شناسهٔ خبر: 45845 - سرویس ریلی

محمدزاده در نشست با معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد آلمان مطرح كرد:

تشريح سرمايه‌گذاری ۱/۵ ميليارد دلاری و قرارداد ۷ ميليارد دلاری در حوزه ريلی/ چشم‌انداز خوبی برای توسعه روابط ایران با اروپا و آلمان وجود دارد/ جزئيات برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی ایران

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا در پسابرجام، گفت: در ۴ سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم در حوزه ریلی سرمایه گذاری کرديم و در كنار آن قرارداد‌ فاینانس ۷ میلیارد دلاری نيز منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی نشست هیات‌ آلمانی به ریاست رودلف براون با سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر امروز (۲۲ آبان‌ماه) در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای جلسه، ضمن خیرمقدم به هیات‌ آلمانی معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، گفت: جلسه امروز به دنبال سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به آلمان در تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۷ بریژیت زیپ‌ریس  وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و توافق برای توسعه روابط اقتصادی و عمرانی با کشور آلمان بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آلمان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بزرگترین اقتصاد این اتحادیه به شمار می‌رود که گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی کشورمان در رابطه با اتحادیه اروپا است.

محمدزاده با اشاره به حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان در دوره پیش از برجام که حجم روابط اقتصادی بین دو کشور به شدت کاهش یافته بود، تصریح کرد: این روابط در دوره پس از برجام رشد قابل‌ملاحظه‌ای یافته و در سال گذشته میلادی به رقم ۲.۹ میلیارد دلار رسید. لذا در هر صورت ایران و آلمان می‌توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه‌های مختلف اقتصادی همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه ایران به عنوان دومین کشور بزرگ اقتصادی بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای‌شمالی بیان کرد: تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی معادل ۴۱۲ ميليارد دلار بوده است و با ۸۰ میلیون نفر بیشترین جمعیت در منطقه را دارد برهمین اساس اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ یک جهش ۶.۴ درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با بیان اینکه ایران به عنوان ایمن‌ترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه، با جمعبت جوان و پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند به یک بازار و شریک تجاری موفق برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود، گفت: پس از برجام حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شده که ۱۳ درصد سهم  صادراتی ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است لذا چشم‌انداز خوبی برای توسعه روابط با اروپا و آلمان وجود دارد.

محمدزاده افزود: در چهار سال گذشته دولت ایران بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در به صورت مستقیم در حوزه حمل‌ونقل ریلی سرمایه گذاری کرده است که این به غیر از انعقاد قرار داد‌ فاینانس ۷ میلیارد دلاری در بخش زیر ساخت ریلی است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان راه‌آهن ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: دولت ایران در برنامه ششم توسعه حدفاصل سال‌های  ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ اولویت خود را به افزایش حمل و نقل ریلی و توسعه راه‌آهن قرار داده است و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار از ۱۲ درصد به ۳۰ درصد و در حمل مسافر از ۸ به ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است که در همین راستا یکی از برنامه‌های ما افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا بین قطب‌های اقتصادی دنیا به ویژه بین خلیج‌فارس- شمال اروپا و آسیای شرقی – اروپا از طریق ایران است.

محمدزاده افزود: افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی و ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، احداث خطوط پرسرعت متناسب با صنعت گردشگری، استفاده از توان فنی، مهندسی و صنعتی داخل ایران در تامین توسعه ماشین‌آلات و تجهیزات ریلی، نوسازی و بازسازی خطوط- ایستگاه‌ها- ناوگان، توسعه ایستگاه‌های مسافری با تاکید بر TOD، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری، ایجاد تحول ساختاری در سازمان راه آهن متناسب با تحولات و نیاز بازار، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجیستیکی، اتصال به مراکز تجاری و معدنی و توسعه زیرساخت‌ها در بنادر از جمله برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای توسعه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: برای اجرای این برنامه‌ها رویکرد شرکت راه‌اهن ایران مشارکت بخش خصوصی برای ۳ حوزه کاری است که در بخش اول بهره‌برداری از ناوگان مسافری و باری به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است. در بخش دوم مبنی بر خدمات، تمام خدمات از تامین کنندگان کالا اخذ می‌شود و در بخش سوم شامل سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی است که در بخش جداگانه‌ای گزارش تفصیلی در این خصوص ارائه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان برای تحقق اهداف واقعی با توجه به پتانسیل‌های دو کشور راهی طولانی در پیش است و امیدوارم نشست امروز بتواند سبب همکاری‌های بیشتر شود.