شناسهٔ خبر: 45699 - سرویس استان‌ها

نوبخت در بازدید از راه‌آهن رشت - قزوین:

پروژه راه‌آهن رشت – قزوین مشکل مالی ندارد

محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه استانداران گیلان و قزوین، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان و جمعی از مدیران استانی از پروژه احداث راه‌آهن قزوین- رشت بازدید به عمل آوردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن گیلان در جمع خبرنگاران گفت: امسال، پنج طرح ریلی جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی هستند که اولین آن‌ها، خط ریلی همدان بود که افتتاح شد و دومی، خط ریلی کرمانشاه است که مقرر شده در فرخنده سالروز میلاد حضرت رسول (ص) افتتاح شود.

وی ادامه داد: خط ریلی بعدی از مراغه به ارومیه می‌رود و ریل دیگر که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری بوده و به عنوان اتصال کریدور شمال – جنوب کشورهای همسایه است، خط ریلی قزوین – آستارا است.

وی بازدید امروز از این خط ریلی را بررسی مشکلات فنی و پیگیری‌ها برای رفع آن‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی و آنچه که جزو تعهدات امسال است، این قطعه تکمیل و به انجام برسد و استمرار آن به انزلی و آستارا دنبال شود.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه هم موظف شده نیازهای اعتباری را تأمین کند البته پیشرفت کار به خوبی احساس می‌شود و امیدواریم شاهد به ثمر نشستن تلاش‌ها برای رفاه بیشتر مردم کشورمان باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پرداخت حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال پروژه راه‌آهن رشت – قزوین گفت: از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم و تخصیصی که ۹۰ میلیارد تومانی بود، صادر شده و باید به این خط ریلی با توجه به آثاری که در راستای توسعه ایران و همچنین برای منطقه و کشورهای همسایه دارد، توجه شود.

نوبخت در خاتمه سخنانش گفت: بدون تردید، به‌ زودی شاهد شنیده شدن سوت قطار در گیلان و برقراری خط ریلی این مسیر خواهیم بود که این امر، پیام توسعه را به گوش‌ها می‌رساند.

مسیر خط آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است و ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار می‌شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان امسال و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

همچنین نوبخت از پروژه ۸ کیلومتر مانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده شهر رودبار بازدید کرد.