شناسهٔ خبر: 45288 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کریدور شمال- جنوب؛ محور جلسه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان/ چشم‌انداز تشکیل یک شبکه ریلی بزرگ در منطقه/ راه‌آهن قزوین- رشت تا پایان سال تحویل راه‌آهن می‌شود

درجمع معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از محورهای نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان را کریدور شمال-جنوب عنوان کرد و گفت: با همکاری راه‌آهن آذربایجان گام‌های خوبی در توسعه راه‌آهن آستارا- آستارا برداشته شده است و به زودی اولین قطار کانتینری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در نشست ۵ جانبه کارگروه حمل‌ونقل بین المللی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به نمایندگان راه‌آهن‌های کشور‌های عضو این کریدور اظهار داشت: امیدوارم این اجلاس موجب توسعه کریدورهای ترانزیتی منطقه شود و طی دو روز برگزاری این اجلاس به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی افزود: کریدور جنوب-غرب در حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، تاثیر شگرف در اقتصاد کشورهای عضو این کریدور ایفا خواهد کرد. ما به عنوان نمایندگان راه‌آهن های عضو باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب نهایت استفاده از این کریدور را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه ما قرار گرفتن تمام شبکه‌های ریلی منطقه در قالب یک شبکه است و باید تلاش کنیم مجموعه عواملی که موجب کندی سیر در مسیر می ‌شود رفع گردد و بهره وری در شبکه ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن‌ ایران هدف نهایی را افزایش مبادلات تجاری و توسعه ترانزیت در این مسیر عنوان کرد و گفت: جذابیت کریدور باید با مدیریت تعرفه افزایش یابد. در واقع مساله کاهش تعرفه به تنهایی مطرح نیست بلکه باید بیشترین جذابیت‌های حمل‌ونقل کالا در این مسیر تعریف شود.

محمدزاده بر تشکیل شرکت‌های بین مجموعه کشورهای عضو کریدور تاکید کرد و گفت: این شرکت‌ها باید حمل‌ونقل کالا را از مبدا تا مقصد بر عهده بگیرند.

راه‌آهن قزوین-رشت تا قبل پایان سال تحویل شرکت راه‌آهن می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه، آذربایجان در تهران تصریح کرد: یکی از محورهای این نشست سه جانبه کریدور شمال-جنوب است و البته با همکاری راه‌آهن آذربایجان گام‌های خوبی در توسعه راه‌آهن آستارا-آستارا برداشته شده است و به زودی اولین قطار کانتینری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود. همچنین زیرساخت راه‌آهن قزوین-رشت کمتر از سه ماه اینده تکمیل و قبل از پایان سال ۹۶ به راه‌آهن تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به قطعه رشت-آستارا نیز بیان داشت: عملیات احداث این قطعه نیز با سرمایه گذاری مشترک به زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که بخش خصوصی  پس از انتخاب بهترین مسیر با هیچ مشکلی مواجه نشود و در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکلی با مراجعه به سازمان مشکل خود را برطرف کند.