شناسهٔ خبر: 45787 - سرویس جاده‌ای

آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی:

تردد ۳ میلیون و ۴۲۴ هزار زائر از مرزهای سه گانه/ قدردانی از مردم بخاطر مدیریت سفر در زمان بازگشت

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی گفت: تا پایان روز گذشته (۲۰ آبان) ۳ میلیون و ۴۲۴هزار نفر از مرزهای سه‌گانه مهران، شلمچه و چذابه تردد کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر وارد و ۱ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر خارج شده‌اند.

رضا نفیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تعداد تردد‌های انجام‌شده از سه مرز مهران، شلمچه و چذابه تا پایان روز گذشته اظهار داشت: تا پایان روز گذشته ۳ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر از مرزهای سه‌گانه تردد کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر وارد و ۱ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر خارج شده‌اند.

وی افزود: در روز گذشته ۲۴۱ هزار نفر از سه مرز مهران، شلمچه و چذابه وارد شدند که ۱۴۱ هزار نفر از مرز مهران، شلمچه ۶۰ نزدیک به هزار نفر و حدود ۴۰ هزار نفر از مرز چذابه وارد کشور شده‌اند.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اوج سفرهای بازگشت در روز جمعه با جمعیتی بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نفر انجام شد که ۱۸۵ هزار نفر از مرز مهران بازگشتند،

بازگشت ۵۱ درصد زوار با ناوگان حمل‌ونقل عمومی 

نفیسی از بازگشت ۵۱ درصد زوار توسط ناوگان عمومی به کشور خبر داد و گفت: نزدیک به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس به سه پایانه مرزی مهران، شلمچه و چذابه بسیج شد و از این بابت مشکل خاصی برای تأمین ناوگان وجود ندارد.

عضو کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین با اشاره به تعداد اتوبوس‌های دپو شده در سه پایانه مرزی مجاور کشور عراق بیان داشت: در برخی از ایام اربعین بین ۸۰۰ تا هزار دستگاه اتوبوس در پایانه‌ها دپو شده بود و به‌طور مثال در روز جمعه با احتساب اتوبوس‌های ارسالی مجموعاً نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی مهران برای جابجایی زائران حضور داشتند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در چزابه و شلمچه علاوه بر اتوبوس از مینی‌بوس نیز برای جابجایی زائران استفاده می‌شود و به همین خاطر مشکلی در جابجایی زائران وجود ندارد.

نفیسی همکاری مردم و اتحادیه تعاونی‌های مسافربری در اربعین سال جاری را ستودنی دانست و گفت: البته در برخی موارد عده‌ای از مسافران توقع یک واحد دربستی به محل سکونت خود را داشتند که نمی‌توان انتظار داشت حدود ۴۰ مسافر دیگر را برای چند نفر سرگردان کرد درحالی‌که می‌توانند مانند اکثر مردم با همکاری، اقدام به سوارشدن اتوبوسی به مقصد نزدیک محل سکونت کنند و سپس ازآنجا به سمت مقصد نهایی خود اقدام کنند.

وی بابیان اینکه «علی‌رغم افزایش جمعیت زوار اربعین نسبت به سال گذشته، امسال هیچ‌گونه ازدحامی رخ‌ نداد» و افزود: علاوه بر توسعه پارکینگ‌ها، مردم و زوار نیز با تجربه ‌سال‌های قبل مدیریت سفری بهتری در زمان بازگشت داشتند. البته از تلاش‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ادارات کل راه و شهرسازی در خصوص تأمین زیرساخت‌ها به‌ویژه تعریض و چهار خطه کردن بخشی از محور ایلام نباید گذشت و پلیس راهور نیز نظارت بسیار خوبی بر ترافیک این ایام داشت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نحوه نظارت بر نرخ قیمت بلیت‌ اتوبوس‌ها در ایام اربعین اظهار داشت: بخش انتقاد و پیشنهاد‌ها در سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به آدرس WWW.RMTO.IR و سایت ۱۴۱ در تمام مدت ایام اربعین فعال بود. همچنین علاوه بر استقرار همکاران ما در پایانه‌ها، مأموران ادارات تعزیرات حکومتی نیز در حال فعالیت‌ هستند.

هیچ شکایتی بابت نرخ بلیت اتوبوس‌ها مشاهده نشد

نفیسی تصریح کرد: هنگام بازبینی سایت سازمان راهداری شکایتی بابت نرخ بلیت مشاهده نشده است؛ زیرا سه روز مانده به اربعین با مشاهده یکسان شدن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها به حالت عادی برگشت و در زمان پیک بازگشت زائران و افزایش تردد‌های یکسرخالی اتوبوس‌ها به نرخ از پیش تعیین‌شده یعنی افزایش دوبرابری نرخ کرایه روزهای عادی و  البته با اعمال ۱۰ درصد تخفیف افزایش یافت. 

عضو کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین تأکید کرد: هرگونه شکایتی بابت نرخ بلیت اتوبوس‌ها حتماً به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت رسیدگی در اسرع وقت، اطلاع داده شود.