به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمتالله مهآبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری با یادآوری اینکه در زلزله اخیر غرب کشور ستاد بحران استان کرمانشاه و تهران (به عنوان استان معین) در فرودگاه تشکیل شد، اظهار کرد: در فرودگاه مهرآباد رمپ اختصاصی برای کمکرسانی ایجاد شد و محدودیت پروازهای شبانه برداشته شد.
وی با اشاره به اینکه در یک هفته اول این رویداد آزاردهنده به ۷۲۰ پرواز خدمترسانی شد، افزود: ۱۲۷۰ تن محموله در فرودگاهها جابجا شده است که نشان میدهد فرودگاه ۶.۵ برابر روال معمول خودش خدمترسانی کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه صنعت حملونقل هوایی با رشد خیره کننده مواجه شده است، تصریح کرد: این مسئله جامعه جهانی و موسسات معتبر را به عکسالعمل واداشته است. بر اساس گزارش گروه بین المللی تحلیل گران «اینک» خاورمیانه در حال ربودن گوی سبقت ازتمام قاره های جهان است و هماکنون میزان اعزام و پذیریش مسافر صنعت هواپیمایی ۹.۴ درصد است.
وی با بیان اینکه در این مطالعات ۵۴ فرودگاه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۸ فرودگاه ایران در سال گذشته میلادی در بین ۲۹۲ در بین ۵۰ فرودگاه برتر قرار گرفته اند. وضعیت فرودگاههای ایران در سال ۲۰۱۷ قطعا بهتر از سال ۲۰۱۶ بوده است.
به گزارش تسنیم مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: براساس نتایج این مطالعه ۷ فرودگاه ایران در اعزام و پذیریش جزو ۱۴ فرودگاه برتر قرار دارد. رتبه اول تا ششم و رتبه نهم را فرودگاههای ایران به خود اختصاص دادهاند. در نشست و برخاست نیز ۸ فرودگاه ایران جزو ۱۵ فرودگاه برتر دنیا شده که رتبههای اول تا چهارم و ششم و نهم باز هم متعلق به فرودگاههای ایران بوده است.
مهآبادی با اشاره به اینکه در مجموع فرودگاههای ایران در نشست و برخاست، جابجایی مسافر و بار رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: پرچم رشد ترافیک هوایی ایران بر فراز قله دو منطقه خاورمیانه و آفریقا به اهتزاز در آمده است.
وی یادآور شد: فرودگاه مهرآباد در یکسال منتهی به مهر امسال در نشست و برخاست ۱۳ درصد رشد و در اعزام و پذیرش مسافر نیز ۵ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمان و گرگان در نشست و برخاست به ترتیب ۲۶ و ۱۰۰ درصد رشد داشته اند، بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده حملونقل هوایی از نظر رشد پیشتاز تمام شقوق حملونقل کشور است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه به زودی حملونقل هوایی از حملونقل ریلی پیشی میگیرد، اظهار کرد: منابع مالی گران بانکی دردی از صنعت هوانوردی دوا نمیکند و باید به سمت منابع مالی ارزانقیمت برویم.
مهآبادی با اشاره به غلفت از استفاده منابع صنعت هوانوردی، گفت: بردن منابع این صنعت به جاهای دیگر گناه است.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم تاکید شده که صنعت حملونقل هوایی دیگر نباید خدمات مجانی ارائه دهد، افزود: بر اساس قانون باید هزینهها واقعی شود که این کار تاثیری در قیمت بلیت ندارد.
وی بیان کرد: بر اساس سیاستهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شرکت فرودگاهها ۵ برنامه تمرکز بر توسعه ایمنی، توسعه سرمایهگذاری ارزش آفرین و مولد، رفع گلوگاههای خدماترسانی، توجه به عدالت جغرافیایی و یک برنامه اساسی و تحولی در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه فرودگاه اهواز ۲۱۳ درصد بیش از ظرفیت خود خدماترسانی میکند از برگزاری مناقصه ساخت فرودگاه جدید اهواز انجام شده از ساخت فرودگاههای سقز و گناباد با منابع داخلی این شرکت خبر داد و گفت: در استان کرمانشاه امسال ۸۰ میلیارد تومان برای باند فرودگاه این استان کنار گذاشته شده که یکی از بدترین باندهای فرودگاه کشور است.
