شناسهٔ خبر: 45598 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسئولان در نشست تعیین‌تکلیف حریم شهر تهران مطرح کردند:

آینده پایتخت در برابر خطر جدی قرار گرفته است/ بررسی بایدها و نبایدهای اصلاح سند حریم پایتخت و چاره‌اندیشی برای حریم افسارگسیخته

جلسه ضرورت‌های اصلاح سند حریم پایتخت در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، نمایندگان فرمانداری و استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و مدیران کل حوزه معاونت معماری و شهرسازی، بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، جلسه تعیین‌تکلیف حریم شهر تهران با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری‌و‌شهرسازی، مهدی حجت معاون معماری‌و‌شهرسازی شهرداری‌تهران، نمایندگانی از استانداری، فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و همچنین مدیران کل حوزه نظارت بر طرح‌های توسعه وعمران و همچنین طرح‌های کالبدی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه فوق، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های‌کالبدی به ارایه نکاتی در باره پیشینه موضوع حریم شهر تهران پرداخت و گفت: سند حریم شهر تهران نخستین بار در سال ۱۳۷۴ بر اساس طرح مجموعه شهری تهران تهیه شد و قرار شد سندی برای مدیریت‌یکپارچه در منطقه کلانشهری تهران باشد که منطقه کلانشهری تهران در آن زمان شامل استان‌های البرز، تهران، بدون فیروزکوه بود.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه‌و‌شهرسازی با اشاره به این مطلب که با تفکیک استان تهران به استان تهران و البرز و تبدیل روستاها به شهرها، مشکلات متعددی برای کلانشهر تهران رقم خورد، افزود: مصوبه هیات‌دولت برای تهیه مجموعه شهری تهران مربوط به سال ۷۴ بود و به استناد طرح مجموعه شهری که موردتوجه قرار گرفت مدیریت یکپارچه نیز پیشنهاد شد اما مدیریت یکپارچه هیچگاه عملیاتی نشد. بعدها به جای مدیریت یکپارچه نهاد دیگری تشکیل دادند که استاندار رئیس منطقه شهری تهران می‌شد ولی آن نهاد نیز هیچگاه جلساتش تشکیل نشد.

وی در بیان معضلات اصلی، گفت: مشکل اصلی این است که در مناطق کلانشهری عین سایر مناطق برخورد می‌شود. یعنی شهری که ۵هزار نفر جمعیت دارد مانند یک کلانشهر، قوانین و ضوابط در آن مورد توجه قرار می‌گیرد و همین موضوع است که مشکلات عمده‌ای را رقم می‌زند.

داودپور با تاکید بر این مطلب که به استناد قانون، حریم هیچ شهری نمی‌تواند از محدوده شهرستان فراتر برود، گفت: در تهران متاسفانه شهرستان‌های واقع در حریم حریم تهران بسیار افسارگسیخته در حال گسترش است و همین موضوع نیز مشکلات عمده‌ای را برای پایتخت رقم زده و در  آینده در صورت تداوم روند موجود رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته پیشنهادات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران و همچنین مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر این مطلب متمرکز بود که نباید تقسیمات در کلانشهرها خرد شود اما متاسفانه به دلیل آنکه در تقسیمات خرد، منافع فراوانی وجود دارد تقسیمات اتفاق افتاد. متاسفانه در منطقه کلانشهری تهران به طور مداوم تقسیمات خرد و خردتر شد و به تبع آن نیز شهرها و شهرستان‌های جدیدی ایجاد شد.

داودپور افزود: زمانیکه شهری جدید ایجاد می‌شود شهرداری‌های واقع در حریم تهران، می‌تواند به استناد طرحی که دارد، اجازه ساخت و ساز بدهد در حالیکه در شرایط عادی هیچگاه نباید این اتفاق بیفتد.

وی گفت: به استناد قانون، حریم هیچ شهری نمی‌تواند از محدوده شهرستان فراتر برود. وقتی شهرستان ایجاد می‌شود شهرستان تهران کوچک‌تر می‌شود و طبیعتا قدرت مانور مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه و تخلفات کاهش پیدا می‌کند و این مشکلی است که ما داریم.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی ادامه داد: اگر کسی بخواهد جلوی ساخت وساز را بگیرد هیچ مشکلی وجود ندارد و بر اساس تمامی قوانین همه می‌توانند جلوی ساخت وساز بی‌رویه را بگیرند. اما مشکل اصلی این است که برعکس ضوابط و مقررات، نهادها و سازمان‌های مختلف می‌خواهند اجازه ساخت‌وساز بدهند و پولی بگیرند و اینجاست که بحث و جدل بین شهرداری های مختلف مطرح می شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه است و با توجه به اینکه اسنادی وجود دارد نیازمند سند یکپارچه‌ای هستیم تا در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران به تصویب برسد و سند فوق برای تمامی منطقه کلانشهری پایتخت، لازم‌الاجرا شود.

پایتخت در معرض خطر جدی است

مهدی حجت معاون معماری‌و‌شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر این مطلب که شهرداری تهران آمادگی لازم برای کمک به نهادها و سازمان‌های صاحب قدرت برای تصویب سند حریم تهران را دارد، گفت: آینده پایتخت در خطر است و ما در شهرداری تهران فریاد می‌زنیم تا صدایمان به گوش دولت، مجلس و وزارت کشور برسد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: قطعا یقین بدانید که این دوره از مجلس با دوره قبل تفاوت دارد و اگر موضوع سند حریم تهران به مجلس دهم برود با توجه به اهمیتی که موضوع برای آینده پایتخت دارد، مجلس محترم به آن توجه ویژه خواهد داشت.

حجت همچنین پیشنهاد کرد تا نامه ای به رئیس جمهور محترم ارسال شود و در آن موضوع ضرورت تصویب سند حریم تهران تاکید شود.

وی با تاکید بر این مطلب که ادامه روند موجود و از دست دادن تنها فرصت‌های باقی‌مانده تهران، واقعا زجرآور است و قابل ادامه نیست، گفت: فرمانداران مکلف‌اند تا از مصوباتی که شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران و سایر نهادها تهیه می‌کنند تبعیت کنند.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز در جمع‌بندی نشست فوق که در رابطه با ضرورت تهیه سند حریم تهران تشکیل شده بود، گفت: حریم پایتخت، موضوع بسیار با اهمیت و پرچالشی است. خواهشم این است که با توجه به اهمیت موضوع برای آینده کشور، از رویکرد بخشی دست برداریم و برای حل چالش، گام های جدی برداریم.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از شهرداری تهران، فرمانداری، استانداری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس تشکیل شود و برای حل موضوع چاره‌اندیشی فوری و عاجل صورت بگیرد.

ایزدی تاکید کرد: پایتخت دچار چالش‌های عمده‌ای است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود زیرا تبعات آن دامنگیر همگان خواهد شد.