شناسهٔ خبر: 46336 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

استفاده از ملاحظات پدافندی در طراحی شبکه معابر همدان جدی گرفته شود

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: باید در طرح جامع کلان‌شهر همدان ملاحظات پدافندی در طراحی شبکه معابر، پراکنش و مکان‌یابی کاربری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، فرهاد فرزانه در حاشیه چهارمین جلسه کارشناسی کارگروه طرح جامع کلان‌شهر همدان اظهار کرد: این جلسه برای بیان دیدگاه‌های اعضا با موضوع ترافیک و پدافند غیرعامل برگزار شده است.

وی به اهمیت مباحث حمل‌ونقل و ترافیک و پدافند غیرعامل در طراحی و برنامه‌ریزی کلان‌شهر همدان اشاره کرد و افزود: علاوه بر توجه به بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط همچون دستورالعمل پدافند غیرعامل و آیین‌نامه شبکه معابر درون‌شهری باید نسبت به ایجاد شبکه معابر کارا و متناسب با نقش و جایگاه آتی شهر همدان و نیازهای آتی شهر تلاش کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: باید ملاحظات پدافندی نیز در طراحی شبکه معابر و پراکنش و مکان‌یابی کاربری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید در طرح جامع توجه ویژه‌ای به شهر انسان‌محور و نه خودرومحور کرد، افزود: باید سیستم حمل‌ونقل هوشمند، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، مباحث مربوط به TOD و بهبود کیفیت دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر، نحوه دسترسی به منطقه مرکزی شهر و معابر پیاده و سواره آن و ساماندهی ورودی‌های شهر در طراحی‌های آتی مورد توجه قرار دهد و مشاور طرح جامع باید راهبردها و راهکارهای مناسب در این زمینه‌ها ارائه کند.

فرزانه تأکید کرد: از سوی دیگر باید ساختار مناسبی برای شهر اندیشیده شود و معابر دارای مشکل ترافیکی بررسی شود و تقاطع‌های احداث شده موجود مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کنارگذرهای در حال احداث شرقی و غربی شهر در شبکه آتی و ورودی‌ها و خروجی‌های شهر مورد توجه و بازبینی و نسبت به حل مشکلات کنونی معابر درون‌شهری و برون‌شهری اقدام شود، عنوان کرد: سطوح مورد نیاز برای پارکینگ‌های عمومی شهری در نقاط دارای جذب سفر باید در نظر گرفته شود و نسبت به مکان‌یابی مراکز عمده از جمله مراکز اداری، خدماتی با تمهیدات خاص و با در نظر گرفتن موارد پدافندی راهکارهای مناسب اندیشیده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: باید مباحث TOD در چگونگی طراحی شبکه در سطح کلان شبکه و مناطق و محلات مورد توجه باشد و مباحث اولویت پیاده بر سواره و شهر انسان‌محور مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان افزود: سایت‌های اسکان دائم و موقت برای مواقع بحران علاوه بر تاب‌آوری و تأثیرات آن مدنظر قرار گرفته و راهبردها و راهکارهایی برای آن‌ها در طرح آتی پیش‌بینی شود.