شود.

وزیر راه وشهرسازی در پایان خاطرنشان كرد: امروز یك روز خوب برای من و همكارانم به منظور مشاهده افزایش نرخ بهره‌وری در قیر محسوب می‌شود.