شناسهٔ خبر: 46400 - سرویس مسکن و شهرسازی

برگزاری نشست هنردرمانی در موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع)

پوستر دویست و شصتمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران تحت‌عنوان هنردرمانی، چهارشنبه در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و شصتمین گفتمان هنر و معماری تحت عنوان هنردرمانی به همت انجمن مفاخر معماری ایران روز چهارشنبه هشتم آذرماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

در بخشی از معرفی نشست فوق از طرف انجمن مفاخر معماری ایران آمده است: با وجود اینکه هزاران سال است که مردم از هنر به عنوان راهی برای بیان، ارتباط و بهبود یافتن استفاده می کنند، اما هنر درمانی بصورت رسمی از اواسط قرن بیستم شکل گرفته است. پزشکان دریافتند، افرادی که از بیماری روانی رنج می‌بردند، اغلب ناراحتی خود را با کارهای هنری بیان کرده اند و این باعث شد که به استفاده از هنر به عنوان یک راهبرد بهبود بخشی، بیندیشند. هنر درمانی یک خدمت تخصصی انسانی است و بر پایه دانش رشد انسان و تئوری های روانشناختی قرار دارد. در هنر درمانی بیشتر سمبل هائی که در ضمیر ناخودآگاه شخص به صور مختلف ایجاد شده است مانند ترس، رنج، استرس، افسردگی، کمبودها، نیازها و ... شناسائی شده و ضمیر ناخودآگاه به سوی مسیر ضمیر خودآگاه کشانده می شود.

بیان هنری می‌تواند نه تنها برای افرادی که دارای ناراحتی‌های روحی عمیق هستند، مناسب باشد، بلکه برای افرادی که الزاماً نمی خواهند از طریق حرف‌زدن و گفتگو مشکل خود را حل کنند، وسیله خوبی بشمار می آید. انسان ها در جستجوی آرامش، نظم و تعادل روح و روان خود هستند، واژه هایی چون عشق، شادی، درد، سوگواری و زیبائی را می توان با تصویر درونی از طریق هنر، قابل لمس و دیدن کرد که به اصل احساس انسان نزدیک‌تر است. در تصویر و ابزار هنری، حقیقت بیشتر نمایان شده و قابل دیدن و لمس کردن است، تا در کلام. کارهای خلاقیت هنر، خالق هنر را از نابودی در مقابل خشونت و غریزه‌های بدوی، حفظ می‌کند و شخص از این طریق کنترل روی خود را بدست می آورد. انسان پیرامونش را فراموش می‌کند و متمرکز در لحظات می‌شود.

روانشناسان در زمینه تاثیر هنر درمانی در اختلالات روانی و رفتاری، پژوهش های بسیاری انجام داده و به نتایج شگرفی دست یافته اند. حیطه های رفتارگرائی و شناخت گرائی نیز هم اکنون با ورود هنر درمانی در این حوزه ها دچار تحول گردیده اند، همچنان که هنر درمانی امروزه برای درمان و کاهش بیماری های جسمی هم مورد توجه قرار دارد. هنر درمانی، شامل واسطه های هنری است که از طریق آن درمان گر می تواند زمینه ای را برای درمانخواه، فراهم کند تا او با گذشتۀ خویش آشنا شود. این فرایند بوجود آورندۀ زمینه اعتماد به نفس در بیمار است و از آن طریق احساس خواهد کرد، می تواند مشکلات خود را بیان نماید.

درمانگران علاوه به اینکه آموزش‌هایی را به صورت آکادمیک در علوم، هنر و روانشناسی دیده‌اند، اطلاعات وسیعی در مورد اقوام مختلف و بافت سنتی اقشار گوناگون جامعه دارند و متناسب با شرایط روحی و جسمانی درمانخواه، یکی از روش‌های هنر درمانی (موسیقی درمانی، نقاشی درمانی، قصه درمانی، رنگ درمانی، تئاتر درمانی و ...) را برای درمان انتخاب می کنند.

در دویست و شصتمین گفتمان هنر و معماری که به مبحث هنر درمانی اختصاص دارد خانم ها زهرا بیان، مهدیه شریفی و نرگس رزاقی  و آقای جواد آقارضائی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگو آقای مهندس بیژن علی آبادی هستند.

 حضور علاقمندان در نشست فوق آزاد است و علاقمندان می توانند برای حضور در برنامه به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولیعصر (عج) - بالاتر از ظفر بلوار اسفندیار شماره ۳۵ مراجعه کنند.