به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت الله مه آبادی روز شنبه در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه مترو ترمینال دو فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران افزود: نخستین فروند هواپیمای فلایت چک در شرایط بد تحریم های ظالمانه خریداری شد اما دومین فروند با برگزاری مناقصه بین المللی خریداری شده است.
وی با اشاره به رشد ترافیک هوایی کشور افزود: با توسعه صنعت حمل ونقل هوایی رشد ترافیک هوایی دو رقمی نشان می دهد که ما در این بخش شاهد یک جهش بسیار خوبی بوده ایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: فرآیند خرید نخستین فروند از هواپیمای فلایت چک بسیار شفاف بود، اما در چند روز گذشته با دروغ پردازی برخی از رسانه ها، شاهد بد اخلاقی در این زمینه بودیم هرچند که برخی از خبرگزاری ها به صورت حرفه ای به خوبی توانستند روشنگری کنند.
به گفته وی، افزایش ۱۵ هزار کیلومتری طول راه های کشور نیازمند تجهیزات ناوبری هوایی پیشرفته است و هواپیمای فلایت چک یکی از مهمترین ابزارهای ما در کنترل سیستم عملکرد تجهیزات ناوبری هوایی در فرودگاه ها و راه های هوایی است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، گفت: از گذشته صنعت هوانوردی ایران تحت شدیدترین تریم ها قرار گرفت به طوری که خرید تجهیزات فرودگاه یو ناوبری هوایی و ناوگان مورد نیاز برای ما بسیار سخت شد.
مه آبادی با اشاره به ضرورت خرید تجهیزات مورد نیاز افزود: نظارت راداری، برقراری ارتباط کلامی بین خلبان و پرسنل زمینی و سامانه های کمک ناوبری سه محور مهم ما برای خرید تجهیزات بودند که از گذشته تمام این سیستم ها قدیمی شده و حتی در برخی از مواقع قطعی ارتباط با خلبان چند دقیقه می کشید.
وی گفت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه با ارایه طرحی خرید ۲۵۰ میلیون دلاری تجهیزات مورد نیاز شرکت فرودگاه ها در این سه بخش مورد توجه قرار گرفت به طوری که اکنون بسیاری از تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شده و تعدادی از آنها در راه انتقال به کشور است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: با وجود کمبود منابع مالی بخش زیادی از سیستم های ناوبری و راداری کشور نوسازی شده و اکنون بسیاری از این سیستم ها در حال بهره برداری است.
مه آبادی افزود: اکنون ۱۲۵ پروژه توسعه فرودگاهی در سطح کشور با اعتباری معادب ۱۰ هزار میلیارد ریال در دست اجراست و بزودی بیسیاری از این طرح ها با حضور یکی از روسای سه قوه به بهره برداری می رسد و آموزش نخستین گروه مدیران جوان برای مدیریت خدمات فرودگاهی در کلاس جهانی نیز بزودی آغاز می شود.
وی بیان داشت: شرکت فرودگاه ها سالیانه ۳ هزار تا ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فرودگاهها و تجهیزات هوایی در نظر می گیرد اما به هیچ وجه این منابع کفاف ما را نمی دهد و باید از فاینانس خارجی نیز در این بخش استفاده کنیم به طوری که با تلاش وزیر راه و شهرسازی برای تهیه سامانههای مورد نیاز از محل فاینانس بینالمللی مطرح و توافقات اولیه نیز انجام شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره آغاز ساخت فرودگاه چابهار نیز گفت: زمین مورد نیاز برای آماده شدن این فرودگاه در حال تملک است، اما تصمیم گیری در این زمینه به عهده ستاد توسعه سواحل مکران است.
به گفته مه آبادی، به محض صدور مجوز ستاد توسعه سواحل مکران ما کار خود را در این منطقه آغاز می کنیم و شرکت فرودگاه ها حتی اسناد مناقصه بین المللی آن را آماده انتشار کرده و موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری نیز صادر شده است.
وی با اشاره به افزایش پروازهای هواپیمایی قطر از آسمان ایران نیز گفت: این تصمیم با هدف کمک به مسلمانان منطقه بود و از آنجا که مدت انجام این پروازها در آسمان ایران کمتر از ۳۰ دقیقه است، لذا درآمدی آنچنانی برای ما ندارد.