شناسهٔ خبر: 45060 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

گران خریدن ۸ میلیون یورویی هواپیمای فلایت چک دروغ بزرگ‌ است/ سازمان بازرسی کل کشور تایید نکرده است/ تلاش انگلیسی‌ها برای فروش هواپیمای تفریحی‌ با ۳ برابر قیمت‌

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی ۸ میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایت چک هنوز توسط سازمان بازرسی کل کشور تایید نشده گفت: گران خریدن ۸ میلیون یورویی هواپیمای فلایت چک مصداق بزرگی از یک دروغ بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رحمت الله مه آبادی اعلام کرد: ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی ۸ میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایت چک هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تایید نشده است.

به گفته مه آبادی، این شرکت انگلیسی به دنبال فروش یک هواپیمای تفریحی آموزشی به جای هواپیمای فلایت چک به مبلغ قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یک میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: از طرفی شرکت انگلیسی (FCSL) روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نماینده ای ندارد.

وی با بیان این که هواپیمای فلایت چک یک هواپیمای استراتژیک در صنعت هوانوردی است گفت: در صورتی که برای کنترل عملکرد سیستم‌های ناوبری از این هواپیما استفاده نشود نظام پروازهای هوایی مختل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران به ایرنا گفت: نخستین هواپیمای فلایت چک A۳۵۰ king air در شرایطی که صنعت هوایی ایران تحت تحریم های ظالمانه قرار داشت به قیمت ۹ میلیون و ۹۹۵ هزار یورو با طی مراحل قانونی خریداری شده و از سال گذشته کار خود را در کشور آغاز کرده است.

مه آبادی افزود: با توجه به نیاز این شرکت، مناقصه بین المللی خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک A۳۵۰ king air نیز در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است و قیمت آن نیز با تجهیزات مدرن و پیشرفته ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو خواهد بود.

 تنها هواپیمای جت فالکن فلایت چک ایران ساعت ۱۸و ۴۶ دقیقه روز ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره کیش سقوط کرد. 

با سقوط این هواپیمای ایران تنها هواپیمای کنترل سیستم های پروازهای فرودگاه های کشور را از دست داد و مجبور شد از اسفند ماه سال ۱۳۹۲ برای کنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چک سه کشور منطقه استفاده کند. 

با خرید یک فروند هواپیمای فلایت چک اروپایی با برند کینگ ایر۳۵۰ آی (King Air ۳۵۰I) بار دیگر این هواپیما کار خود برای کنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و انجام « وارسی سیستم های ناوبری هوایی » را از روز ۱۱ خرداد ماه سال ۹۵ به طور رسمی آغاز کرده است.

یادآورد می شود، نماینده شرکت انگلیسی (FCSL) در شکایت خود در سامانه بازرسی کل کشور آورده است که می تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA۶۲ (اکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تامین کند در حالی که شرکت فرودگاه ها این هواپیما را در نهایت با واسطه ‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو خریداری کرده و نتیجه آن هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران بوده، این در حالی است که پیشنهاد فروش این شرکت به ایران یک هواپیمای تفریحی آموزشی به جای هواپیمای فلایت چک بوده است.

تلاش انگلیسی‌ها برای فروش هواپیمای تفریحی‌ با ۳ برابر قیمت‌

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه عده‌ای تلاش کردند هواپیمای تفریحی را به جای هواپیمای فلایت‌چک با ۳ برابر قیمت به ایران بفروشند، گفت: هواپیمای دوم فلایت‌چک را ‌با احتساب تجهیزات مدرن به مبلغ ۹ میلیون و ۳۸۰ هزار یورو ‌خریداری خواهیم کرد.

رحمت‌الله مه‌آبادی صبح امروز در برنامه زنده تلوزیونی به تشریح روند خرید هواپیمای فلایت‌چک که بابت وارسی تجهیزات فرودگاهی استفاده می‌شود، توسط شرکت فرودگاه‌ها پرداخت.

وی اظهار داشت: از این هواپیماها برای کنترل عملکرد سیستم‌های ناوبری استفاده ‌می‌شود و اگر چنین هواپیماهایی وجود نداشته باشد، نظام پروازهای هوایی مختل خواهد شد.

مه‌آبادی درباره شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌ها بابت نخریدن هواپیمای چهارنفره از آنها، گفت: هیچ شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نکرده و شکایت مذکور، فردی بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران ادامه داد:‌ ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی ۸ میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایت‌چک، هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تأیید نشده است.

وی با اشاره به اینکه هواپیمای فلایت‌چک، هواپیمایی استراتژیک در صنعت هوانوردی است، توضیح داد: ‌شرکت انگلیسی مذکور به دنبال فروش یک فروند هواپیمای تفریحی‌-آموزشی به جای هواپیمای فلایت‌چک به مبلغ قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یک‌میلیون یورو است.

به گزارش فارس مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: همچنین شرکت انگلیسی (FCSL) که در رسانه‌‌ها مطرح شده است، روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نماینده‌ای ندارد.

مه‌آبادی ‌گفت:‌ نخستین هواپیمای فلایت‌چک که مدل A۳۵۰ king air است، در شرایطی که صنعت هوایی ایران تحت تحریم‌ بود به قیمت ۹ میلیون و ۹۹۵ هزار یورو با طی مراحل قانونی خریداری شد‌ و از سال گذشته کار خود را در کشور آغاز کرد‌

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: با توجه به نیاز‌ شرکت فرودگاه‌‌ها به وجود دومین فروند از این هواپیماها، مناقصه بین‌المللی خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک A۳۵۰ king air نیز در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است.

وی قیمت هواپیمای دوم فلایت‌چک را ‌با احتساب تجهیزات مدرن و پیشرفته ۹ میلیون و ۳۸۰هزار یورو ‌اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ‌مناقصه و امضای خرید دومین قرارداد فلایت‌چک انجام شده است، درباره ادعاهای مطرح شده درباره خرید فلایت‌چک در برخی رسانه‌ها مدعی شد: متاسفأنه برخی از کف خیابان خبر برمی‌دارند و منتشر می‌کنند.