شناسهٔ خبر: 45615 - سرویس مسکن و شهرسازی

بیانیه چهاردهمین سال بزرگداشت روز جهانی شهرسازی/ جزئیات اقدامات چهارده‌گانه

پوستر بیانیه جامعه شهرسازان در چهاردهمین سال بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در ۱۴ محور با شعار شهرسازی، سلامت عمومی و اعتلای زندگی قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عدالتخواه یکی از شهرسازان به نام کشور در چهاردهیمن بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، بیانیه این روز را در مراسم فوق به شرح زیر قرائت کرد:

دبیرخانه روز جهانی شهرسازی متشکل از نهادهای صنفی، حرفه ای و دانشگاهی لازم می داند از حضور پرشور و گسترده حرفه مندان، مدیران شهری، اساتید و دانشجویان در بزرگداشت روز جهانی شهرسزای تشکر و قدردانی نماید. امید است که این بزرگداشت در نیل به اهداف اصلی خود یعنی شناساندن این حرفه به عموم شهروندان و تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان و ارتقای آگاهی جامعه موفق باشد.

از آبان ماه سال گذشته تاکنون که شعار انتخابی «گفتگوی جهانی، برنامه ریزی محلی و شورای متخصص» توسط دبیرخانه اعلام شد، اقدامات و فعالیت هایی از ناحیه نهادهای عضو دبیرخانه صورت گرفت که شرح آن در سخنرانی افتتاحیه امروز به تفصیل بیان شده است.

برای سال جدید (سال ۹۶)، دبیرخانه شعار «شهرسازی، سلامت عمومی، اعتلای زندگی» را برگزیده است که با پیگیری همه جانبه خواستار تحقق کامل آن به شرح زیر می باشد:

۱- جامعه شهرسازی اعتلای زندگی را در گرو تهیه و اجرای طرح های کارآمد شهری با تاکدی بر سلامت عمومی و با هدف ایجاد شهرهای سالم می داند.

۲- جامعه شهرساز خواهان تلاش کلیه دستگاه های ذی مدخل جهت رفع آلودگی هوا، آب و خاک می باشد تا بیش از این شاهد آمارهای خارج از استاندارد و تبعات منفی آن نباشیم.

۳- جامعه شهرساز با توجه به سپری شدن حدود ۴۰ سال از تصویب اصل ۳۱ قانون اساسی با ذکر داشتن مسکن متناسب با نیاز که حق هر فرد و خانواده ایرانی می داند، دولت را موظف می داند با رعایت اولویت برای آنهایی که نیازمندتر هستند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم نماید.

۴- جامعه شهرساز خواهان آن است که طرح های مسکن اجتماعی که مطالعات آن خاتمه یافته است در اسرع وقت تامین بودجه شده و به اجرا درآید، به امید آنکه آثار بدمسکنی و بی مسکنی از جامعه ما ریشه کن شود.

۵- جامعه شهرساز تاکید دارد که برای خاتمه دادن به شهرفروشی لازم است هر نوع دیدگاهی که این رویکرد را برای تامین منابع مالی اداره شهر توجیه می کند برای همیشه کنار گذاشته شود و با مسببان آن شدیدا برخورد شود.

۶- جامعه شهرساز با توجه به نقش زمین در هزینه مسکن برای شهروندان، لازم می داند مبارزه با زمین خواری با جدیت تداوم یابد و سوداگری زمین که عامل اصلی نابسامانی مسکن است پایان پذیرد.

۷- جامعه شهرساز تاکید بر شهرسازی انسان محور با توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده راه سازی و همچنین مناسب سازی فضاهای عمومی برای کلیه گروه های سنی و جنسی جامعه دارد.

۸- ایجاد زمینه لازم برای تحقق طرح های توسعه و عمران شهری به منظور جلوگیری از اقدامات سلیقه ای در فرآیند رشد و توسعه شهرها

۹- جامعه شهرساز معتقد است صیانت از منابع طبیعی می بایست به عنوان یک اصل مهم در نظام شهرسازی تلقی شده و در این راستا جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز در شهرها مجدانه در دستور کار قرار گیرد.

۱۰- جامعه شهرساز توجه به منابع اقتصادی در طرح های توسعه و عمران شهری در راستای اجرایی نمودن طرح ها و جلوگیری از رانت را امری مستمر تلقی می کند.

۱۱- جامعه شهرساز بر این باور است شفاف سازی اقدامات شهرسازی یکی از راه های دستیابی به حکمروایی خوب شهری است.

۱۲- جامعه شهرساز با توجه به لزوم بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی- فرهنگی شهروندان در راستای دستیابی به شهرهای سالم، مطلوب و دلخواه و به منظور تاثیرگذاری شهروندان بر آینده شهرها از طریق مشارکت وسیع و حضور هرچه بیشتر در فرآیند تهیه طرح ها و پیگیری حقوق شهروندان، خواهان تشکیل «تالار گفتگو» در هر شهر می باشد.

۱۳- جامعه شهرساز معتقد است برای بالا بردن سرزندگی در شهرها، اولویت بخشیدن به کیفیت به جای کمیت امری ضروری است تا بدین ترتیب شهروندان از آسایش، آرامش و امنیت بیشتری برخوردار شوند.

۱۴- جامعه شهرساز از زحمات کلیه مسئولین و متخصصین که با تلاش خود در راه اعتلای شهرها گام برمی دارند و با رعایت اخلاق حرفه ای و قانونمداری و برقراری عدل و انصاف انجام وظیفه می نمایند تشکر و قدردانی می نماید.