به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به گزارش ارائه شده از سوی دبیرخانه کارگروه معماری راه «طرح ساماندهی منظر محور تهران- دیزین»، حاصل قرارداد همکاری مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی است که با سرپرستی دکتر ادیب و گروه دانشجویی همکار وی و نظارت اعضای کارگروه معماری راه، بهویژه دکتر فردانش در مقام سرپرست گروه مشاور «طرح جامع ساماندهی منظر راههای کشور»، بهعنوان پروژه آزمونه (پایلوت) طرح ساماندهی منظر راهها، در حال انجام است.
طی برگزاری ۲۰ جلسه همفکری و تبادل نقطهنظرات اعضای کارگروه بر طرح جامع ساماندهی منظر راههای کشور (مشتمل بر مطالعات پایه، ضوابط، راهنماها و اسناد تکمیلی منظر راه)» و ۵ جلسه بررسی کارشناسی «طرح جامع ساماندهی منظر محور تهران- دیزین» در کارگروه معماری راه، مقرر شد تا طی این بازدید، ضمن بررسی میدانی منظر محور مذکور توسط اعضاء، مواد متشکله ضابطه طرح ساماندهی منظر راههای کشور در این محور با توضیحات تکمیلی مشاور طرح، مورد بازخوانی و بررسی مجدد قرار گیرد.
لازم به ذکر است، با توجه به نتایج حاصل از مطالعات پایه طرح در بررسی نمونههای عملی مشابه در دیگر نقاط جهان و تفاوت موجود در بخشهای مختلف مسیر، از نظر مسائل، چالشها و فرصتهای مربوط به هر بخش، مطالعات، تعیین اهداف، سیاستگذاریها، راهبردها و طرحهای ارائهشده در طرح ساماندهی محور مذکور، در سه سطح کلان، میانی و خرد دیده شده که به ترتیب طرح جامع راه، طرح کلی دالان و طرح بخشها را شامل میشود. در همین راستا و بر مبنای شناخت وضع موجود و پنج محدوده تعیین شده در طرح، طی بازدید، ضمن بررسی کلیت مسیر بهصورت سواره، تحلیل و ارزیابی وضع موجود و بحث و بررسیها در سه نقطه ایستگاهی: سهراهی اوشان، ابتدای شمشک و انتهای مسیر در دیزین (سایت سازمان راهداری دیزین)، صورت پذیرفت.
عمده مسائل و نکاتی که در این بازدید مورد طرح و بررسی حاضران قرار گرفت، با محوریت موضوعاتی چون ایمنی، مسائل زیستمحیطی، اجرایی و بصری راه و عبارت بود از: بیتوجهی به حرائم در ساخت و سازهای موجود، ضرورت تثبیت ترانشهها، اثرات نامطلوب طرحهای جامع و تفصیلی شهرها در بیتوجهی به شناخت وضع موجود بر بستر راه و سکونتگاهها، ضعف در تأمین ایمنی مناطق مسکونی حاشیه جاده، تخریب پوشش گیاهی بومی و کاشت عناصر طبیعی ناهمگون با زمینه، روند فزاینده اغتشاش بصری در ساخت و سازها، عدم خوانایی ورودی شهرها و محدودههای بینشهری، عدم وضوح در تقاطعها و دسترسیهای فرعی، عرض متغیر مسیر جاده و تغییرات پی در پی زاویه دید ناظران، عدم یکپارچگی کالبدی مسیر، آسیبهای موجود در علائم و حفاظهای کنار جاده خصوصاً در ارتفاعات و ... .
در پایان برنامه نیز، بازدیدکنندگان توقفی در اداره راهداری شهرستان شمیرانات (از زیرمجموعههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران) داشتند که با برگزاری جلسهای به میزبانی مهندس بیگدلی، رئیس اداره شهرستان، ارائه توضیحاتی از روند پیشرفت طرح منظر راههای کشور در کارگروه معماری راه توسط جناب مهندس باقری، مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، و جمعبندی برخی بررسیهای انجامشده طی بازدید و چالشهای مطرح در این حوزه، توسط حاضران، ادامه و خاتمه یافت./