شناسهٔ خبر: 45550 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی مطرح کرد؛

جزئیات برنامه‌های معاونت معماری و شهرسازی با اعضای کمپین مهندسان و مشاوران/ ابلاغ دو دستورالعمل برای پیگیری مطالبات مهندسان مشاور

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی از جزئیات برنامه‌های معاونت معماری و شهرسازی پس از دیدار با اعضای کمپین مهندسان و مشاوران خبر داد و گفت: دو دستورالعمل برای پیگیری مطالبات مهندسان مشاور ابلاغ می‌شود.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جلسه اول خود با نمایندگان کمپین راه حل اندیشی برای مسائل مالی مهندسان ومشاوران و برنامه‌های این حوزه برای رفع مشکل این افراد اظهار کرد: برای بهبود وضعیت مهندسان مشاور و رفع مشکلات مالی این افراد، دو ابلاغیه درباره ضریب K و ضمانت پرداخت خواهیم داشت.  

وی در خصوص جلسه اول خود با نمایندگان کمپین راه حل اندیشی برای مسائل مالی مهندسان ومشاوران بیان کرد: نقطه نظرات واصله از اعضا طبقه بندی و در چند گروه اعلام شد که اولین مورد مطالبات مهندسان مشاور از دستگاه کارفرمایی بود که قرار شد در این بخش با طبقه بندی هر کاری می‌توانیم انجام دهیم و اگر مطالبات به طور مستقیم مربوط به وزارت راه و شهرسازی است یا بخشی از آنها مرتبط به فرآیند تصویب طرح‌های مهندسان مشاور در وزارت راه و شهرسازی است یا به سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها مربوط است باید به شکل روشنی طبقه بندی شود و به ترتیب اولویت مواردی که در حوزه اختیار وزارت راه و شهرسازی است در وهله اول و در مرحله بعد، به وصول سایر مطالبات به صورت مناسب در زمان معین کمک کنیم که این موضوع بخش اول سوالات کمپین در خصوص دستگاه کارفرمایی بود.  

 معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی درباره دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه خود با کمپین راه حل اندیشی برای مسائل مالی مهندسان و مشاوران گفت: سوالات دیگر به مسائل اجرایی مانند ضریب K، موضوع پیش پرداخت و معضلاتی که در نحوه انعقاد قرارداد‌ها وجود دارد، مربوط بود و بنا شد که پس از رسیدگی به این مشکلات از طریق بخشنامه‌ها تسهیلات لازم را در خصوص قرارداد‌های آنها فراهم کنیم.  

وی افزود: سومین بخش جلسه به شیوه‌های ارجاع کار و ابهام در حوزه مهندسان مشاور مربوط بود و در خصوص مسائل مربوطه مانند نحوه انعقاد قرارداد باید شفاف سازی شود که به عنوان دغدغه نیز مورد توجه ما بود و قرار شد به عنوان یک سرفصل برای آن راه حل تعیین کنیم.   

ایزدی تصریح کرد: اعضای کمپین درباره مسائلی مانند ادغام‌ دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ابهاماتی داشتند که تصور آنها بر این بود برخی از مشکلات ناشی از ادغام است که این ابهامات به طور کامل کارشناسی و تخصصی نبود و تنها براساس پیش فرض‌هایی شکل گرفته بود، در خصوص آینده و سرنوشت مهندسان مشاور سوالات و صحبت‌هایی مطرح و درباره برنامه‌های حوزه شهرسازی در دولت دوازدهم نیز توضیحاتی ارائه شد.  

وی با اظهار تشکر از راه اندازی این کمپین که برای مطالبه گری به حق در عرصه حرفه‌ای معماری و شهرسازی به وجود آمده، از اعضای آن درخواست کرد که مراقب حاشیه‌های احتمالی در فرآیند فعالیت‌های خود باشند و از هرگونه گرایش سیاسی پرهیز و اصول اخلاقی را در این زمینه رعایت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی افزود: اعضای کمپین سعی کنند به مرز‌های بین خود و گروه‌های هم ارز توجه و از ورود به حوزه‌های مسئولیتی مشاورین پرهیز کنند، زیرا آنها مطالبات خود را از طریق صنف پیگیری می‌کنند که اعضای این کمپین اغلب اشخاص حقیقی هستند.  

وی گفت: بسیار نگران این هستم که در صورت عدم مراقبت، کمپین گرفتار برخی حاشیه‌ها شود و گفت و گو‌ها در گروه نشان داد که در صورت عدم مراقبت، اشخاصی علاقمند به حاشیه سازی هستند که خوشبختانه فضای گروه به خوبی مدیریت شد.  

ایزدی تصریح کرد: اینکه می‌گویم دولت را سوپرمن فرض نکنید و نمی‌تواند حلال تمام مسائل و مشکلات شود به معنای شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیست و در واقع مهندسان مشاور باید بدانند که با توجه به علم و تخصص خود قدرت بسیاری دارند و در این گروه می‌توانند فعالیت‌های بزرگی انجام دهند و نباید نگاه یک طرفه وجود داشته باشد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه ورود او به این عرصه تنها به دلیل همدردی با اعضای کمپین است و نماینده دستگاه‌هایی که اعضای کمپین با آنها مرتبط هستند را ندارد، افزود: دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه‌های اجرایی و شهرداری با مهندسان مشاور فعالیت کردند و من تلاش می‌کنم مشکلات مطرح شده را بشنوم و از طریق ابزار‌هایی که اختیار دارم آنها را حل و فصل کنم./