شناسهٔ خبر: 46189 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد:

پایداری و تاب‌آوری از مباحث مهم ساختمان‌های موجود در بافت‌های ناکارآمد شهری/ لزوم ایجاد فضاهای باز شهری برای کمک‌رسانی سریع و مناسب در مواقع بحران

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در کارگروه تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان گفت: تجربهٔ به دست آمده از زلزله‌های مختلف، به ویژه زلزله اخیر منطقه غرب کشور نشان داد که ما در مواقع بحران برای حفظ جان افراد و همچنین انجام کمک‌رسانی‌های سریع و مناسب نیازمند فضاهای باز شهری هستیم که این موضوع در بافت‌های فرسوده نمود بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در ششمین کارگروه تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیرکل مدیریت بحران استانداری و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد گفت: از ۳۵۰۰ هکتار مساحت شهر قزوین ۵۰۰ هکتار آن بافت ناکارآمد شهری است که جمعیت قابل‌توجهی هم در این بخش‌ها ساکن هستند.

وی در ادامه افزود: نشست ساختمان‌های تازه ساخته شده در این منطقه‌ها که ناشی از عدم پایداری خاک زیر پی، عدم انجام مطالعات دقیق ژئوتکنیک، عدم اجرای فونداسیون به شکل اصولی با توجه به نوع و مقاومت خاک، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، انجام حفاری‌ها و گودبرداری‌های غیرمجاز، نشت آب از شبکه‌های آب و فاضلاب و مسائلی از این دست می‌باشد بسیار دارای اهمیت بوده و باید راهکارهای مناسب جهت رفع آن‌ها هر چه زودتر اجرایی شود.

حق لطفی اضافه کرد: این موارد در مواقع بحران خود را نشان داده و خسارات و زیان‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که بحث تاب‌آوری از مباحث مهم ساختمان‌ها در این محلات است، بیان کرد: برای حل مشکلات مناطق بافت فرسوده و محلات آن نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی بوده و باید با پیگیری و پیش‌بینی طرح‌های لازم، مشکلات و مسائل را مرتفع کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: تجربهٔ به دست آمده از زلزله‌های مختلف، به ویژه زلزله اخیر منطقه غرب کشور نشان داد که ما در مواقع بحران برای حفظ جان افراد و همچنین انجام کمک‌رسانی‌های سریع و مناسب نیازمند فضاهای باز شهری هستیم که این موضوع در بافت‌های فرسوده نمود بیشتری دارد.

همچنین در پایان این جلسه از نفرات برتر مسابقه پدافند غیرعامل که اداره کل راه و شهرسازی استان متولی برگزاری آن بود تقدیر به عمل آمد.​