شناسهٔ خبر: 46385 - سرویس مسکن و شهرسازی

عرفانیان جم مطرح کرد؛

لزوم بازنگری در قوانین بلندمرتبه‌سازی و نمای شیشه‌ای در ساختمان‌ها/ تاکید بر بی‌توجهی به مبحث اجرای پوسته‌های شیشه‌ای در مقررات ملی ساختمان

محمدجواد عرفانیان جم مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروزه در کشورمان از شیشه در نمای ساختمان بسیار استفاده می‌شود، اما علم استفاده از پوسته‌های شیشه‌ای در ساختمان رعایت نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید عرفانیان جم تاکید کرد: این تضاد بدون شک صدمات جانی و مالی خواهد داشت و باید مقررات در استفاده از پوسته شیشه‌ای در ساختمان‌ها کاملا بروز شود.

وی درباره آسیب‌های ساختمان‌های بلند با پوسته شیشه‌ای به هنگام بلایای طبیعی در تهران اظهار داشت: برای استفاده از محصولاتی که علم پشتوانه آن است باید دقیقا دستورالعمل‌های فنی و اجرایی تولید کنندگان علوم فنی در حوزه شیشه و پوسته‌های شیشه‌ای را اجرا کنیم، سابقه تاریخی نشان داده است هر زمان به نام بومی سازی به تغییر این دستورالعمل‌ها مبادرت ورزیدیم دچار خطا‌ها و اشتباهات جدی شدیم.

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با رشد صنعت و اقتصاد در ۱۰۰ سال گذشته اسکلت‌های ساختمانی نیز با هدف ساختن ساختمان‌های بلند و برای رهایی از محدودیت‌های اجرایی ساختمان سازی با مصالح بنایی ابداع شده است.

وی ادامه داد: استفاده از اسکلت‌های ساختمانی به معنای حذف روش‌های سنتی ساخت و ساز با مصالح بنایی، یا به عبارتی حذف ساخت وساز به روش "تر" و سبک سازی و صنعتی سازی است. اما متاسفانه تکنولوژی ساخت در کشور ما در بلاتکلیفی کامل بین تفکر مدرنیته استفاده از سیستم اسکلت‌های ساختمانی و تفکر سنتی ساخت و ساز سنتی با مصالح بنایی است که این بلاتکلیفی مهمترین نقیصه صنعت ساختمان در کشورمان است.

عرقفانیان جم گفت: هنگام وقوع زلزله به همان میزان که شیشه به افراد صدمه می‌زند مصالح ساختمانی نیز آسیب رسان است، در زلزله اخیر منطقه غرب کشور تلفات نه ناشی از سازه‌های ساختمانی که ناشی از آوار مصالح ساختمان هاست. 

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به کار بردن شیشه در ساخت و ساز به درستی آموزش داده نشده است و نیز تکنولوژی استفاده از آن در ساختمان رعایت نمی‌شود و به همین دلیل در بلایای طبیعی به اندازه آوار؛ مصاح ساختمانی هم خطرساز است.

این کارشناس معماری در مورد تکنولوژی استفاده از شیشه در ساخت و ساز ساختمان‌ها تاکید کرد: هرگز در ساختمان‌های شیشه‌ای بلند مرتبه، مصالح بنایی و شیشه در کنار یکدیگر به کار برده نمی‌شود. فناوری اجرا در ساختمان‌ها با توجه به تعداد طبقات متفاوت است، اما در مقررات ملی ساختمان کشور که ناظر بر کد‌های ایمنی ساختمان هاست، مبحث اجرای پوسته‌های شیشه‌ای را نداریم.

عرفانیان جم ادامه داد: هنگام وقوع زلزله، باد‌های شدید و آتش سوزی، سیستم‌های نما درست کار نخواهد کرد و باید مقررات در حوزه پوسته‌های شیشه‌ای کاملا بروز شود، این مقررات در کشور‌های توسعه یافته با تلاش انجمن‌های تخصصی در هر رشته‌ای انجام می‌شود. به عنوان مثال انجمن شیشه متولی تولید استاندارد‌ها و معیار‌های فنی در فناوری شیشه است، اما در ایران انجمن‌های تخصصی با این عنوان وجود ندارد.

وی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در کشورمان را متولی تبیین معیار‌های فنی در این زمینه دانست و بیان کرد: این مرکز در عمل نمی‌تواند به تنهایی متولی تبیین تمامی معیار‌های فنی در تمام حوزه‌ها باشد، چراکه دامنه و وسعت موضوعات، تکنولوژی‌ها و تولیدات علوم در این حوزه صنعت ساختمان بسیار گسترده‌تر از آن است که تنها یک مرکز بتواند پاسخگوی آن باشد. 

عرفانیان جم اظهار کرد: تدوین این معیار‌ها باید در انجمن‌های تخصصی در هر حوزه تولید انجام شود و این مرکز باید تنها در نقش حاکمیتی و مدیریت کلان برای تایید و کنترل فرایند تبیین این معیار‌ها نظارت عالیه داشته باشد.

براساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی تاکید کرد: بلندمرتبه سازی و علوم وابسته به آن محصول کشور‌های توسعه یافته بوده و معیار‌های فنی آن نیز محصول همان کشورهاست که ساختار علمی و سیستم‌های فنی بلندمرتبه سازی یکسان و مشترک بوده و تنها عوامل متغیر در آن عوامل جغرافیای و بومی محل پروژه هاست، به این دلیل حتما باید فرهنگ صنعت ساخت و ساز در کشور مطابق مشخصات جهانی آن در همه حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن از تربیت نیروی انسانی متخصص تا قوانین و مقررات حقوقی مربوطه و نیز جایگزینی صنعتی سازی با سنتی سازی بازنگری شود.

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه حلی برای ایمن سازی ساختمان‌های فعلی با جدار شیشه‌ای گفت: اجرای پوسته بیرونی ساختمان خود حوزه‌ای از علم ساختمان است که در دنیا به Building Envelope مشهور است که در ساختمان‌های ساخته شده با پوسته شیشه‌ای در این حوزه کاری انجام نشده است و حل شدنی نیست، ایمنی در این ساختمان‌ها تنها با بازنگری ضوابط فنی در پوسته‌های خارجی ساختمان در آینده امکان پذیر است.

عرفانیان به کار بردن نمای شیشه‌ای در ساختمان‌ها را تنها با رعایت شرایط و معیار‌های فنی مطابق بلامانع دانست و افزود: در بحث شهرسازی میان بافت قدیمی و تاریخی شهری، برج شیشه‌ای ساخته نمی‌شود. در مباحث هویتی شهرسازی، تنها ضوابط شهرسازی است که تعیین کننده محدوده‌های مشخصی برای بلند مرتبه سازی و استفاده از نما‌های شیشه‌ای مجاز است.