شناسهٔ خبر: 46077 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت‌شکن در نشست خبری مطرح کرد:

تشریح ۴ راهکار بانک مسکن برای کمک به زلزله زدگان/ آغاز پرداخت تسهیلات مسکن به خسارت دیدگان استان کرمانشاه/ راه‌اندازی ۱۰ موسسه پس‌انداز و تسهیلات در تهران و کلانشهرها

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این مطلب که پرداخت تسهیلات بانک مسکن به زلزله زدگان کرمانشاه در مناطق شهری و روستایی از امروز آغاز خواهد شد از راه اندازی ده موسسه پس‌انداز و تسهیلات در تهران و کلانشهرهای کشور خبر داد و عملکرد آن بانک را در سال ۹۶  تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله کرمانشاه تمهیدات و تسهیلات آن بانک را برای کمک به زلزله‌زدگان تشریح  و همچین به توضیح رئوس عملکرد آن بانک در سال ۹۶ پرداخت.

بت‌شکن گفت: نخستین تمهیدی که براساس بخشنامه بانک مرکزی تدراک دیده شده و بانک مسکن نیز از آن تبعیت می‌کند امهال دو ساله تسهیلات اعطایی به افراد آسیب دیده از زلزله است. بدین معنا کلیه افرادی که از تسهیلات بانک مسکن استفاده می‌کردند مهلت دوساله برای باز پرداخت اقساط خواهد داشت.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران بخشنامه اعطای تسهیلات برای گروه‌های مختلف روستایی و شهری کرمانشاه ابلاغ شده است و از امروز (دوشنبه ۲۹ آبان) پرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: برای بازسازی امکان روستایی بانک مسکن ۱۵ هزار و ۵۰۰ را تامین مالی می کند که سقف تسهیلات در مناطق روستایی ۲۵ میلیون تومان و دوره باز پرداخت آن ۱۵ ساله و نرخ سود آن ۴ درصد است. همچنین مابه‌التفاوت آن از طریق یارانه توسط دولت تامین می‌شود .

وی گفت: بازسازی اماکن شهری ۲ هزار واحد است که سقف تسهیلات نیز ۳۵ میلیون تومان و نرخ تسهیلات ۵ درصد است که در زمان ۱۵ ساله پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت این تسیهلات را نیز دولت پرداخت خواهد کرد.

بت‌شکن همچنین تسهیلات تعمیرات اماکن شهری و روستایی را نیز تشریح کرد و گفت: بانک مسکن به ۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، تسهیلات تعمیرات تا سقف هر واحد مسکونی ۱۲ میلیون تومان با سود ۵ درصد و دوره بازپرداخت هفت ساله ارایه می دهد.

وی همچنین آخرین کمک بانک مسکن را برای زلزله زدگان استان کرمانشاه، خرید لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: بانک مسکن برای ۲۵۰۰ فقره تسهیلات با سقف ۱۰ میلیون تومان برای خرید لوازم خانگی پرداخت می کند که دوره بازپرداخت آن نیز ۱۵ ساله است و این وام به صورت قرض الحسنه در اختیار زلزله زدگان استان کرمانشاه قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن در مجموع ۱۵هزار فقره تسهیلات برای بازسازی واحدهای شهری، روستایی، تعمیر و خرید لوازم خانگی به آسیب دیدگان اختصاص خواهد داد.

بت شکن با تاکید بر اینکه سرجمع تسهیلات اعطایی به ۴۶ هزار واحد مسکونی آسیب دیده و خسارات دیده زلزله تعلق می گیرد، سهم بانک مسکن را برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، ۱۵ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: هم اکنون برخی از مدیران بانک مسکن در کرمانشاه حضور دارند و از امروز (۲۹آبان ماه) آسیب دیدگان می توانند به شعب بانک های مسکن استان مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهند تا بتوانند از تسهیلات بانک استفاده کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در خصوص پوشش بیمه ای واحدهای خسارت دیده و آسیب دیده زلزله کرمانشاه واحدهایی که واجد بیمه نامه زلزله و آتش سوزی باشند بر اساس ضوابط بیمه خسارات برای ترمیم و بازسازی را دریافت خواهند کرد. همچنین ارزیابان بانک مسکن نیز برای این منظور در استان حضور دارند.

بت شکن ادامه داد: بر اساس بیمه عمر، بازماندگان افرادی که متاسفانه در حادثه زلزله کرمانشاه فوت شده اند نباید اقساطی را پرداخت کنند و بازماندگان از این نظر نگرانی نداشته باشند.

