شناسهٔ خبر: 45272 - سرویس ریلی

در شرکت راه‌آهن برگزار شد؛

آغاز اجلاس پنج جانبه کارگروه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای جابه‌جایی بار و مسافر در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب

جلسه اجلاس کارگروه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کریدور (جنوب- غرب) لحظاتی پیش با حضور نمایندگان راه ‌آهن ایران، آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین آغاز به کار کرد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اجلاس کارگروه حمل‌ونقل بین‌المللی در کریدور خلیج‌فارس دریای سیاه (جنوب- غرب) طی دو روز مورخ ۹ و ۱۰ آبان صبح امروز در تهران آغاز شد. 

حسین عاشوری عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن و رئیس کمیته ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی شرکت راه‌آهن در خصوص برگزاری این اجلاس پنج جانبه گفت: امروز اولین اجلاس کارگروه کریدر جنوب- غرب به عنوان کریدوری که زمینه اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و کشور‌های اوپایی را ایجاد کرده، برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه این کریدور امکان جابه‌جایی بار کشور‌های حاشیه خلیج فارس و هند از طریق ایران و در ادامه آذربایجان به گرجستان و همچنین از گرجستان به دریای سیاه، اوکراین و لهستان و سایر کشور‌های اروپایی را فراهم می‌آورد، خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران، در دوران صفویه از این مسیر به عنوان جاده قدیم ابریشم برای جابه‌جایی بار و مسافر در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب استفاده می‌شد. 

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن تاکید کرد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور کریدور‌های مختلفی در مسیر‌های شمال به جنوب و شرق به غرب راه‌اندازی کرده و در همین راستا فعال‌سازی کریدور جنوب - غرب را نیز به عنوان یکی دیگر از این اولویت‌ها در دستور کار خود قرار داده است. 

رئیس کمیته ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی راه‌آهن با اشاره به امضای توافق نامه فعال‌سازی کریدور جنوب غرب در دو ماه پیش توسط روسای راه‌آهن‌های کشور‌های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان بیان کرد: پیرو این توافق‌نامه امروز اجلاس کارگروه مرتبط با این کریدور برای تسهیل دستورالعمل‌ها، چگونگی بازاریابی و روش‌های توسعه حمل بار در این مسیر برگزار می‌شود و در روز دوم این اجلاس نیز به جلسه اعضای این کارگروه با تجار کشور‌های نامبرده و سایر کشور‌های اروپایی می‌پردازند.