شناسهٔ خبر: 45894 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه آهن به پایگاه خبری گفت:

آخرین وضعیت ساخت ۳۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی/ بهره‌برداری به شرط رفع مشکلات بانکی/ تاکید بر افزایش ایمنی و نگاه ویژه به پدافند غیرعامل

مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه‌آهن از تکمیل ۳۰۰ کیلومتر خط دوم تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بهره‌برداری از خطوط مستلزم نصب و راه‌اندازی سیستم‌های سیگنالینگ و تامین ملزومات ایمنی است.

مازیار یزدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طول خطوط دومی که شرکت راه‌آهن تا پایان سال تکمیل می‌کند، اظهار داشت: در سال جاری ۳۰۰ کیلومتر خط دوم توسط شرکت راه‌آهن تکمیل می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت که بهره‌برداری از خطوط ملزومات دیگری دارد که مهترین آن حفظ ایمنی در کنار ظرفیت است و مستلزم تحویل خط با نصب و راه‌اندازی سیستم‌های سیگنالینگ می‌شود.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن با اشاره به قدمت ۴۰ ساله سیستم‌های سیگنالینگ موجود در خطوط دوم شبکه ریلی کشور گفت: این سیستم ها به دلیل اینکه ادوات آن دیگر در بازار امروز جهان تولید نمی‌شود، قابل ارتقا نیستند، لذا باید به طول کامل با فناوری روز جایگزین شودند.

یزدانی با بیان اینکه «برای بهره‌مندی از فناوری‌های سیگنالینگ روز جهان، مدل پیمان EPCF برای مناقصه در نظر گفته شده است. اما با توجه به اینکه همچنان مشکلات بنیادین بانکی تا این لحظه رفع نشده است، لذا تا این لحظه پیشنهاد مناسبی که مورد قبول شرکت راه‌آهن باشد مطرح نشده و ما همچنان در حال مذاکره با شرکت‌ها هستیم. 

 وی یادآور شد: به همین خاطر نمی‌توان به طور مطمئن زمان تحویل خطوط مجهز به سیستم‌های سیگنالینگ را اعلام کرد.

یزدانی افزود: تمرکز بر افزایش ایمنی برای کاهش سوانح و نگاه ویژه به پدافند غیر عامل، استفاده از مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با ارتقای بهره‌وری از مولفه‌های مهم حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در راستای تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی در این بخش است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیستم سیگنالینگ شامل تجهیزات کنار خط و نصب شده در قطار (on - Board) بوده و وظیفه اصلی آن کنترل حرکت و سرعت قطارها جهت جلوگیری از برخورد قطارها است که تجهیزات کنار خط که در ساختمان OCC، اتاق‌های سیگنالینگ واقع در ایستگاه‌ها و در طول خطوط اصلی و دپو نصب میشود.

همچنین از جمله اینترلاکینگ، تابلوهای كنترل كننده واسطه، سرورها، مدار راه، ماشین سوزن، چراغ سیگنال و ... وظیفه شناسایی حضور قطار در قسمتهای مختلف مسیر، مسیرسازی و صدور فرامین لازم جهت حركت قطارها طبق جداول زمانی و ارسال اطلاعات مربوط به محدودیت سرعت در قسمت‌های مختلف مسیر برای قطار را بر عهده دارند. از طرف دیگر سیستم کنترلی نصب شده بر روی قطار با دریافت اطلاعات کنترلی موظف است در صورت تخطی راهبر قطار، وارد عمل شده و با اعمال فرامینی همچون قطع سیستم محرکه قطار، فعال كردن ترمز سرویس و در نهایت فعال نمودن ترمز اضطراری از بروز هرگونه سانحه و تصادفی جلوگیری نماید.