شناسهٔ خبر: 45942 - سرویس مسکن و شهرسازی

روحانی در جلسه هیات دولت:

دولت با تمام توان مشکلات زلزله زدگان استان کرمانشاه را پیگیری می‌کند/ مسئول اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده بنیاد مسکن است

هیات دولت رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت با همه توان مشکلات ناشی از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پیگیری خواهد کرد، گفت: همه باید برای بازسازی و ترمیم حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کمک کنند اما مسئولیت اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، بنیاد مسکن است و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب کشور و کرمانشاه، گفت: زلزله شدیدی که با قدرت و بزرگی ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه به وقوع پیوسته کمتر سابقه داشته است. وقوع چنین زلزله‌ای در هر کشوری خطرناک بوده و مشکلات زیادی به همراه دارد و در کشورمان نیز این زلزله خسارات زیادی به خصوص در روستا‌ها به همراه داشته است.

رئیس جمهور، پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زلزله را وظیفه همگانی توصیف کرد و گفت: اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و ساز فساد وجود داشته است.

وی تصریح کرد: حوادثی مانند زلزله درسی برای همه ماست که چگونه همدیگر را یاری کرده و با همدیگر باشیم.

روحانی با قدردانی از همدردی و کمک‌های خودجوش ملت ایران به هموطنان زلزله زده خود، گفت: در چنین مواقعی بسیار مهم است که روحیه برادری و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بیش از پیش نمایان سازیم و در این راستا مردم غیور، قهرمان، شجاع و پهلوان استان کرمانشاه پیشگام بودند.

رئیس جمهور همچنین با تشکر از تلاش‌ها و فداکاری همه دستگاه‌های دولتی و نظامی که به صحنه امداد و کمک‌رسانی وارد شدند، بیان کرد: دیروز در جریان بازدید از مناطق زلزله زده صحنه‌هایی از ایثار و فداکاری دیدم که بسیار دلگرم کننده بود و در یک نمونه در بیمارستان آیت‌الله طالقانی در دو روز گذشته حدود ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده و از چهره پزشکان و پرستاران کاملاً مشخص بود که شبانه‌روز و بدون استراحت مشغول امدادرسانی بودند و این بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش همه بر این است که کاری کنیم که آلام مردم کاهش پیدا کند، اظهار کرد: امروز در جلسه هیأت دولت تصمیمات لازم در زمینه نحوه کمک‌رسانی از جمله ارایه کمک‌های بلاعوض و وام و نیز چگونگی اسکان موقت و اضطراری آسیب‌دیدگان، اتخاذ خواهد شد.

روحانی با اشاره به نیاز حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای بازسازی و ترمیم، گفت: همه باید در این زمینه کمک کنند، اما مسئولیت اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، بنیاد مسکن است و خواهش می‌کنم که کار‌های موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: در زمینه کمک‌های دیگر نیز بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رسانی با توجه به اینکه در چنین مواقعی اخبار و شایعات کذب و گسترده‌ای، گفته می‌شود، مرجع اصلی مردم برای اطلاع از امور، بایستی صدا و سیما باشد.

رئیس جمهور با اشاره به خواسته‌های ساکنان مناطق زلزله زده از مسئولین گفت: دیروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسیار منطقی خواسته‌های اولیه خود را مطرح کردند و وظیفه داریم که به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنیم.

وی با اشاره به حضور و بازدید مسئولین مختلف از مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: این اتفاق یک آزمایش الهی برای همه ماست و باید تلاش کنیم هم در پیشگاه تاریخ و وجدان خود و هم در پیشگاه خداوند، سربلند باشیم.

روحانی همچنین با تجلیل از هوانیروز و امداد هوایی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان گفت: در مواقعی مانند زلزله که جاده‌ها مسدود می‌شوند امداد هوایی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، و تمام نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی همچنین با قدردانی از بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان، بیان کرد: دولت با تمام وجود تأکیدات ایشان را مورد توجه قرار خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط حساس منطقه و لزوم هوشیاری در چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: امروز شرایط منطقه از هر زمان دیگری حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشیار باشیم.

روحانی با بیان اینکه پیش از این عده‌ای در منطقه چنین تصور می‌کردند که با حضور قدرت‌های بزرگ، امنیت در منطقه مستقر می‌شود و لذا بعضی به انگلیس و آمریکا و قدرت‌های خارجی تکیه کرده بودند، اظهار کرد: امروز همه به طور کامل مشاهده کردند که حضور قدرت‌های خارجی هیچ فایده‌ای برای منطقه نداشته است.

