شناسهٔ خبر: 45982 - سرویس استان‌ها

با توجه به تعاریف موجود، در حال حاضر چیزی به نام شهروند نداریم/ لزوم آموزش حقوق شهروندی از به مردم از کودکی

همایش عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با اشاره به اینکه محله محوری از بهترین الگو‌های توسعه‌ شهری است، گفت: یکی از خواستگاه‌های شهرسازی محله محور، کشور ما بوده که شوربختانه به علت تدوین نکردن، مستندسازی و بهره گیری از آن، این الگوی توسعه هم دوباره از غرب وارد ایران شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، ناصر براتی عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در همایش تخصصی جایگاه حقوق شهروندی در طرح‌های توسعه و عمران شهری که به همت مدیریت شهرسازی و معماری این اداره کل در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در جلسات کارشناسی نباید آمار و ارقام خوشایند بدهیم و از همدیگر تعریف کنیم بلکه باید شفاف و بی پرده از چالش‌ها و مشکلات حرف بزنیم و برای آن راهکار بدهیم.

وی اضافه کرد: شاید با جرات بتوان گفت: امروز چیزی بنام شهروند نداریم که از حقوقش حرف بزنیم و این گفته با یک گشت زدن در شهر و نگاهی به طرح‌هایی که اجرا شده ثابت می‌شود.

براتی تصریح کرد: تا وقتی که یک پیاده راه مناسب نداریم و معلول و سالمند نمی‌تواند از خیابان به پیاده راه رفته و یا از خیابان عبور کند از کدام حق شهروندی صحبت می‌کنیم.

وی گفت: چون شهروند نداریم لذا کار‌های عملیاتی مهم و تاثیرگذار که مردم را راضی کند انجام نمی‌دهیم و مردم هم که به حقوق خود آشنا نیستند نمی‌توانند چیزی مطالبه کنند.

براتی اظهار کرد: حقوق شهروندی یک مقام و جایگاه است که باید به آن رسید و نمی‌توان انتظار داشت آن را به ما بدهند.

آموزش حقوق شهروندی از سنین کودکی جدی گرفته شود

وی بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته آموزش حقوق شهروندی از سنین کودکی جدی گرفته می‌شود و در بزرگسالی دیگر همه چیز روی روال خود قرار دارد، اما ما در ایران تازه می‌خواهیم مردان و زنان ۳۰ یا ۴۰ ساله را آموزش دهیم که کار سخت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین تصریح کرد: باید شهروند به شعور و درکی برسد که به منافع فردی و اجتماعی خود آگاه بوده و از آن استقفاده کند و مطالبه گر هم باشد و در امور شهری تعصب لازم را داشته باشد.

وی گفت: در قرن ۲۱ شهروندان باید خودشان به یک راه حل تبدیل شوند و همیشه به عنوان عنصری تاثیرگذار آماده پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی باشند نه آنکه مشکل تلقی شوند.

براتی اظهار کرد: شهروندان باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا به حقوقشان احترام گذاشته شود که آگاهی از شرایط شهری، آمادگی برای مشارکت فعال، مسئولیت پذیری در برابر وظایف محوله از آن جمله است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین تصریح کرد: شهروند کسی است که رفتاری مبتنی بر اخلاق حسنه و قدرت پذیرش و اعتراض و انتقاد داشته باشد و با اطلاعات کافی مطالبه گر حقوق خود شود.

براتی افزود: وقتی شهروند واقعی نداریم باید بتوانیم با کمک یکدیگر شهروندانی مطالبه گر و آگاه تربیت کنیم تا شهر‌ها با خواسته‌های آن‌ها شکل بگیرد و نیازهایشان را تامین کند.

ترس مشارکت مردم را برطرف کنیم

وی گفت: باید ترس مردم از مشارکت در امور شهری را برطرف و برای شروع کاری شود تا مردم در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و نام گذاری خیابان‌ها و معابر و کوچه و میادین دخالت کنند و در برنامه ریزی به ما ایده دهند./