به گفته وی، برای سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان مناقصه در دست اجرا داریم که با این کار شاهد اتفاقات بزرگی در صنعت هوانوردی خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها همچنین با بیان اینکه فرودگاه اصفهان در کانون توجه قرار دارد و نگاه به آن خاص است، گفت: این فرودگاه را باید به عنوان یک هاب توسعه در حوزه حملونقل مسافر و گردشگری ببینیم. هماکنون مفهوم هابها در حال تغییر است و با توجه به همین مسئله ۱۲۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری در فرودگاه اصفهان در حال انجام است.
مجوز برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار صادر شد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها از صدور مجوز قانونی برای برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار خبر داد و با بیان اینکه با شرکتهایی که انضباط مالی را رعایت نکنند برخورد میشود، گفت: بدهی یکی از ایرلاینها را تهاتر و صفر کردیم اما این شرکت بدرفتاری میکند.
رحمتالله مهآبادی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص رقم خدمات مجانی شرکت فرودگاها، برداشت غیرقانونی دولت از حساب فرودگاهها و رقم طلب شرکت از ایرلاینهای داخلی اظهار کرد: دولت ما یک دولت قانونمند است و برداشت غیرقانونی از حساب شرکت فرودگاه انجام نمیدهد.
وی در پاسخ به سئوال دوم با بیان "برخی آمارها را نباید ارائه دهیم" افزود: هزینههای امنیتی (سپاه ، پلیس و واجا ) در فرودگاههای کشور را شرکت فرودگاهها از بودجه داخلی خودش پرداخت میکند، تمام دنیا هزینههای عملیاتی بر عهده دولت یا یوزرهاست که هزینه زیادی را به ما تحمیل میکند.
وی با تاکید بر اینکه هیچگاه این خدمات را متوقف نمیکنیم، تصریح کرد:دولت ها باید به ما کمک کنند ، امیدواریم بودجه های دفاعی افزایش یابد تا بتوانیم منابع داخلی را برای توسعه زیرساختهای فرودگاهی هزینه کنیم.
وی با یادآوری اینکه تلاش هایی در شورای امنیت ملی در حال انجام است که دولت کمکهایی برای این موضوع در نظر بگیرد، در پاسخ به سئوال سوم تسنیم، گفت: ایرلاینهای داخلی به دلیل مسیرهای تکلیفی و سفر به مناطق محروم از دولت طلب کار هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به تعامل با شرکتهای هواپیمایی بدهکار ادامه داد: برای یک ایرلاینها که نمیخواهم اسم آرا بگویم تمام بدهی تهاتر و صفر شد اما این ایرلاین کماکان بدرفتاری میکند.
مهآبادی با اشاره به اینکه این موارد را به شورای عالی هواپیمایی اعلام شده از برخورد با ایرلاینهایی خبر داد که که انضباط مالی را رعایت نمیکنند خبر داد و افزود: خدمترسانی به این ایرلاینها محدود میشود
وی با بیان اینکه البته مقداری رعایت میکنیم که صنعت جان بگیرد، اظهار کرد: وضعیت وصول مطالبات نسبت به قبل بهتر شده و میزان طلب به نسبت خیلی خوبی کاهش یافته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه به زودی مجوز برداشت از حساب بدهکاران را به دست میآوریم، افزود: بر اساس مجوز قانون دائمی شدن برخی احکام، آییننامه برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار تهیه و به زودی توسط وزارت راه و دادگستری تصویب میشود که خیلی به ما کمک میکند.
وی از معرفی ایرلاینهای بی انضباط به مردم در آیندهای نزدیک خبر داد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها درباره نرخ تعرفه فرودگاهیی نیز گفت: یا باید تصمیم بگیریم که صنعت هوایی از منابع عمومی استفاده کند یا اینکه اصول اقتصادی را مانند تمام دنیا در این بخش حاکم کنیم. در آمریکای شمالی مهمترین عامل توسعه حملونقل هوایی آزادسازی نرخها در این بخش بوده است.
مهآبادی یادآور شد: دولت یازدهم و شخص وزیر راه تصمیم گرفت در روزهای آخر برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخها در حملونقل هوایی اجرایی شد، افزود: دولت نمیتواند عامهالمنفعه صنعت را اداره کند و باید خودگران شویم که به معنای آن است که خدمات را به گونه ای فروخته شود تا بتوانیم خدمات را به همان اندازه ارائه دهیم .
وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال آزادسازی تعرفه ها نیستیم و به دنبال واقعی کردن نرخها هستیم،افزود: اگر قرار است که تخفیفی به جایی داده شود دولت باید آنرا تامین کند و اگر چنین نباشد نمیتوانیم خدمات را ارئه دهیم.