وی افزود: قدرت‌های خارجی از حضور در منطقه صرفاً برای بازارگرمی به منظور فروش سلاح‌های خود و زمینه مناسب برای دخالت در بازار منطقه و بازی با قیمت نفت استفاده کرده و اهداف سوء خود را در این زمینه‌ها دنبال کردند و هیچ‌گاه حضور آن‌ها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاری هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه "هر زمان که مقامات آمریکایی به منطقه آمده‌اند، بلافاصله پس از آن، آتش جنگ و تنش در بخشی از منطقه شعله‌ور شده است"، گفت: با دخالت قدرت‌های خارجی جنگ‌های بزرگی در عراق، افغانستان و سوریه به وقوع پیوسته و یمن به هم ریخته است. آیا کسی هست که به فکر مردم یمن باشد و ادای انسانیت کند؟ مردم بی‌دفاع یمن چندین سال است که با مشکلات ناشی از بیماری، فقر و بمباران‌های مستمر دست و پنجه نرم می‌کند. به چه علت کشوری که مسلمان است و خود را خادم حرمین می‌داند، اینگونه مردم بی‌گناه و مسلمان یمن را تحت فشار قرار داده و اظهار تأسف و پشیمانی هم نکرده و همچنان به جنایت‌هایش ادامه می‌دهد.

روحانی افزود: در مقابل این جنایات، سازمان ملل سکوت کرده و هیچ موضع قاطع و الزام‌آوری اتخاذ نمی‌کند و قدرت‌های غربی نیز از اینگونه جنایات حمایت می‌کنند.

وی مداخله آشکار در کشور مستقلی مثل لبنان را و اینکه از کسی بخواهند استعفا داده و فرد دیگری را برای جایگزینی او معرفی کنند، اتفاق بسیار کم‌نظیری در تاریخ دانست و خطاب به مداخله‌کنندگان گفت: شما چه کاره هستید و با اتکا با چه قدرتی چنین اقداماتی انجام می‌دهید تصور می‌کنید که پول تا کجا می‌تواند کارساز باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه کشور مسلمانی در منطقه از رژیم صهیونیستی بخواهد و به آن التماس کند که مردم لبنان را بمباران کند بسیار شرم‌آور و خجالت‌آور است. در تاریخ سراغ نداریم که یک کشور اسلامی به چنین اقداماتی دست زده باشد و این نشان‌دهنده ناپختگی افرادی است که در این کشور‌ها سر کار آمدند.

وی تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران اولاً بخواهید یا نخواهید حامی مظلومان بوده و خواهیم ماند و اینکه دشمن ظالم و کمک‌رسان مظلوم باشیم دستور اسلام، پیامبر گرامی و امیرالمؤمنین علی (ع) است. ما همواره به یاری مظلومان خواهیم شتافت و نمی‌توانیم ببینیم که تروریست‌ها حرم‌های مقدس را تخریب کرده و مردم بی‌گناه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند.

روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت قدرت ملی کشورمان، اظهار کرد: بخشی از قدرت ملی در حوزه نظامی است، بخشی مردمی، بخشی سیاسی و بخشی اقتصادی است و هر آنچه به قدرت ملی ما منتهی می‌شود، باید تقویت گردد.

رئیس جمهور گفت: اینکه ایران مسیر ترانزیت برای منطقه باشد و از لحاظ سیاسی در منطقه مؤثر باشیم و پای میز مذاکره حاضر بوده و از حقوق ملت خود دفاع کنیم و رونق اقتصادی ایجاد نماییم، نشان‌دهنده قدرت ملی ما در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی خاطر نشان کرد: باید در کنار قدرت ملی، وحدت ملی را هم مستحکم نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.

روحانی اظهار کرد: ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و اقوام و قومیت‌های مختلف از توطئه‌های دشمنان است و باید در مقابل آن، برای وحدت هر چه بیشتر اقوام و مذاهب تلاش کنیم.

وی امید به آینده و تقویت آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر امید و اعتماد عمومی تضعیف شود، حتماً شکست خواهیم خورد، اسلام دین امید است و یأس از رحمت خدا از گناهان کبیره محسوب شده است و باید به هموطنان خود حسن ظن داشته باشیم چرا که دین و مذهب ما الهام‌بخش روحیه امید است.

رییس جمهور تصریح کرد: کسی منکر وجود مشکلات در حوزه‌های مختلف نیست، اما در عین حال به آینده بهتر و کشور آبادتر امید داشته و تردید ندارم از مشکلات عبور خواهیم کرد و در این مسیر قدرت ملی و حفظ وحدت و یکپارچگی می‌تواند چاره‌ساز بوده و ما را از شرایط و مشکلات به سلامت عبور دهد.

وی افزود: در سایه امید، وحدت و آینده درخشان، به وظیفه ملی و دینی خود عمل خواهیم کرد.