وی با اعلام این مطلب که امیدوار است تا اقدامات بانک مسکن بتواند تسهیل کننده آلام دردهای جامعه باشد، گفت: عموما واحدهای مسکن شهری از بیمه نامع در مقابل خسارت و آتش سوزی و زلزله برخوردارند که ارزیابی ها در این باره در استان کرمانشاه در حال انجام است.

بت شکن تصریح کرد: در خصوص بیمه مانده عمر که متعلق به درگذشتگان زلزله است کل اقساط توسط بانک و بیمه به نمایندگی از مردم پرداخت می شود.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه امهال ۲ ساله برای همه واحدهای مسکونی آسیب دیده است، گفت: معرفی آسیب دیدگان طبق مصوبه هیات وزیران از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می شود و تیم اعزامی بانک مسکن به منطقه زلزله زده در حال ارزیابی ابعاد خسارات و میزان خسارات است.

رئوس عملکرد بانک مسکن در سال ۹۶

بت شکن در ادامه به تشریح رئوس عملکرد بانک مسکن در سال جاری (۹۶) پرداخت و گفت: بانک مسکن در ۷ ماهه سال جاری اقدامات مناسبی را در ارتباط با اعطای طرح ضربتی وام به زوجین انجام داد. در ۷ ماهه نخست سال جاری (۹۶) بیش از ۴۱ هزار زوج توانستند از تسهیلات وام زوجین استفاده کنند و در مجموع ۴۳۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج به زوجین پرداخت شد.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در خصوص تجهیز منابع نیز بانک توانست در هفت ماه نخست امسال، ۱۶۵ هزار میلیارد ریال سرمایه جذب کند که این مبلغ شامل سپرده و وصول مطالبات است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۲۸۶ هزار واحد مسکن که شامل خرید، ساخت، تعمیر، بازسازی و فروش اقساطی بود، پرداخت شد. همچنین در حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید برای ۱۰۰ هزار واحد پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۰ درصد از نظر تعداد و ۵۰ درصد از نظر مبلغ رشد داشتیم.

بت شکن با تاکید بر این مطلب که مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید، گفت: در مورد مسکن مهر تاکنون ۵۲۴هزار میلیارد ریال با نرخ های مصوب ۴، ۷ و ۹ درصد در تهران و سایر شهرها برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر پرداخت شده است که تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، فروش اقساطی شدند.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری (۹۶) بانک مسکن، اولویت خود را بر اساس سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی بافت فرسوده تخصیص داد. بدین معنا از ابتدای طرح تاکنون ۳۲هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده به مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک مسکن دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: کل اعتبارات تسهیلات دولت برای بافت فرسوده ۳۷ هزار واحد بوده که تاکنون ۳۲ هزار واحد توسط بانک مسکن تامین اعتبار صورت گرفته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: برای نخستین بار توسط بانک دولتی- توسعه ای مسکن مرکز کارآفرینی بانک مسکن برای حمایت از سرمایه‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد که این مرکز آمادگی حمایت از جوانان نخبه‌ای را که بخواهند کسب و کاری ارایه کنند، دارد.

راه‌اندازی سامانه جامع خدمات بازار سرمایه در شبکه شعب بانک مسکن

بت‌شکن همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع خدمات بازار سرمایه در شبکه شعب بانک خبر داد و گفت: آحاد مردم می توانند خدمات بازار سرمایه اعم از اوراق صکوک، اوراق رهنی و سایر خدمات را در شعب بانک مسکن دریافت کنند.

وی یادآور شد: مهمترین ابزار دولت یازدهم برای رونق در بازار مسکن، راه اندازی صندوق صندوق پس‌انداز یکم بود که استقبال عموم مردم از آنها چشمگیر بوده است.

بت شکن گفت: در هفت ماهه ابتدای سال جاری عموم واحدهایی که از تسهیلات مسکن استفاده کردند عموما واحدهای زیر ۸۰ متر بودند که متوسط قیمت آنها زیر ۳۰۰ میلیون تومان است و اینها نشان می دهند که هدف بانک برای تامین مسکن میان درآمدها محقق شده است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: حدود ۲۶ هزار فقره تسهیلات از ابتدای طرح تاکنون در بافت فرسوده پرداخت شده است که این میزان در حدود ۷ درصد از تسهیلات بوده است و مابقی تسهیلات در سایر بافت ها به متقاضیان پرداخت شد.

