شناسهٔ خبر: 44988 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هشدار داد:

سرعت رشد، گسترش و توسعه نامتعارف ۳ پهنه در حاشیه شهر مشهد

 محمد رضا اخوان عبداللهيان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نسبت به سرعت رشد، گسترش و توسعه نامتعارف ۳ پهنه حاشیه شهر مشهد هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبدالهیان با اعلام این خبر گفت: پیرو گزارش کارگروه پیشگیری و پیش‌نگری از گسترش بافت‌های ناکارآمد استان، بخش‌هایی از مناطق واقع در شمال غرب، جنوب شرق و میانی غرب شهر مشهد به عنوان مناطق در معرض توسعه و گسترش ناکارآمد معرفی شد.

اخوان عبدالهیان تصریح کرد: پهنه اول اراضی شمال بلور کشاورز است و اراضی کشاورزی خارج از محدوده در فراروی شهرک شهید مطهری و شهرک امام علی (ع) (نوده) و اراضی موسوم به نهضت و یوسفیه است که در محدوده‌های توسعه یافته بخش جنوب غربی منطقه ۱۰ شهرداری در مجاورت میدان نمایشگاه واقع شده است.

پهنه دوم در اراضی فضای سبز رباط طرق و شهرک طرق است.

پهنه سوم بافت‌های فرسوده سمرقند و مجد و آبکوه نیز از دیگر مناطق شناسایی شده است.

دبیر کارگروه پیش‌بینی و پیش‌نگری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به تشریح آسیب‌های توسعه نامتعارف پرداخته و اشاره کرد: رشد و گسترش بافت‌های مسکونی و از بین رفتن اراضی کشاورزی معضلات و مشکلات عدیده‌ای را برای شهر مشهد ایجاد نموده و شکل جدیدی از سکونتگاه‌های غیررسمی را ایجاد می‌نماید و بستر مهاجرت روستائیان و زمینه‌ساز تفکیک غیرقانونی شهر و کیفیت بسیار نازل کالبدی با قطعات ریزدانه، عرض کم معابر، تعداد طبقات بالا و حداقل نفوذپذیری و سوءاستفاده سودجویان را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از طریق کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد سایر مناطق در دست شناسایی و مناطق شناسایی شده از طریق دستگاه‌ها و مراجع ذیربط با توجه به مهلت تعیین شده در کارگروه در دست پیگیری است.