شناسهٔ خبر: 45695 - سرویس جاده‌ای

دبیر دبیرخانه پیارک ایران در سمینار آخرین روش‌ها و سیستم‌های مدیریت نگهداری زمستانی:

انتظار مردم از مسئولان راهداری کشور چیست؟/ بهره‌گیری از تجربه کارشناس بین‌المللی ایرانی‌الاصل در زمینه آموزش مدیران راهداری

مهران قربانی دبیر دبیرخانه پیارک در ایران با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر كشور افزود: آن‌ها انتظار دارند كه طبق دسته‌بندی‌های معمول كه راه‌ها به سه قسمت راه‌های شریانی، استانی و روستایی تقسیم می‌شوند، خدمات نگهداری زمستانی راه‌ها در حد قابل‌قبول و بهره‌برداری مورد انتظار، توسط مدیران ذی‌ربط تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دوره آموزشی آخرین روش‌ها و سیستم‌های مدیریت نگهداری زمستانی همگام با فنّاوری‌های روز جهان با حضور معاونان راهداری و روسای اداره نگهداری راه‌های استان‌های سراسر كشور طی دو روز برگزار شد.

در این دوره مهران قربانی، مدیركل دفتر توسعه ایمنی راه ‌و حریم و دبیر پیارك در ایران بابیان اینكه یكی از مهم‌ترین وظیفه راهداران مدیریت اقدامات مرتبط با نگهداری زمستانی است گفت: این وظیفه مهم در ستاد مركزی به‌صورت مدیریتی  جلوه‌گر می‌شود درحالی‌که استان‌ها به‌عنوان خط مقدم امور ابلاغی را مدیریت و انجام می‌دهند.

وی با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر كشور افزود: آن‌ها انتظار دارند كه طبق دسته‌بندی‌های معمول كه راه‌ها را به سه قسمت راه‌های شریانی، استانی و روستایی تقسیم می‌کند در حد قابل‌قبول خدمات نگهداری زمستانی توسط مدیران ذی‌ربط ارائه شود به‌نحوی‌که بهره‌برداری كه انتظار می‌رود تأمین شود.

قربانی بابیان اینكه دوره مذكور با دوره‌های قبلی تفاوت‌های بسیاری دارد تصریح كرد: برخی از کشورهای دنیا از لحاظ جغرافیایی در شرایط خاصی قرار دارند و طی سال‌های گذشته به تكنولوژی پیشرفته‌تری در نگهداری راه‌ها دسترسی داشته‌اند به همین خاطر باعث شده تا آن‌ها را در جهان به‌عنوان پیش‌قراولان نگهداری راه‌ها در زمستان بشناسند كه صاحب سبك و فناوری‌های نوین هستند لذا کنگره‌های جهانی و کنفرانس‌های بین‌المللی كه برای مدیریت زمستانی راه‌ها برگزار می‌شود در آن كشورها متمركز است.

وی با تأکید بر اینكه ازجمله كشورهای پیشرو در حوزه نگهداری زمستانی می‌توان به شمال ژاپن، لهستان، دانمارك و كانادا اشاره كرد افزود: این کشورها کاملاً با شرایط زمستانی آشنا هستند و معمولاً از فنّاوری‌های روز برخوردارند و ما نیز سعی كردیم تا به نوبه خود به‌عنوان دبیرخانه پیارك كه مستقر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است با ارتباط گرفتن با كارشناسان بین‌المللی تلاش كنیم تا كارشناسانی كه در این زمینه جزو افراد برجسته هستند را شناسایی كرده و در بحث ایمنی و نگهداری زمستانی راه از دانش آن‌ها بهره‌گیریم تا اختلاف تكنولوژیك خود را با كشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته در این  حوزه به حداقل برسانیم.

دبیر دبیرخانه پیارك در ایران به برجستگی‌های علمی و عملی كارشناس بین‌المللی دوره مذكور اشاره كرد و ادامه داد: در این دوره  از كارشناس مجربی كه چهل سال است در اتحادیه اروپا به‌ویژه دانمارك در دو حوزه اجرا و پژوهش فعالیت دارد دعوت شد تا طی دو روز سمینار تخصصی اطلاعات خود را به همكاران ما ارائه دهند و تفاوتی كه این سمینار تخصصی با دیگر سمینارهای برگزار شده دارد نیز دارد این است كه در آن سمینارها از كارشناسان دیگری استفاده شده كه ایرانی نبوده‌اند اما این بار از تجربیات یك كارشناس بین‌المللی ایرانی‌الاصل بهره‌گیری می‌شود و وی سعی كرده تا درگزارش هایی كه در این دوره در اختیار همكاران ما قرار می‌دهد با توجه به تعصبی كه به كشور خود داشته است تمام اطلاعات را بدون هیچ دسته‌بندی خاص و سطحی‌نگری در اختیار همكاران قرار دهد همچنین وی با سعه‌صدر و به‌طور كامل به سؤالاتی كه از سوی راهداران مطرح می‌شد تمام و كمال پاسخ دادند.

وی با تأکید بر اینكه غایت ما استفاده از تكنولوژی روز دنیا در مدیریت زمستانی استفاده است گفت: البته در این زمینه ما به برگزاری سمینار بسنده نخواهیم كرد و با توجه به علاقه‌مندی كه استاد دوره برای سایر كارشناسان به‌ویژه برای كارشناسانی كه در حوزه ماشین‌آلات نگهداری زمستانی نیز فعال هستند در چند ماه آینده دوره‌ای مشابه برگزار می‌شود همچنین ایشان علاقه‌مندی خود را برای مشاوره به سیستم مدیریت نگهداری زمستانی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و كشور عزیزمان ایران اعلام کرده‌اند

قربانی در آخر با اشاره به اینكه هر موضوعی كه به‌عنوان فناوری مطرح می‌شود دارای چهار جزء انسان، دانش ابزار، ماشین‌آلات و سیستم است افزود: دوره آموزشی كه بتواند به این چهار موضوع به‌صورت هم‌زمان بپردازد بسیار كم است و مطمئناً این دوره كه ما آن را یك دوره آموزشی فناورانه می‌دانیم در همه مباحث مربوط به عوامل انسانی در حال كار و آموزش‌هایی كه این افراد لازم دارند و دانش تخصصی ابزارها و سوم بر روی بحث ماشین‌آلات  و سیستم و چهارچوب و آن ساختاری كه لازم است پرداخته‌شده كه خوشبختانه به چهار موضوع پرداخته است.

بر اساس این گزارش داریوش نصر مدیركل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور در این دوره آموزشی به تشریح اقدامات مختلفی كه این دفتر برای بحث نگهداری زمستانی راه‌ها و تجهیز راهدارخانه انجام داده گردیده ، پرداخت.

این گزارش می‌افزاید كه در دوره مذكور علاوه بر بحث نگهداری راه‌ها و شیوه‌های مختلف حفظ ایمنی طی زمان‌های مختلف در زمستان به بحث چگونه استفاده بهینه از نمك برای راهداری زمستانه در قبل، حین و پس از بارش اشاره شد همچنین انواع مختلف افزودنی‌هایی را كه می‌توان برای جلوگیری و یا رفع یخزدگی جاده‌ها مورد استفاده قرارداد، بررسی  و با نظرات شرکت‌کنندگان هم‌اندیشی گردید