شناسهٔ خبر: 46097 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه‌آهن خبر داد

تکلیف راه‌آهن برای جابجایی ۲ میلیون مسافر در برنامه ششم توسعه/ اقتصادی کردن بخش مسافری ریلی در دستور کار قرار گرفت

میر حسن موسوی معاون مسافری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طبق برنامه ششم ۲ میلیون مسافر باید توسط راه‌آهن جابجا شوند، گفت: با توجه به اهداف بالادستی برنامه‌ای در دست تدوین قرار دارد که بر اساس آن بسته‌های حمایتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و بخش خصوصی به‌منظور ورود به حوزه حمل‌ونقل مسافر مهیا گردد تا باعث ارتقاء کیفیت و کمیت در بخش ناوگان شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی در نخستین گردهمایی ایده‌های نوین که با حضور مسئولان و مدیران ارشد شرکت راه‌آهن، انجمن صفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری و سایر دست‌اندرکاران این حوزه در شرکت راه‌آهن برگزار شد، از دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر و تشکر کرد.

موسوی در ابتدا اظهار داشت: ایده‌های ارائه‌شده به‌ویژه ایده‌های برتر علاوه بر اینکه باید در شرکت‌های مسافری موردتوجه قرار گیرد و تبدیل به پروژه شود تا پس از اجرا و بهره‌برداری موجب شکوفایی اقتصاد بخش مسافری ریلی شود، باید رضایت مشتریان قطارها را نیز جلب کند.

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده است که راه‌آهن ایران باید ۲۰ درصد سهم جابجایی مسافر از کل حمل‌ونقل مسافر در بخش حومه و بین‌شهری را عهده‌دار باشد که برای دستابی به این هدف علاوه بر انجام اقدامات بسیار بزرگ در زیرساخت ازجمله راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر که شرکت راه‌آهن، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در برنامه‌های خود دارد. افزایش کیفیت و کاهش مدت‌زمان سفر برای مسافرین را تحت عنوان پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد در برنامه قرار داده است.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به مصوبه تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای زیر نظر شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام موجب توسعه حمل‌ونقل ریلی و ایجاد خطوط مستقل حومه‌ای می‌شود تا در این بخش نیز شاهد رشد مسافران حومه‌ای باشیم.

خروج ۳۵۰ ناوگان فرسوده ریلی در سال ۹۵

موسوی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای دستیابی به این اهداف بیان داشت: ارتقا کمی و کیفی حمل‌ونقل مسافر ریلی در دستور کار قرار دارد و در بخش ناوگان در سال ۹۵ حدود ۳۵۰ ناوگان فرسوده از رده خارج شد. زیرا طبق برنامه ششم ۲ میلیون نفر مسافر باید توسط راه‌آهن جابجا شود.

وی با تأکید بر تحول جدی در بخش راهبری گفت: در این بخش به دنبال این هستیم که مشتریان از زمان نیت انجام سفر توسط حمل‌ونقل ریلی شرایط سفر را از طریق تسهیل نحوه اخذ بلیت، تأمین امکانات متناسب باسلیقه‌های متفاوت در ایستگاه مبدأ، بین‌راهی و مقصد فراهم کنیم.

معاون مسافری راه‌آهن بابیان اینکه ایمنی برند اصلی راه‌آهن برای حمل‌ونقل بار و مسافر است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که وضع موجود را حفظ و ارتقا داد تا مسافران بیشتری تشویق به استفاده از حمل‌ونقل ریلی شوند.

دیدگاه وزیر راه و شهرسازی موجب جذب مسافران به استفاده از قطار می‌شود

موسوی با اشاره به دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه ایستگاه‌های TOD، اظهار داشت: با اجرای این طرح مسافران بیشتری جذب قطارهای مسافری می‌شوند.

وی تأکید کرد: باید از فناوری‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل مسافر نهایت استفاده را کرد؛ زیرا دیگر نمی‌توان بخش مسافری هم‌زمان به دنبال توسعه و افزایش ضریب اشغال باشد اما از فناوری‌های جدید استفاده نکرد. لذا امیدواریم به کمک بخش خصوصی اقدامات بزرگی انجام گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن  افزود: اقتصادی کردن بخش مسافری در بخش عملیاتی و سرمایه‌گذاری در دستور کار شرکت راه‌آٖهن قرار دارد که بخش سرمایه‌گذاری با توجه به قوانین بالادستی، بسته‌های خوبی با قرارداد‌های بلندمدت به‌منظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تهیه شود و در بخش عملیاتی نیز برنامه‌هایی تدوین و در اختیار سازمان برنامه قرارگرفته است تا حمایت‌های قابل‌توجهی از دولت کسب کرده و در اختیار شرکت‌های مسافری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بالا بردن بهره‌وری در دستور کار شرکت راه‌آهن قرار دارد. گفت: از سال ۸۹ تا ۹۵ تعداد جابجایی مسافر کاهشی بود اما با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که به‌موجب همکاری شرکت راه‌آهن و شرکت‌های مسافربری با راه‌اندازی قطارهای گردشی بود که باید تداوم یابد.

معاون مسافری راه‌آهن در ادامه به راه‌اندازی قطارهای گردشگری اشاره کرد و گفت: این قطارها در چند مسیر راه‌اندازی شد که امیدواریم در آینده در مسافت‌های طولانی و مدت‌زمان‌ ۵ روزه و بیشتر تعریف شود و تداوم یابد.