شناسهٔ خبر: 45513 - سرویس هوایی

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

ورود قدرتمند به عرصه بین‌المللی حمل ونقل در گرو نوسازی ناوگان هوایی است/ عمر ناوگان هوایی کشور ۲۲/۶ سال است

مجید کیان پور عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: برای بهبود وضعیت صنعت هواپیمایی کشور نباید از دومقوله مهم غافل شد؛ درگام نخست اجرای دقیق آیین نامه حقوق مسافران و در مرحله دوم نوسازی ناوگان هواپیمایی کشوری است که باید در دستورکار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدکیان پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس درباره وضعیت صنعت هواپیمایی درکشور، گفت: برای بهبود وضعیت صنعت هواپیمایی کشور نباید از دومقوله مهم غافل شد؛ درگام نخست اجرای دقیق آیین نامه حقوق مسافران و در مرحله دوم نوسازی ناوگان هواپیمایی کشوری است که باید در دستورکار قرار بگیرد.

عضوهیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منطقی است که همراه با افزایش خدمات‌دهی شرکت‌های هواپیمایی و رعایت استاندار‌دهای خدمات پروازی طبق قوانین احترام به مسافران شکل بگیرد.

نماینده مردم درود و ازنا درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسافران انتظار دارند پس آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خدمات رفاهی نیز در صنعت هواپیمایی کشوری به شرایط ایده آل برسد، تصریح کرد: پاسداری از  حقوق قانونی مسافران  در پرواز‌ها الزامی  است بنابراین  بایدشرکت‌های مذکور طبق قانون پاسخگوی تاخیر در پرواز باشند.

کیان پور به خبرگزاری خانه ملت گفت: برای بهبود آمار کیفی صنعت هواپیمایی کشوری باید تمام تمرکز سازمان هواپیمای کشور به سمت خدمات‌رسانی جامع حرکت کند تا بتوان در این راستا صنعت هواپیمایی کشور را متحول کرد.

عمر ناوگان هوایی کشور ۲۲/۶ سال است

وی با بیان اینکه عمرناوگان هوایی کشور ۲۲/۶ است، تصریح کرد: برای توسعه ناوگان هوایی کشور باید این میزان به ۱۵ سال برسد، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برند شدن در حوزه داخلی و بین المللی باید از هواپیمایی استفاده کنند که از نظر سن تولید جوان‌تر هستند تا بتوان میانگین سنی ناوگان هوایی کشور را به طرز شایانی کاهش داد.

وی ادامه داد: تعدد شرکت هواپیمایی مانعی برای توسعه صنعت هواپیمایی در زمینه حمل ونقل هوایی تلقی نمی‌شود بلکه اگردر فضای رقابتی، شرکت‌های متنوع هواپیمایی برای ارتقا کیفی سطح خدمات رسانی هواپیمایی کشوری ایجاد شوند می‌توان به سادگی راندمان خدمات کیفی در صنعت هواپیمایی را نیز با افزایش روبرو کرد.

کیان پور افزود: در فضای رقابتی‌ می‌توان تعدد شرکت‌های هواپیمایی را به شرطی توجیه کرد که شرکت‌های هواپیمایی کشوری در اجرای قوانین حقوق مسافر به رقابت بپردازند.

سازمان تعزیرات و هواپیمایی با گرانفروشی بلیت در فضای اینترنتی مقابله کنند 

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معضل گران‌فروشی برخی از آژانس‌های مسافربری درباره بلیت‌های مرتبط با برگزاری مراسم اربعین در عتبات عالیات در کمیسیون عمران بهارستان در جلسات متعددی برگزار شد، بنابراین در این جلسات مقرر شد که آژانس‌هایی که در فضای اینترنتی اقدام به گرانفروش بلیت هواپیما می‌کنند، شناسایی شوند و دستگاه‌های مسئول نیز از جمله تعزیرات و سازمان هواپیمایی کشوری نیز با خاطیان  برخورد قانونی قاطع کنند.

وی ادامه داد: شهروندان برای قرار نگرفتن در دام سودجویان و گرانفروشان بلیت هواپیما باید قبل از تهیه بلیت از آژانس‌های هواپیمایی، استعلام‌های لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر مجاز بودن مجوز آژانس مسافربری دریافت کنند تا افراد سودجو نتوانند در سایت‌های غیر مجاز بلیت هواپیما را دستخوش گرانی کنند.

افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب شده است 

کیان پور افزود: هر نوع افزایش نرخ بلیت هواپیمایی در ایام اربعین توسط سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب شده است، بنابراین اگر افزایش قیمت بلیت در این راستا ملاحظه شد، شهروندان برای جلوگیری از بسترسازی برای گرانفروشی بلیت هواپیما باید هرگونه از افزایش نرخ بلیت را به سازمان‌های تعزیرات و هواپیمایی کشوری اطلاع دهند.

نماینده مردم درود و  ازنا در مجلس تصریح کرد: هر آژانس هواپیمایی در کشور که بالاتر از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی بهای بلیت را افزایش بدهد، متخلف محسوب می‌شود.

 نوسازی ناوگان هوایی کشور نیازمند اجرای یک برنامه‌ریزی چندساله است

وی ادامه داد: نوسازی ناوگان هوایی کشور نیازمند اجرایی یک برنامه‌ریزی چندساله است تا بتوان سیر صعودی در نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور ایجاد کرد و با توجه به شرایطی که در عرصه بین المللی وجود دارد، بهترین فرصت است که با قرارداد‌های مستحکم ناوگان هوای کشور را به نوسازی رساند.

کیان پور افزود: با توجه به اینکه تولید ناوگان هواپیمایی درعرصه بین الملل در اختیار کشور‌های خاص قرار دارد بنابراین نوسازی ناوگان هوایی با قرارداد‌های خارجی نیازمند پیشبینی سناریو‌های تحریمی است.

 وی با بیان اینکه امنیت و توسعه این صنعت از عمده‌ترین وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار کرد: برای جذب سرمایه‌ها و توسعه صنعت هوانوردی ضروری است که برنامه ریزی بلند مدت برای ناوگان هوای کشورتدارک دیده شود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس افزود: با اجرای آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی باید به مرحله رقابتی وارد شوند بنابراین باید ایرلاین‌های کشور برای باقی ماندن در بازار رقابت در اجرای حقوق و قوانین مسافرین به صورت کاربردی حرکت کنند.

ورود  قدرتمند به عرصه بین المللی حمل ونقل، در گرو نوسازی ناوگان هوایی  

وی ادامه داد: بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی از اساسی‌ترین نیاز‌های اساسی در حوزه حمل و نقلی بین الملی است بنابراین دولت باید با ابزار‌های بین المللی و با اتخاذ روش‌هایی از جنس دیپلماسی فضا را برای توسعه ارتباطات هوایی و حمل ونقل مسافران در شرایط استاندارد مهیا کند.  

عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران مجلس، یادآورشد: باید تدابیری اندیشه شود که ظرفیت‌های صنعت هواپیمایی کشوری به نحو شایانی افزایش پیدا کند تا بتوان از نیروی انسانی آموزش دیده در صنعت هواپیمایی کشور از جمله خلبانان در فرصت‌های اشتغال به کار گرفت و اگر هم ظرفیت به حدی نیست که بتوان  از تمام خدمات نیروی انسانی تحصیل کرده در صنعت هواپیمایی کشور مدد گرفت باید وزارت امور خارجه با برقراری دیپلماسی نوین خلبانان ایرانی  روانه فرصت‌های اشتغال بین المللی کند. /