به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، متن کامل درخواست مسعود حق لطفی از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استقرار و راهاندازی اداره کل راهآهن در قزوین جهت ارائه خدمات هر چه بیشتر و بهتر منطقهای و فرا منطقهای به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر عباس آخوندی
مقام عالی محترم وزارت متبوع
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید، قزوین پهنهای کهن و دیرین است در سرزمین گرامی ایران که بر راه ابریشم نشسته و شاید تنها شهری باشد که کریدورهای ارتباطی منطقهای شمال به جنوب و شرق به غرب در دلِ آن به هم رسیده و از میانش میگذرند. این ویژگیِ شاخص حملونقلی با پیشینهٔ تاریخیِ سترگ و ظرفیتهای گوناگون کشاورزی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، طبیعی و زیست بومی آن آمیخته شده و قزوین را به شهری بدل کرده که به آسانی میتوان نامش را در سفرنامهها، رخدادهای مهم تاریخی و دگرگونیهای بزرگ سیاسی و اجتماعی ملی و حتی بینالمللی مشاهده کرد. احداث سرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای شهری جهان در قزوین تنها نشان کوچکی است از دسترسی ممتاز و ویژگی حملونقلی آن در منطقه.
استان قزوین تنها یک درصد از مساحت کشور را شامل میشود ولی رتبهٔ سوم در طول آزادراهها را در اختیار داشته و همواره در میان پنج استان پرتردد قرار دارد که البته محور تهران – کرج – قزوین به عنوان پرترافیکترین مسیر جادهای کشور شناخته میشود.
خوشبختانه در سالهای گذشته با نگاه و سیاست بجا و هوشمندانهٔ دولت محترم و شخص حضرتعالی، موضوع شهرسازی ریل پایه و افزایش سهم شبکه ریلی از اقتصاد حمل و نقل در دستور کار جدی قرار گرفته و باز هم قزوین که بر شاهراه عبور نشسته از این فرصت بیبهره نمانده و در پی آن دو پروژهٔ بزرگ ریلی شامل دوخطه کردن راهآهن تهران – قزوین –زنجان – تبریز و احداث راهآهن قزوین – رشت در آن آغاز گردیده و به یاری پروردگار یگانه و همت همهٔ دستاندرکاران ارجمند به زودی شیرینی این رویدادهای سترگ به کام همگان خواهد نشست.
در پی سیاستهای برنامهٔ توسعهٔ کشور و وزارت محترم متبوع، مدیران و مسئولین استان قزوین و در رأس آنها مطالبهٔ عمومی مردم فرهیخته و آگاه قزوین، سبب شد تا راه و شهرسازی به عنوان متولی امر حمل و نقل در استان، موضوع اجرای طرح توسعهٔ شهری مبتنی بر حمل و نقل (TOD) را در دستور کار جدی قرار داده و به عنوان اولین شهر کشور گام در میدان اجرای آن بگذارد.
بیگمان همهٔ این دگرگونی و رخدادهای تازه آنگاه به بار خواهد نشست که قزوین به عنوان شهری که خود مرکز همهٔ این تحولات است بتواند سکاندار هدایت و راهبرد موضوع حمل و نقل ریلی در منطقه بوده و با توجه به قرار گرفتنش در چهارراه گذارِ بینالمللی و همچنین دسترسی بسیار مناسبش به همهٔ شهرهای مجاور، پایهگذار و پیشگام تحققبخش چشمگیری از آرمانهای ارزشمندی باشد که در حوزههای بازآفرینی شهری پایدار، حمل و نقل یکپارچه و شهرسازی ریل پایه در برنامه و اهداف مجموعهٔ بزرگ وزارت راه و شهرسازی پیشبینی شده است.
افزون بر آنچه گفته شد، احداث ایستگاه راهآهن قزوین در اسفندماه سال یک هزار و سیصد و هجده که سبب شده به عنوان یک اثر واجد ارزش با شمارهٔ ۱۲۹۰۱ در تاریخ نوزدهم مردادماه سال یک هزار و سیصد و نود و چهار به ثبت ملی برسد، خود نمونهٔ دیگری است که نشان میدهد قزوین سزاواری این را دارد که با استقرار و راهاندازی «اداره کل راهآهن» در آن، امکان توسعهٔ هر چه بیشتر آن را فراهم آورد که قطعاً در پی آن با توجه به ظرفیتهای پیش گفته و وجود راههای پرشمار ارتباطی موجود و در دست احداث، توسعهٔ منطقهای نیز سهلالوصولتر خواهد بود.
با نگاه به آنچه گفته شد از حضرتعالی خواهشمندیم دستور فرمایید موضوع استقرار و راهاندازی «اداره کل راهآهن قزوین» مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا به یاری پروردگار یگانه و با رخ دادن این اتفاق خجسته، شاهد دگرگونی سترگی در حوزهٔ حمل و نقل و باز زنده سازی منطقه و ایرانشهرِ قزوین باشیم.
مسعود حق لطفی
مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی حمل و نقل استان قزوین