شناسهٔ خبر: 45108 - سرویس ریلی

عاشوری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تعیین نرخ تعرفه و زمان حرکت قطار در کریدور شمال- جنوب ظرف یک ماه آینده

حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن از برگزاری جلسه‌ای در باکو برای نهایی کردن نرخ تعرفه و تعیین زمان حرکت قطارهای برای این کریدور ظرف یک ماه آینده خبر داد.

حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره نتایج شصت‌وهفتمین اجلاس راه‌آهن‌های کشو‌ر‌های مشترک‌المنافع در لتونی اظهار داشت: تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین راه‌آهن‌های ایران، روسیه، آذربایجان و بلاروس برای فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب در شاخه‌های منتهی به بلاروس و در ادامه برخی کشورهای اروپایی دیگر امضا شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد ظرف یک ماه آینده جلسه‌ای در باکو برای نهایی کردن نرخ تعرفه و تعیین زمان حرکت قطارهای برای این کریدور برگزار شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با فعال‌سازی این کریدور زمینه جابجایی حمل بار بین ایران و بلاروس فراهم خواهد شد و از طرفی کالاهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیایی جنوب شرقی از طریق بندرعباس به آذربایجان، روسیه، بلاروس و در ادامه به اروپای غربی منتقل شود.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت: کشورهایی از جمله فنلاند، استونی و لتونی نیز طی ماه‌های آینده به شاخه‌های مختلف کریدور شمال-جنوب متصل خواهند شد و زمینه توسعه این کریدور نیز فراهم خواهد شد.

عاشوری در خصوص اتصال سیستم نرم‌افزاری راه‌آهن‌های ایران و کشورهای مشترک‌المنافع CIS نیز گفت: در دو سال پیش راه‌آهن ایران به‌منظور اتصال به سیستم نرم‌افزاری کشور‌های CIS درخواست کتبی خود را به شورای راه‌آهن‌های کشورهای مشترک‌المنافع ارسال کرده بود که پس از برگزاری چند مرحله جلسات کارشناسی در خصوص مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اتصال سیستم‌ها سر انجام در شصت‌وهفتمین اجلاس شورا با اتصال سیستم نرم‌افزاری ایران و کشورهای عضو CIS موافقت صورت گرفت و ظرف چند ماه آینده این موافقت به‌صورت عملیاتی به بهره‌برداری برسد.