شناسهٔ خبر: 45297 - سرویس بنادر و دریانوردی

راستاد خبر داد:

نخستین محموله حمل گندم ترانزیتی ۱۳۰ هزارتنی از کشور هند به بندر چابهار وارد شد/ ورود سفرای دو کشور هند و افغانستان به بندر چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام ورود نخستین محموله حمل گندم ترانزیتی از کشور هند به بندر چابهار و سپس ترانزیت آن به کشور افعانستان از ورود سفیران و برخی از مسئولان دو کشور هند و افغانستان به بندر چابهار خبر داد و گفت: این عملیات ترانزیتی برای نخستین بار انجام می‌شود و یک اتفاق بسیار مهم برای مبحث ترانزیت کالا در کشور ایران است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر‌ و‌ دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، درباره پهلوگیری محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم در بندر چابهار که از مبدا بندر کاندولای هند حرکت کرده و قرار است از طریق ایران به افغانستان ترانزیت شود، نکاتی را ارایه کرد.

راستاد گفت: نخستین محموله گندم ترانزیتی از کشور هندوستان وارد ایران شد و به کشور افغانستان ترانزیت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این عملیات ترانزیتی برای نخستین بار انجام می‌شود و یک اتفاق بسیار مهم برای مبحث ترانزیت کالا در کشور ایران است.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که هم اکنون، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، جابرانصار رایزن بازرگانی افغانستان، سائوراب کومار سفیر کشور هند، دووش اوتام معاون سفر افغانستان، احمد آفتاب وابسته اقتصادی هند به بندر چابهار آمده اند.

گفتنی است، همچنین در جریان این سفر، تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و حسن‌زاده معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از مقامات ارشد دو کشور هند و افغانستان استقبال کرده اند.

پیش‌تر نیز راستاد اعلام کرده بود: همچنانکه ما توسعه زیربناها، روبناها و تجهیزات بندر چابهار را در دستور کار قرار داده بودیم و این بندر را برای پذیرش این کشتی‌ها آماده کرده بودیم، امیدواریم با خدمات مناسبی که انشاء الله در بندر چابهار به این کشتی‌های حامل محموله‌های ترانزیتی هند به مقصد افغانستان ارایه خواهد شد ما شاهد این باشیم که این روند تدوام یابد و بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار برای توسعه ترانزیت داشته باشیم.