شناسهٔ خبر: 45594 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین ‌المللی اعلام کرد:

رشد ۲۳ درصدی ترانزیت كالا در ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل

ترانزیت مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین ‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طی ۷ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر دستگاههای ذیربط در حل برخی از موضوعات و مسائل مرتبط با ترانزیت در كنار توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در كشور به ویژه در بخش ترانزیت سوخت، طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از یك میلیون و ۶۰۰ هزار  تن مواد نفتی و حدود ۳ میلیون و  ۸۰۰ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهیدرجایی با یك میلیون و ۹۵۰ هزار تن معادل  ۳۶/۱  درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۹ درصد و بازرگان با ۵ / ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را كماكان همانند ماههای گذشته سال جاری از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده های نفتی بوده است.

وی  با قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سر گیری ترانزیت فرآورده های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت بخش خصوصی و تشكل های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین المللی دركنار اقدامات و رایزنی های بین المللی و منطقه ای گسترده‌ حاكمیتی از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از كشور بوده است.

نفیسی ابراز امیدواری كرد با حل و فصل مسالمت آمیز برخی از موضوعات منطقه ای كه اخیراً باعث وقفه ای كوتاه در ترانزیت ورودی برخی از كالاها از مرزهای غربی كشور شده است، مجدداً این روند صعودی ترانزیت برای ماههای آتی نیز حفظ گردد.