شناسهٔ خبر: 45512 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی اعلام کرد:

تخصیص۱۳۰ میلیارد تومان برای دوخطه کردن قطار حومه‌ای تهران- پرند/ ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی برای انتقال مسافران به ایستگاه راه‌آهن پرند

طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان از سوی این شرکت به راه آهن، برای تکمیل پروژه دو خطه کردن قطار حومه‌ای تهران ـ پرند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب ‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید برای حل مشکلات ساکنان شهرهای جدید اطراف تهران به خصوص در زمینه دسترسی آسان به پایتخت گفت: این شرکت در خصوص حمل و نقل عمومی در شهرهای جدید، برنامه هایی داشته و در این زمینه چند طرح به اجرا درآورده است.

وی با انتقاد از شهرداری تهران در زمینه عدم تکمیل مترو پرند ادامه داد: شهرداری، خط ۸ مترو را به فرودگاه امام خمینی(ره) متصل کرد؛ ولی بحث اتصال پرند به این خط را متوقف کرده است. بر همین اساس، در حال حاضر جلساتی با شهرداری تهران برگزار کردیم تا کارگاه ساخت مترو پرند نیز فعال شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: سیستم حمل و نقل عمومی که در حال حاضر جایگزین مترو پرند شده، قطار حومه ای است که این شهر را به ایستگاه راه آهن تهران متصل می کند. هم اکنون نیز این خط آهن فعال بوده و در حال دو خطه کردن آن هستیم تا سرعت قطار حومه ای تهران – پرند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنوز عملیات عمرانی دو خطه کردن قطار حومه ای به پایان نرسیده، خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل این خط، قطار حومه ای پرند مسافران را ۳۰ دقیقه ای به این شهر می رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قطار حومه ای پرند با سرعت ۱۶۰  کیلومتر حرکت کند، تصریح کرد: برای راه اندازی قطاری با این سرعت، زیرساخت و واگن های برقی لازم است؛ ولی در صورت دوخطه شدن ریل‌باس های موجود می توانند مسیر ۵۰ دقیقه ای فعلی را، در نیم ساعت طی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با شرکت راه آهن به عنوان مجری دوخطه کردن مسیر ریلی تهران – پرند، مذاکراتی برای تسریع در ساخت خط دوم انجام داده ایم و شرکت عمران شهرهای جدید نیز ۱۳۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه به راه آهن کمک کرده است. در صورت تکمیل این خط فاصله زمانی حرکت قطارها به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.

طاهرخانی ادامه داد: مسیر قطار حومه ای تهران – پرند در طول ۳ سال اخیر، به ۱۰ رام قطار افزایش یافته و از کلیه نقاط این شهر اتوبوس درون شهری رایگان برای انتقال شهروندان به ایستگاه راه آهن پرند فعال کرده ایم.

وی با اشاره به فاصله زیاد فاز ۶ مسکن مهر پرند با ایستگاه راه آهن این شهر، به مهر گفت: هدف ما در شرکت عمران شهرهای جدید، فرهنگسازی استفاده از حمل ونقل عمومی از سوی مردم است. به همین دلیل سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری رایگان، برای ساکنان این قسمت از پرند و سایر مراکز جمعیتی این شهر جدید به منظور انتقال مردم به ایستگاه راه آهن فعال شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل عمومی سایر شهرهای جدید کشور نیز برنامه هایی در دست اقدام داریم، گفت: مذاکراتی با معاون وزیر کشور و رئیس سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها برای کمک به توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرهای جدید برگزار کرده ایم تا با مشارکت هر دو دستگاه، ناوگان اتوبوسرانی این شهرها را افزایش دهیم./