شناسهٔ خبر: 4603 - سرویس بنادر و دریانوردی

تسهیلات خرید شناور مسافری با سود صفر در خزر

خروج نیمی از شناورهای مغروقه از اروند/ منتفی شدن نمایش عمومی تایتانیک ایران/ خدمات‌ رسانی ۹۳ شناور به مسافران نوروزی

هادی حق شناس عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی از خدمات‌رسانی ۹۳ شناور به مسافران در ایام نوروز خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال یک میلیون نفر به تعداد مسافران دریایی افزوده شود.

هادی حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی هیئت دولت به خوزستان در خصوص افزایش عمق اروند و لایروبی و شناورسازی مغروقه‌های آن گفت: بیشترین عملیات خارج کردن مغروقه‌های کشور در این استان انجام می‌شود که تا به حال نیمی از شناورهای مغروقه در آبراه اروند از آب بیرون کشیده شده‌اند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شناورسازی کشتی رافائل از آب‌های خلیج فارس و در حوزه اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: قرار است در ابتدای سال آینده گزارش ویژه‌ای از وضعیت شناورسازی کشتی رافائل و سایر مغروقه‌های خلیج فارس به مردم ارائه دهیم.

گفتنی است کشتی رافائل که به تایتانیک ایرانی مشهور است، ۳۱ سال پیش از ایتالیا خریداری و به ایران آورده شد که در ایام جنگ تحمیلی برای در امان ماندن از بمباران‌های رژیم بعث، از سواحل خوزستان به سواحل بوشهر منتقل شد؛ هر چند که در سواحل بوشهر نیز ترکش خمپاره‌های هواپیماهای بعثی بدنه کشتی رافائل را مجروح کرد اما نهایتا پس از برخورد کشتی باری به آن در سال ۶۲، به طور کامل در آب‌های خلیج فارس فرو نشست.

حق شناس با تأکید بر ادامه روند عمیق‌سازی اروند برای افزایش تردد شناورهای حوزه اداره‌های کل بنادر و دریانوردی آبادان و خرمشهر گفت: فعلا برنامه بازدید و نمایش مردمی رافائل پس از شناورسازی آن در دستور کار این سازمان قرار ندارد.

معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه خاص این سازمان برای ارتقای کیفیت سفرهای دریایی نوروزی ۹۴ افزود: در تمام پایانه‌های مسافری کشور ۹۳ شناور در نوروز ۹۴ فعال خواهند بود که مردم و مسافران نوروزی استان‌های جنوبی را به جزایر ایرانی منتقل می‌کنند.

وی گفت: ۳۱ شناور از این ۹۳ شناور از نوع "لندی‌کرافت" هستند که ویژه جابه‌جایی مسافران با خودروی شخصی آنهاست که ۱۷۰۰ دستگاه خودرو در این ۳۱ شناور جای می‌گیرد. همچنین ۶۲ شناور مسافری مشتمل بر ۵ هزار و ۷۰۷ صندلی نیز آماده جابه‌جا کردن مسافران فاقد خودرو به جزایر ایرانی خلیج فارس است.

نوروز امسال یک میلیون نفر به تعداد مسافران دریایی افزوده می‌شود

به گفته حق‌شناس، نوروز امسال (۹۳) ۷ میلیون نفر مسافر نوروزی از بنادر مسافری ایرانی به مقاصد مختلف اعزام شدند که پیش‌بینی می‌شود در نوروز سال آینده (۹۴) یک میلیون نفر به تعداد مسافران نوروزی امسال افزوده شود و ۸ میلیون نفر با شناورهای مختلف به مسافرت دریایی بروند.

وی در خصوص استخدام دریانوردان در شناورها و شرکت‌های کشتیرانی و لاینرهای ایرانی نیز گفت: حتی یک نفر دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با علوم دریایی بیکار در کشور نداریم و سازمان بنادر و دریانوردی فضا را برای اشتغال آنها در رشته‌های گوناگون حمل و نقل دریایی آماده کرده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به انتقاداتی که از برخی مالکان شناورها از سوی دریانوردان درباره جذب نیروهای خارجی می‌شود به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برخی انتقاد می‌کنند که مالکان کشتی‌ها از دریانوردان خارجی بیشتر از نیروی کار ایرانی استفاده می کنند و دلیل آن را هم بالا بودن قیمت بیمه تأمین اجتماعی کارگران ایرانی ذکر می‌کنند؛ در حالی که نیروی کار ایرانی به دلیل تعمیق روابط خانوادگی و علاقه‌مندی بیشتر به خانواده، ماندگاری کمتری روی کشتی‌ها دارند و می‌خواهند تا هر چه زودتر به خانه خود بازگردند اما کارگران خارجی کمتر با چنین چالش‌هایی مواجهند و به همین دلیل ماندگاری آنها در کشتی بیشتر است؛ به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از نیروی کار شناورهای ایرانی را دریانوردان خارجی تشکیل می‌دهند و مسئله بیمه بودن یا نبودن آنها، موضوع مهمی در مقایسه با مشکلات خانوادگی دریانوردان محسوب نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نبود مسافرت دریایی در خزر و راهکار سازمان بنادر و درینوردی برای حل این موضوع یادآور شد: کشتی میرزا کوچک خان که در دهه گذشته در دریای خزر با هدف توریستی و گردشگری فعال بود، هم از نظر بالا بودن تعداد صندلی‌ها که ۲۰۰ نفر ظرفیت داشت و هم از نظر کم بودن سرعت آن، شرایط را برای استفاده به‌صرفه بخش خصوصی فراهم نمی‌کرد و به همین دلیل سال‌هاست که در گوشه‌ای از سواحل گیلان لنگر انداخته است ولی این سازمان آمادگی دارد تا هر سرمایه‌گذار دریایی که بخواهد برای تهیه شناورهای کم‌ظرفیت (۵۰ تا ۶۰ نفر) و پرسرعت در دریای خزر اقدام کند، تسهیلات با سود صفر درصد از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر در اختیارشان قرار دهد تا در بخش حمل و نقل مسافری میان کشورهای حاشیه خزر فعالیت کند.

سفر دریایی به کشورهای حاشیه خزر به صرفه‌تر از مسافرت هوایی است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه خزر در بیشتر مواقع سال مواج است و به نوعی وحشی‌ترین دریاچه جهان محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر شناورهای پرسرعت در دریای خزر فعال شوند، می‌توانند مسافت‌های طولانی را با سرعت بیشتری طی کرده تا به ایام مواج بودن خزر برخورد نکنند؛ ضمن اینکه قرار است در صورت فعال شدن شناورهای مسافری در خزر، صرفا در خطوط مسافری خارجی جابه‌جایی صورت گیرد؛ مسافرت دریایی به کشورهای حاشیه خزر (به عنون مثال روسیه) گاه تا یک‌سوم هزینه مسافرت هوایی صرفه‌جویی برای مسافران در پی دارد و بسیار به‌صرفه‌تر است./