شناسهٔ خبر: 45112 - سرویس جاده‌ای

معرفی کتاب؛

نهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات

کتاب کتاب نهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب نهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات که به همت وزارت راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۲ تا ۴ آبان ماه برگزار شد، منتشر شد. در این کتاب، علاقمندان می‌توانند با بخشی از شرکت‌های فعال در زمینه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، آشنایی پیدا کنند.

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در روز همایش در اختیار مدعوین قرار گرفت، آمده است: شبکه حمل و نقل و میزان شبکه راه‌ها، شاخص‌های مهم برای ارزیابی توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شوند. نقش اساسی شبکه راه‌ها در شکل‌دهی جوامع انسانی و توسعه اقتصادی یک نقش بی‌بدیل می‌باشد. همچنین، شریان‌های ارتباطی زیربنای اقتصادی هر کشوری را تشکیل می‌دهد. حمل و نقل سریع و ایمن نیز همانند سایر ابعاد زندگی بشر، هنگامی تبلور پیدا می‌کند که به صورت نظام‌مند و بر اساس منطق علمی پایه‌ریزی شده باشد؛ در این فرآیند علمی و نظام‌مند است که نقش و جایگاه شبکه راه‌ها در توسعه پایدار و اقتصاد جوامع تجلی می‌یابد.

در این میان روسازی راه‌ها به جهت صرف هزینه‌های زیاد در موقع احداث راه و نیز تعمیر و نگهداری آن برای ارایه یک سرویس مطمئن و پایدار جزو سرمایه‌گذاری‌هایی می‌باشد که با عمر مفید مناسب به عنوان یک عامل توسعه به نسل‌های آینده انتقال می‌یابد.

در بخش دیگری از این پیام نیز آمده است: تحقیقات کاربردی گسترده‌ای برای استفاده از آسفالت‌های پلیمری، آسفالت‌های با قیر طبیعی اصلاح‌شده، آسفالت گوگردی، آسفالت SMA، آسفالت درشت‌دانه، آسفالت‌های حفاظتی و... در مرکز، برنامه‌ریزی شده و برخی از آنها در مرحله اجرا قرار دارد.

طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت روسازی (SMA) از دیگر پروژه های ملی است که نتایج آن تاثیری چشمگیری بر نحوه مدیریت فنی و اقتصادی پروژه‌های روسازی کشور دارد. به عبارت دیگر سامانه مدیریت روسازی یک بازآفرینی و آغاز تحولی جدید در حوزه راهداری است. این سامانه امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته مستقر شده است و به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورها به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت موضوع، مرکز تحقیقات با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اولی فاز سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور را به انجام رسانده و امید می‌رود ضمن تکمیل سامانه مذکور در سال‌های آتی بتوان آن را در فرودگاه‌های کشور و شبکه ریلی نیز عملیاتی کرد.

امید است با تلاش‌های صورت‌گرفته علاوه بر استفاده از نتایج حاصل در پروژه‌های راهسازی برون‌شهری، شاهد کاربرد این دستاوردها در پروژه‌های آسفالت‌های معابر درون‌شهری نیز باشیم.