بت شکن ادامه داد: بانک مسکن در سال گذشته توانست ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل مازاد بر سرمایه بانک بیفزاید و بدین ترتیب میزان بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه هدف بانک مسکن ایجاد شرایطی برای ارایه تسهیلات و اقساط در استطاعت مردم است، گفت: بانک مسکن هم اکنون جزو تنها بانکی است که با نرخ سود تک رقمی اقدام به ارایه تسهیلات به متقاضیان می کند. جهت گیری کلی ما این است که مبلغ اقساط در استطاعت مردم باشد.

بت شکن گفت: قطعا بانک مسکن نیز تمایل دارد تا دوره بازپرداخت طولانی تر شود و نرخ سود کاهش یابد اما لازمه این کار این است که صندوق ها دچار کسری منابع نشوند. در حال حاضر فکر می کنیم نرخ تسهیلات و دوره بازپرداخت مناسب و در استطاعت مردم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانک مسکن برنامه‌ای برای افزایش میزان تسهیلات، کوتاه کردن دوره بازپرداخت و همچنین کاهش نرخ سود ندارد.

مدیرعامل بانک مسکن افق بانک مسکن را تا سال ۱۴۰۰ تشریح کرد و گفت: در مجموع افق بانک مسکن تا سال ۱۴۰۰ این است که به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات تعلق بگیرد که این تسهیلات شامل خرید، ساخت، تعمیر و اقساط است.

وی افزود: ارایه تسهیلات برای بازسازی و بهسازی سالیانه ۲۷۰ محله نیز بر اساس تاکیدات ریاست محترم جمهوری از برنامه های بانک مسکن برای هم اکنون تا سال ۱۴۰۰ است. همچنین بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی و قانون عرضه و ساماندهی مسکن تاکید بر مسکن حمایتی و اجتماعی به ویژه برای افراد فاقد مسکن و اقشار محروم است که برنامه بانک نیز کمک برای تامین مسکن دهک‌های ۱، ۲ و ۳ برای مسکن استیجاری است.

بت‌شکن تصریح کرد: برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تمامی نهادهای ذی‌مدخل همچون کمیته امداد امام‌خیمنی، بهزیستی، خیرین مسکن‌ساز و بانک‌های دولتی باید وارد عرصه شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی استراتژی دوم بانک را برای افق ۱۴۰۰بانکداری برای عموم مردم عنوان کرد و گفت: اقشار درآمدی متوسط و در دهک‌های ۴ تا ۷ هدف بانک مسکن هستند که این گروه توان پرداخت اقساط و همچنن پس انداز جزیی را دارند. هدف بانک، توانمند کردن مالی این گروه است و در همین راستا نیز صندوق پس‌انداز مسکن یکم تقویت خواهد شد.

بت شکن ادامه داد: بانکداری رهنی سومین استراتژی بانک مسکن است و بانک به اتکای دارایی‌های خود که شامل تسهیلات است اوراق جدید رهنی را منتشر می‌کند. در نظر داریم تا در سال جاری، ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی منتشر کنیم.

وی استراتژی چهارم بانک را ارایه خدمات بانکداری سرمایه‌ای عنوان کرد و افزود: هر انبوه سازی که بخواهد در قالب الگوهای بانک اقدام به فعالیت کند مورد حمایت بانک است و بایک مسکن تضمین‌های لازم را در این‌باره برای انبوه‌سازانی که سیاست‌های مشترکی با دولت دارند ارایه می‌دهد.

بت‌شکن گفت: استراتژی پنجم بانک مسکن بانکداری شرکتی است و با توجه به اینکه تاکید ما ساخت مسکن در واحدهای متوسط و در استطاعت مردم است ما به شرکت‌هایی که الگوی ما را رعایت کنند تضمین لازم را خواهیم داد.

وی دیگر استراتژی بانک را تقویت گروه‌های مالی بانک برشمرد و گفت: شرکت توسعه کارآفرینی بانک برای صنایع دانش‌بنیان فعال می‌شود و در طول ۵ سال آینده ۱۰ موسسه پس‌انداز و تسهیلات در تهران و کلانشهرهای کشور ایجاد خواهند شد.

بت‌شکن از فعال کردن لیزینگ بانک خبر داد و گفت: در نظر داریم تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک مسکن را به نهاد توسعه‌گر در بافت‌های فرسوده تبدیل کنیم.