شناسهٔ خبر: 45506 - سرویس جاده‌ای

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

تقدیر از اقدام مثبت وزارت راه و شهرسازی در چهار بانده کردن مسیر ایلام به مهران/ زیرساخت‌ها و امکانات در مرز خسروی بسیار مناسب است

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تقدیر از وزارت راه و شهرسازی برای اقدامات بسیار مثبتی که برای ۴ بانده کردن مسیر اربعین حسینی(ع) فراهم کرده است، افزود: زیرساخت‌ها و امکانات در مرز خسروی بسیار مناسب است و امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته دولت عراق نسبت به بازگشایی این مرز عراق اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به بازدید اخیر خود از مرز مهران به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، عنوان کرد: یکی از برکات اربعین برای استان ایلام بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای در این استان است که با وجود کوهستانی بودن مسیر ولی جاده‌ای چهار بانده و مناسب برای تردد زائران در این استان احداث شده است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از وزارت راه و شهرسازی برای اقدامات بسیار مثبتی که برای ۴ بانده کردن مسیر اربعین حسینی(ع) فراهم کرده است، افزود: مرز مهران پرترافیک‌ترین مسیر برای حضور زائران در کشور عراق است و بر اساس آمار سال گذشته حدود دو سوم زائران این مرز را برای تردد به کشور عراق برمی‌گزینند.

وی اظهار کرد: حتی برخی زائران که از مرزهای دیگر وارد کشور عراق شدند، مرز مهران را برای بازگشت خود به کشور انتخاب می‌کنند و این مسئله موجب هجوم بالای مسافران به این مرز می‌شود.

جمالی نوبندگانی با اشاره به دیدار خود با نماینده ولی فقیه در استان ایلام و امام جمعه این شهر، ادامه داد: با توجه به تردد بالای زائران ایرانی به عراق یا بالعکس که سالانه حدود پنج میلیون مسافر می‌شود، یکی از خواسته‌های بجای مسئولان استان به ویژه امام جمعه شهر ایلام، بازگشایی کنسول‌گری عراق در استان است تا زائران بتوانند بسیاری از مسائل خود را در استان حل و فصل کنند.

وی بیان اینکه ایران ۵ کنسول‌گری در عراق دارد ولی عراق سه کنسول‌گری در ایران دارد که در شهرهای مشهد، کرمانشاه و اهواز واقع شده است، گفت: امیر عبدالهیان معاون سابق عربی آفریقایی وزارت خارجه نیز پیگیر بیشتر شدن کنسول‌گری‌های عراق در ایران بود و در این زمینه امام جمعه ایلام اعلام آمادگی کرد که حتی زمین رایگان در اختیار کشور عراق قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در خصوص بررسی روادید زائران، اقدام بسیار مثبتی در استان ایلام صورت گرفته به صورتی که با احداث ۵۰ گیت، نیروهای نیروی انتظامی شبانه روزی فعالیت می‎کردند و ممهور ساختن و بررسی هر روادید بیشتر از ۳۰ ثانیه زمان نمی‌برد.

وی مدیریت و خدمات رسانی به چنین جمعیت عظیمی را کار بسیار بزرگی برشمرد و ضمن تشکر از اقدامات اقدامات شهرداری‌ها و استان‌های مرزی از نیروی انتظامی، سازمان راهداری و حلال احمر قدردانی کرد.

جمالی نوبندگانی به خبرگزاری خانه ملت گفت: به دلیل ترافیک بالای زائران اربعین حسینی در مرز مهران، یکی از سیاست‌های صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغاتی معرفی و نمایش مرزهای دیگر به جای مرز مهران است که این مسئله نباید موجب نادیده گرفتن حجم بالای خدمات در استان ایلام شود.

وی با اشاره به دیدار خود با فرمانده مرزبانی عراق برای بازگشایی مرز خسروی، عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر دولت مرکزی عراق مبادی مرزی گذرگاه خسروی را در دست گرفته، تأکید داشتیم که هرچه زودتر برای بازگشایی مرز خسروی اقدام شود تا نزدیکترین مسیر ایران به بغداد بازگشایی شود تا حجم مسافران حداقل در مسیر بازگشت زائران به ایران تقسیم شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: زیرساخت‌ها و امکانات در مرز خسروی بسیار مناسب است و امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته دولت عراق نسبت به بازگشایی این مرز عراق اقدام کند.