شناسهٔ خبر: 45986 - سرویس مسکن و شهرسازی

داودپور مطرح کرد؛

شهرساز وکیل مردم در برابر منافع افراد خاص است

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی گفت: شهرسازان وکیل مردم در طرح‌های توسعه و عمران شهری هستند در برابر منافع و امیال افراد خاص.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، زهره داودپور در دومین نشست تخصصی با عنوان «جایگاه حقوق شهروندی در طرح‌های توسعه و عمران شهری» گفت: شهر‌های امروز همان آرمان شهر‌های ۵۰ سال پیش است که همه آرزو داشتیم روزگاری خانه هایمان از همه نوع امکانات مدرن و به روز برخوردار باشد، اما در واقع آرامش خود را گرفتیم.

وی بیان کرد: طرح‌های شهرسازی مبنایش عدالت اجتماعی است، اما شاید مشارکت مردم را جدی نگرفته ایم به همین دلیل برخی طرح‌ها نتوانسته رضایت مردم و شهروندان را جلب کنیم.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: گاهی دقت لازم در ساخت و ساز‌ها در حریم‌های ممنوعه مانند گسل‌ها صورت نمی‌گیرد و شاهد اسیب و خسارات زیادی در حوزه شهرسازی هستیم که این نقیصه باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: شهرسازان در واقع وکیل مردم محسوب می‌شوند برای حفظ حقوق آن‌ها در برابر منافع افراد خاص باید دغدغه داشته باشیم.

داودپور گفت: تا زمانیکه حقوق شهروندی مورد مطالعه ومطالبه قرار نگیرد نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم وبا آگاهی بخشی لازم است تامین نیاز‌های منطقی و شهروندی را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح کنیم.

وی بیان کرد: شهر، بزرگترین نماد تمدن بشری است که انسان آن را برای امنیت، آسایش و رفاه خود بنا نهاده و این محصول بشری، تأثیری دائمی و فراگیر بر زندگی وی داشته و خواهد داشت و از سوی دیگر شهر، فقط یک سکونت گاه نیست بلکه محلی آباد است که روح اجتماع را متبلور کرده و از آن هویت می‌گیرد بنابراین شهر، هویتی دارد که این هویت، وام دار فرهنگ شهرنشینان آن است.

 مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: شهروندان، به عنوان رکن اصلی یک شهر و یکی از سه ضلع دولت، مدیریت شهری (شهرداری) و مردم، از حق و حقوقی در شهر برخوردار هستند و شهروندان به عنوان وارثان اصلی و زیست کنندگان شهر، هر روزه از امکانات و خدمات مختلف شهر بهره مند می‌شوند و چنانچه یک رابطه منطقی و موزون بین این سه عنصر برقرار نباشد، تعادل و توازن شهری و این جامعه انسانی به هم می‌خورد و آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی متوجه این محیط، خواهد شد که به سان ویروسی خطرناک، آثار مخرب خود را در بافت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شهر و سایر تقسیمات جغرافیایی کشور برجای می‌گذارد.

وی گفت: در لایحه کمیسیون شهری موضوع حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال مطالعه و ارزیابی است که با تصویب آن می‌توان امیدوار بودبسیاری از حقوق شهروندی مورد توجه و رعایت قرار گیرد.

دومین نشست تخصصی مدیریت شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان قزوین با عنوان «جایگاه حقوق شهروندی در طرح‌های توسعه و عمران شهری» با حضور شهرداران، اعضا شوراها، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، علی فرخزاد معاون عمرانی شهرداری، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی، عباس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.